Türkiye’nin ihracat arzı ve ithalat talebini etkileyen faktörleri
belirlemek için yapılan çalışmalar genellikle Granger nedensellik testi, Vektör
Autoregresyon (VAR), Eşbütünleşme ve hata düzeltme modelleri (ECM)
kullanarak ithalat ve ihracat ile reel döviz kuru ve milli gelir arasındaki
ilişkilerin varlığını tespit etmeye çalışmışlar, sosyo-politik faktörleri ihmal
etmişlerdir. Yapılan uluslararası çalışmalar ise genellikle ihracat ve ithalatı
tahmin için modellerken birbirlerinden bağımsız olduğunu varsayarak tek
denklemli regresyon modelleri (OLS) kullanmışlardır.
Bu çalışmada, ekonomik, sosyal ve özelliklede politik (demokrasi)
faktörlerin Türkiye’nin 98 ülke ile gerçekleştirdiği ihracat ve ithalatı üzerindeki
etkisi 1981–2006 dönemini kapsayan yıllık veriler üç aşamalı en küçük kareler
yöntemi (3SLS) ile analiz edilmiştir. Lagrance Multiplier testi sonuçları sistemi
oluşturan denklemlerin hata terimlerinde değişen varyans sorunu olduğunu
ortaya koyarken Hausman içsellik testi sonuçları ihracat ve ithalatın arasında
eşanlı bir ilişkinin olduğunu ve doğru tahmin yönteminin 3SLS modeli
olduğunu göstermiştir. Sonuçlar ticaret yapılan ülkenin demokratik bir ülke
olmasının Türkiye’nin ihracatı üzerinde pozitif bir etki yaparken ithalatı
üzerinde bir etkisi olmadığını göstermiştir.
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Temmuz 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 24 Sayı: 4 |