İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTELERİNDE EKONOMİK ETKİNLİK
Yıl 2010,
Cilt: 24 Sayı: 2, 215 - 234, 06.07.2011
Fehim Bakırcı
Adem Babacan
Öz
Karar birimlerinin sahip olduğu kaynakları etkin kullanmaları
iktisadi açısından son derece önemlidir. Etkinliği sağlayabilmek için de iktisadi
karar birimlerinin yüksek bir performans sergilemeleri gerekmektedir. Bu
çalışmada; bilgi ekonomisinin merkezi konumunda olan üniversitelerin
performansları iktisadi açıdan analiz edilmiştir. Bu kapsamda “İktisadi ve İdari
Bilimler Fakülteleri” örnek alınmıştır.
İktisadi performans analizinde “Veri Zarflama Analizi” kullanılmıştır.
Veri zarflama analizi, parametrik olmayan ve doğrusal programlama tabanlı bir
etkinlik analizi tekniğidir.
Analiz sonucunda 3 fakülte bütün yıllar boyunca etkin çıkarken, 22
fakültenin etkinliği artmış, 2 fakültenin etkinliği azalmıştır. 10 fakültenin
etkinliği beş yıl içinde değişkenlik gösterirken, 6 fakültenin etkinliğinde
herhangi bir değişme olmamıştır.
Kaynakça
- Abbot, M., C.Doucoulıagos (2003), The Efficiency Of Australian Universities: A Data Envelopment Analysis, Analysis, Economic Of Education Review Vol. 22, Pp.89-97,.
- Avkıran, N.K.,(2001), Investigating Technical And Scale Efficiency Of Australian Universities Through Data Envelopment Analysis, Socio-Economic Planning Sciences, Vol. 35, Pp. 57-80.
- Bakırcı, F. (2006), Üretimde Etkinlik Ve Verimlilik Ölçümü, Veri Zarflama Analizi: Teori Ve Uygulama, Atlas Yayınları, Ankara.
- Babacan, A. (2006), “Türkiye’deki Üniversitelerde Vza Yöntemiyle Verimlilik Analizi”, Basılmamış Doktora Tezi, C.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Banker R.D., A. Charnes, W.W. Cooper (1984), Some Models For Estimating Technical And Inefficiencies İn Dea, Mangement Science, 30(9),1078-1092.
- Banker, R.D., Morey, R.C. (1986), Efficiency Analysis For Exogenously Fixed Inputs And Outputs, Operational. Research., 34, 513-521.
- Banker, R.D., R.M. Thrall (1992), Estimation Of Returns To Scale Using Dea, European Journal Of Operational Research, V.62, Pp. 74-84.
- Banxia Software Limited (2003), Frontier Analysis Version 3.0, Efficiency Analysis Software, Kendal, Uk.
- Caballero, R., T.Galache, T.Gomez, J.Molına, A.Torrıco (2004), Budgetary Allocations And Efficiency İn The Human Resources Policy Of A University Following Multiple Criteria, Economics Of Education Review, Vol. 23, Pp.67-74.
- Charnes, A., W.W.Cooper, B. Golany, L. Seiford, J. Stutz (1985), Foundations Of Dea For Pareto-Koopmans Efficiency Emprical Production Function, Journal Of Econometrics, V.30, Pp. 91-107.
- Doherty, E.M., (2001), Understanding Faculty Productivity: Standarts And Benchmarks For Colleges And Universities, www.Muse.Jhu.Edu Journals/ Journal_Of_ Higher_ Education / V074/74.1doherty. Pdf (18.06.2007)
- Gates, S., A.Stone (1997), Undersanding Productivity In Higher Education, www.Uco.Edu/Acadinit/Mastplan/Projecth.Pdf (18.06.2007).
- Izadı, H., G.Johnes, R.Oskrochı, R.Crouchley (2002), Stochastic Frontier Estimation Of A Ces Cost Function: The Case Of Higher Education İn Britain, Economics Of Education Review, 21, Pp.63-71.
- Lawrance, J.H., R.T.Blackburn (1998), Age As Predictor Of Faculty Productivity: Three Conceptual Approaches, The Journal Of Higher Education, Vol. 59, No: 1, Pp. 22-38.
- Levin, H.M., (1997), Raising School Productivity: An X-Efficincy Approach, Economics Of Education Review, Vol.16, No: 3, Pp. 303-311.
- Norman, M., B.Stoker (1991), Data Envelopment Analysis, John Wiley, Chichester.
- Sharon, G.L., P.E.Stephan (1989), Age And Research Productivity Of Academic Scientists, Research İn Higher Education, Vol. 59, No: 5, Pp. 531-549.
- Sherman, H.D. (1984), Dea As A Managerial Audit Methodology Test And Evaluation, Auditing: A Journal Of Practice And Theory, V.4, 35-53.
- Tarım, A. (2001), Veri Zarflama Analizi: Matematiksel Programlama Tabanlı Göreli Etkinlik Ölçüm Yaklaşımı, Hacettepe.Edu.Tr. Pdf Formatı, Ss.16-18. Armagan.Tarim@
- Thursby, J.G., S.Kemp (2002), Growth And Productive Efficiency Of University Intellectual Property L İcencing, Research Policy, Vol.31, Pp. 109-124.
- Yolalan, R.(1991), Parametresiz Etkinlik Ölçütleri Ve Veri Zarflama Yöntemi, Mpm Yayını, 454, Ankara. Sonnotlar:
- i Bu ve benzeri yorumlar konusunda daha geniş bir literatür için A.Tarım, (2001) kaynağına başvurulabilir.
- ii Commitee of Vice Chancellors and Principals’a Sir Alex Jarrat tarafından 25 Mart 1985 ‘de
- sunulan “Report of the Steering Commitee for Efficiency Studies in Universities”raporu.
- *Diğer Fakülteler için yapılması önerilen düzeltmeler için yazarlara başvurulabilir.
Yıl 2010,
Cilt: 24 Sayı: 2, 215 - 234, 06.07.2011
Fehim Bakırcı
Adem Babacan
Kaynakça
- Abbot, M., C.Doucoulıagos (2003), The Efficiency Of Australian Universities: A Data Envelopment Analysis, Analysis, Economic Of Education Review Vol. 22, Pp.89-97,.
- Avkıran, N.K.,(2001), Investigating Technical And Scale Efficiency Of Australian Universities Through Data Envelopment Analysis, Socio-Economic Planning Sciences, Vol. 35, Pp. 57-80.
- Bakırcı, F. (2006), Üretimde Etkinlik Ve Verimlilik Ölçümü, Veri Zarflama Analizi: Teori Ve Uygulama, Atlas Yayınları, Ankara.
- Babacan, A. (2006), “Türkiye’deki Üniversitelerde Vza Yöntemiyle Verimlilik Analizi”, Basılmamış Doktora Tezi, C.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Banker R.D., A. Charnes, W.W. Cooper (1984), Some Models For Estimating Technical And Inefficiencies İn Dea, Mangement Science, 30(9),1078-1092.
- Banker, R.D., Morey, R.C. (1986), Efficiency Analysis For Exogenously Fixed Inputs And Outputs, Operational. Research., 34, 513-521.
- Banker, R.D., R.M. Thrall (1992), Estimation Of Returns To Scale Using Dea, European Journal Of Operational Research, V.62, Pp. 74-84.
- Banxia Software Limited (2003), Frontier Analysis Version 3.0, Efficiency Analysis Software, Kendal, Uk.
- Caballero, R., T.Galache, T.Gomez, J.Molına, A.Torrıco (2004), Budgetary Allocations And Efficiency İn The Human Resources Policy Of A University Following Multiple Criteria, Economics Of Education Review, Vol. 23, Pp.67-74.
- Charnes, A., W.W.Cooper, B. Golany, L. Seiford, J. Stutz (1985), Foundations Of Dea For Pareto-Koopmans Efficiency Emprical Production Function, Journal Of Econometrics, V.30, Pp. 91-107.
- Doherty, E.M., (2001), Understanding Faculty Productivity: Standarts And Benchmarks For Colleges And Universities, www.Muse.Jhu.Edu Journals/ Journal_Of_ Higher_ Education / V074/74.1doherty. Pdf (18.06.2007)
- Gates, S., A.Stone (1997), Undersanding Productivity In Higher Education, www.Uco.Edu/Acadinit/Mastplan/Projecth.Pdf (18.06.2007).
- Izadı, H., G.Johnes, R.Oskrochı, R.Crouchley (2002), Stochastic Frontier Estimation Of A Ces Cost Function: The Case Of Higher Education İn Britain, Economics Of Education Review, 21, Pp.63-71.
- Lawrance, J.H., R.T.Blackburn (1998), Age As Predictor Of Faculty Productivity: Three Conceptual Approaches, The Journal Of Higher Education, Vol. 59, No: 1, Pp. 22-38.
- Levin, H.M., (1997), Raising School Productivity: An X-Efficincy Approach, Economics Of Education Review, Vol.16, No: 3, Pp. 303-311.
- Norman, M., B.Stoker (1991), Data Envelopment Analysis, John Wiley, Chichester.
- Sharon, G.L., P.E.Stephan (1989), Age And Research Productivity Of Academic Scientists, Research İn Higher Education, Vol. 59, No: 5, Pp. 531-549.
- Sherman, H.D. (1984), Dea As A Managerial Audit Methodology Test And Evaluation, Auditing: A Journal Of Practice And Theory, V.4, 35-53.
- Tarım, A. (2001), Veri Zarflama Analizi: Matematiksel Programlama Tabanlı Göreli Etkinlik Ölçüm Yaklaşımı, Hacettepe.Edu.Tr. Pdf Formatı, Ss.16-18. Armagan.Tarim@
- Thursby, J.G., S.Kemp (2002), Growth And Productive Efficiency Of University Intellectual Property L İcencing, Research Policy, Vol.31, Pp. 109-124.
- Yolalan, R.(1991), Parametresiz Etkinlik Ölçütleri Ve Veri Zarflama Yöntemi, Mpm Yayını, 454, Ankara. Sonnotlar:
- i Bu ve benzeri yorumlar konusunda daha geniş bir literatür için A.Tarım, (2001) kaynağına başvurulabilir.
- ii Commitee of Vice Chancellors and Principals’a Sir Alex Jarrat tarafından 25 Mart 1985 ‘de
- sunulan “Report of the Steering Commitee for Efficiency Studies in Universities”raporu.
- *Diğer Fakülteler için yapılması önerilen düzeltmeler için yazarlara başvurulabilir.