Yıl 2019, Cilt 33 , Sayı 3, Sayfalar 963 - 976 2019-07-16

Müslümanlara Yönelik Medya Algısı: İngiliz Yazılı Basını

Hülya KINIK [1] , Emel İlter [2]


Çalışmada, Ocak 2015-Temmuz 2018 sürecinde İngiliz yazılı basınında Müslümanların nasıl yansıtıldığına dair genel bir değerlendirme yapılmaktadır. Bu çerçevede, çalışma, İngiliz basınının solunda yer alan The Guardian ve Daily Mirror ile sağında bulunan The Sun ve The Daily Telegraph gazetelerinde yayınlanan Müslümanlara yönelik haberlerin manşetlerinin ve içeriklerinin analiz edildiği sistematik bir prosedür içermektedir. Gazetelerin elektronik formatlarında “İslamofobi”, “İslam karşıtı nefret”, “İslam” ve “Müslüman” anahtar kelimeleri kullanılarak yapılan tarama sonucu elde edilen haberler, sonrasında içerikleri de incelenerek her bir gazete için olumlu ya da olumsuz şeklinde ikili bir ayrıma tabii tutulmaktadır. Bu sayede farklı bakış açılarına sahip gazetelerin Müslümanları nasıl resmettiğini görmek ve aralarında karşılaştırma yapmak mümkün hale gelmektedir.

            Çalışmada, İngiliz gazetelerinde Müslümanların bütünüyle ve sürekli olarak olumsuz tasvir edildiğine dair genel kanı değerlendirilmiş ve elde edilen veriler ışığında Müslümanların, sağ eğilimli gazetelerde yer alan haberlerde sol eğilimli gazetelerde yer alan haberlere göre daha olumsuz olarak resmedildiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, bu farklılık her zaman geçerli olmamaktadır. Nitekim Müslümanlara karşı görece daha dengeli ve tarafsız bir dil kullanan sol görüşlü gazeteler de bazen sağ ideolojiye sahip  gazeteler kadar ve hatta daha şiddetli bir şekilde, Müslümanların eleştirildiği ve ötekileştirildiği yayınlar yapabilmektedirler. Bu bulgular günümüz bilimsel literatüründe yer alan İngiliz gazetelerinin Müslümanlara yönelik portrelerini daha nüanslı bir anlayışa kavuşturmaktadır.

İslamofobi, Medya, İngiltere, Müslüman, İslam karşıtı nefret
  • Bail, C.A. (2012). The fringe effect: civil society organizations and the evolution of media discourse about Islam since the september 11th attacks. American Sociological Review 77 (6), 855–879. doi:10.1177/0003122412465743.Baker, P. and Gabrielatos, C. (2013). Discourse analysis and media attitudes: the representation of Islam in the British press. Cambridge: Cambridge University Press. Baker, P. (2010). Representations of Islam in British broadsheet and tabloid newspapers 1999–2005. Journal of Language and Politics, 9 (2), 310–338.Benson, R. (2013). Shaping immigration news: a French-American comparison. New York: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139034326.Benson, R. and Saguy, A.C. (2005). Constructing social problems in an age of globalization: a French-American comparison.” American Sociological Review 70 (2), 233–259.Cottle, S. (2000). Ethnic minorities and the media: changing cultural boundaries. Buckingham: Open University Press.Dolezal, M. and Helbling, M. (2010). Debating Islam in Austria, Germany and Switzerland: ethnic citizenship, Church–state relations and right-wing populism. West European Politics 33 (2), 171–190.Greenberg, D. and Miazhevich, G. (2012). Assimilationism vs. multiculturalism: U.S. identity and media representations of British muslims over a 12-year span. Communication, Culture & Critique 5 (1), 75–98.Jaspal, R. and Cinnirella, M. (2010). Media representations of British Muslims and hybridised threats to identity. Contemporary Islam 4 (3), 289–310.Moore, K. Mason, P. and Lewis, J. M. W. (2008). Images of Islam in the UK: the representation of British Muslims in the national print news media 2000–2008. cardiff: cardiff school of journalism, media and cultural studies.Morey, P. and Yaqin, A. (2011). Framing Muslims: stereotyping and representation after 9/11. Cambridge, MA: Harvard University Press.Poole, E. (2002), Reporting Islam: media representations of British Muslims. London: I. B. Tauris.Poole, E. and Richardson, J. (2006). Muslims and the news media. London: I. B.Tauris.Richardson, J. (2004). (Mis)Representing Islam: the racism and rhetoric of british broadsheet newspapers. Amsterdam: John Benjamins.Sian, K., Law, I. and Sayyid, S. (2012). The media and Muslims in the UK Centre for ethnicity and racism studies. University of Leeds.Valentino, N. and Brader, T. (2013). Immigration opposition among U.S. Whites: general ethnocentrism or media priming of attitudes about Latinos? Political Psychology 34 (2), 149–166. doi:10.1111/j.1467-9221.2012.00928.x.van Dijk, T. A. (1991). Racism and the press. London: Routledge.
Birincil Dil tr
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-3816-269X
Yazar: Hülya KINIK (Sorumlu Yazar)
Kurum: KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-9456-6712
Yazar: Emel İlter
Kurum: KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 16 Temmuz 2019

Bibtex @araştırma makalesi { atauniiibd531859, journal = {Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi}, issn = {1300-4646}, eissn = {2147-7582}, address = {}, publisher = {Atatürk Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {33}, pages = {963 - 976}, doi = {}, title = {Müslümanlara Yönelik Medya Algısı: İngiliz Yazılı Basını}, key = {cite}, author = {KINIK, Hülya and İlter, Emel} }
APA KINIK, H , İlter, E . (2019). Müslümanlara Yönelik Medya Algısı: İngiliz Yazılı Basını. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi , 33 (3) , 963-976 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/atauniiibd/issue/47100/531859
MLA KINIK, H , İlter, E . "Müslümanlara Yönelik Medya Algısı: İngiliz Yazılı Basını". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 33 (2019 ): 963-976 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/atauniiibd/issue/47100/531859>
Chicago KINIK, H , İlter, E . "Müslümanlara Yönelik Medya Algısı: İngiliz Yazılı Basını". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 33 (2019 ): 963-976
RIS TY - JOUR T1 - Müslümanlara Yönelik Medya Algısı: İngiliz Yazılı Basını AU - Hülya KINIK , Emel İlter Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 963 EP - 976 VL - 33 IS - 3 SN - 1300-4646-2147-7582 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Müslümanlara Yönelik Medya Algısı: İngiliz Yazılı Basını %A Hülya KINIK , Emel İlter %T Müslümanlara Yönelik Medya Algısı: İngiliz Yazılı Basını %D 2019 %J Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi %P 1300-4646-2147-7582 %V 33 %N 3 %R %U
ISNAD KINIK, Hülya , İlter, Emel . "Müslümanlara Yönelik Medya Algısı: İngiliz Yazılı Basını". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 33 / 3 (Temmuz 2019): 963-976 .
AMA KINIK H , İlter E . Müslümanlara Yönelik Medya Algısı: İngiliz Yazılı Basını. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2019; 33(3): 963-976.
Vancouver KINIK H , İlter E . Müslümanlara Yönelik Medya Algısı: İngiliz Yazılı Basını. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2019; 33(3): 976-963.