The studies for the marketing applications, such as in value creation concept, mostly focus on the social and cultural variables. Superstition concept has not been focused deeply. Superstitions have been supposed unimportant and considered as a concept related with religion. Cultural superstitions are effective in case of customers’ acceptance of innovation and innovative products. The main objective of the study is, to investigate the impact of the superstitious beliefs in adaptation of consumers to innovations. In this context, questionnaire method is used. The statements about the variables forming superstitions and innovation concept are used, while forming the questions in questionnaire form. Passive superstitious beliefs about superstitions are emphasized. The data collected with questionnaire method are analyzed with SPSS 15 program. As a result of the study, the passive superstitious beliefs are stated as effective in customers’ adaptation to innovation.
Pazarlama uygulamaları konusunda yapılan çalışmalar, değer
yaratma kavramında olduğu gibi daha çok sosyal ve kültürel değişkenler üzerine
odaklanmaktadır. Batıl inançlar konusu üzerinde fazla durulmamıştır. Batıl
inançlar olumsuz olarak görülmüş ve dinle ilgili bir kavram olarak
değerlendirilmiştir. Kültürel batıl inançlar, tüketicilerin yeniliği ve yeni ürünleri
kabullenmelerinde etkili olmaktadır. Çalışmanın temel amacı, tüketicilerin
yeniliğe uyum göstermelerinde batıl inançların etkisini ortaya koymaktır. Bu
kapsamda, anket yönteminden yararlanılmıştır. Anket formunda yer alan sorular
oluşturulurken batıl inançları oluşturan değişkenler ve yenilik kavramı ile ilgili
ifadelere yer verilmiştir. Batıl inançlar ile ilgili pasif batıl inançlar üzerinde
durulmuştur. Anket yöntemi ile toplanan veriler SPSS 15 programı ile analiz
edilmiştir. Çalışma sonucunda, pasif batıl inançların tüketicilerin yeniliğe uyum
göstermesinde etkili olduğu ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 27 Sayı: 3 |