Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akademisyenlere Yönelik Mentörlü Proje Yazımı Desteğinin Örgütsel Bağlılığa Katkısı

Yıl 2020, Cilt: 34 Sayı: 4, 1543 - 1558, 23.10.2020
https://doi.org/10.16951/atauniiibd.769565

Öz

Çalışmanın amacı; akademisyenelere kurumları tarafından verilen akademik gelişime yönelik desteklerin akademisyenlerin örgütsel bağlılıklarına katkısını araştırmaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için, öncelikle Atatürk Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı Proje Geliştirme ve Koordinasyon Ofisinin katkılarıyla, katılımcılara sekiz haftalık mentörlü “Bire Bir Proje Yazma Eğitimi-3” başlıklı bir eğitim verilmiştir. Akademisyenlere, proje önerileriyle ilgili konularda uzman birer mentör atanmış ve katılımcılar bu süre boyunca mentörleriyle birlikte çalışarak AR-GE niteliği taşıyan birer proje önerisi yazmışlardır. Sekiz haftanın ardından, katılımcılarla derinlemesine görüşmeler yapılarak kurumlarından aldıkları ve kariyerlerinde ilerleme sağlamaya yönelik mentörlü proje yazma desteğinin katılımcıların örgütsel bağlılıklarını nasıl dönüştürdüğü incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; çalışanlara örgütleri tarafından verilen desteklerin; örgüt bağlılığını artırıcı katkı sunduğu, çalışanların örgütün hedef ve değerlerini benimsemelerine yardımcı olduğu ve organizasyon için çaba gösterme isteklerini artırdığı ortaya konmuştur.

Destekleyen Kurum

Atatürk Üniversitesi

Proje Numarası

8334

Teşekkür

Bu çalışma, Atatürk Üniversitesi BAP birimi tarafından desteklenen 8334 Proje ID ve SBA-2020-8334 Proje kodlu temel araştırma projesinin çıktısıdır. Araştırmayı fonlayan Atatürk Üniversitesi BAP birimine teşekkür ederiz. Atatürk Üniversitesi Proje Geliştirme ve Koordinasyon Ofisine ve proje kapsamında mentörlük desteği veren Atatürk Üniversitesi akademisyenlerine ve katılımcılara katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Akalın, Ç. (2006). Duygusal örgütsel bağlılık gelişiminde çalışanların algıladıkları örgütsel destek ve ara bir değişken olarak örgüt temelli öz saygı. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Allen N.J., ve Meyer J.P., (1990), “The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization”, Journal of occupational and organizational psychology, Cilt:63, Sayı:1, s.1-8.
  • Allen, N.J., ve Meyer, J.P. (1997). “Commitment in the workplace: Theory, research, and application. Sage Publications, Inc.
  • Atatürk Üniversitesi 2019-2023 Stratejik Plan (2019). 25 Haziran 2020 tarihinde https://www.atauni.edu.tr/uploads/2019-2023-StratejikPlan.pdf adresinden erişildi.
  • Bakan, İ. (2011), “Örgütsel bağlılık”, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Cohen, A., (2007), “Commitment before and after: An Evaluation and Reconceptualization of Organizational Commitment”, Human Reseurce Management Review, Sayı:17, s.336- 354.
  • Dehghanian, H.; Sabour, A., ve Hojjati, A. (2014). The relationship between components of organizational justice and organizational commitment in an insurance company. Journal of Insurance, Vol. 23, no. 2, pp. 153-180
  • Doğal, S., Kılıç, S., (2007). “Örgütsel Bağlılığın Sağlanmasında Personel Güçlendirmenin Yeri ve Önemi”, Erciyes Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı:29, s.37-61.
  • Eisenberger, R., Fasolo, P., & Davis-LaMastro, V. (1990). “Perceived organizational support and employee diligence, commitment, and innovation”. Journal of Applied Psychology, 75(1), 51-59.
  • Fındık Coşkunçay, D. (2019). “Proje Yapmaya Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Akademisyenlerin Tututmlarının Araştırılması”. Atatürk Üniversitesi BAP Birimi Destekli Proje, Proje No: SBA-2018-6339.
  • Gül H., (2002), “Örgütsel Bağlılık Yaklaşımlarının Mukayesesi ve Değerlendirilmesi”, Ege Academic Review, Cilt:2, No:1, s.37-55.
  • Lee, K., Allen, N. J., Meyer, J. P., & Rhee, K. Y. (2001). “The three‐component model of organisational commitment: an application to South Korea”. Applied Psychology, 50(4), 596-614.
  • Namasivayam K., Zhao X., (2007), “An Investigation of the Moderating Effects of Organizational Commitment on the Relationships Between Work-Family Conflict and Job Satisfaction Among Hospitality Employees in India”, Tourism Management, Sayı:28, s.1212-1223.
  • Özdevecioğlu M., (2003). “Algılanan Örgütsel Destek ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt:18, Sayı:2, s.113-130.
  • Patton. M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Edt. M. Bütün ve B. Demir), Ankara: Pegem Akademi.
  • Pabuçcu R, İşcan ÖF. (2017). “Algılanan örgütsel destek ve örgütsel güvenin, örgütsel bağlılık ile ilişkisi”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2017, 5(60), 414-434.
  • Rhoades, L., & Eisenberger, R. (2002). “Perceived organizational support: a review of the literatüre”. Journal of Applied psychology, 87(4), 698-714.
  • Utami, A.; Bangun, Y., & Lantu, D. (2014). “Understanding the Role of Emotional Intelligence and Trust to the Relationship between Organizational Politics and Organizational Commitment”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 115, no. 1, pp. 378-386.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayınları
  • Zayas-Ortizi M. Rosario, E., Marquez, Colon Gruneiro, P (2015) “Relationship between organizational commitments and organizational citizenship behaviour in a sample of private banking employees”. International Journal of Sociology and Social Policy, Vol. 35, no. 1, pp. 91-106.

The Contribution of Mentored Project Writing Support for Academicians to Organizational Commitment

Yıl 2020, Cilt: 34 Sayı: 4, 1543 - 1558, 23.10.2020
https://doi.org/10.16951/atauniiibd.769565

Öz

The purpose of the study is to analyze the contribution of the support provided for academicians by their institutions regarding their academic development to their organizational commitment. In accordance with this aim, the Project Development and Coordination Office affiliated to Atatürk University Rectorate launched a project. Under this project, the participants were given an eight-week mentored training named “One to One Project Writing Training-3”. A specialist mentor was assigned to each academician regarding the topics related to the project proposals, and the participants worked together with their mentors during this period and wrote a project proposal that was considered as R&D. After eight weeks, in-depth interviews were performed with the participants and the study analyzed how they received their mentored project writing support for their career and this support transformed their organizational commitment. The research results revealed that the support provided for academicians by their institutions has a contribution that leads to an increase in the organization's commitment helps them to adopt the goals and values of the organization and increases their willingness to strive for the organization.

Proje Numarası

8334

Kaynakça

  • Akalın, Ç. (2006). Duygusal örgütsel bağlılık gelişiminde çalışanların algıladıkları örgütsel destek ve ara bir değişken olarak örgüt temelli öz saygı. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Allen N.J., ve Meyer J.P., (1990), “The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization”, Journal of occupational and organizational psychology, Cilt:63, Sayı:1, s.1-8.
  • Allen, N.J., ve Meyer, J.P. (1997). “Commitment in the workplace: Theory, research, and application. Sage Publications, Inc.
  • Atatürk Üniversitesi 2019-2023 Stratejik Plan (2019). 25 Haziran 2020 tarihinde https://www.atauni.edu.tr/uploads/2019-2023-StratejikPlan.pdf adresinden erişildi.
  • Bakan, İ. (2011), “Örgütsel bağlılık”, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Cohen, A., (2007), “Commitment before and after: An Evaluation and Reconceptualization of Organizational Commitment”, Human Reseurce Management Review, Sayı:17, s.336- 354.
  • Dehghanian, H.; Sabour, A., ve Hojjati, A. (2014). The relationship between components of organizational justice and organizational commitment in an insurance company. Journal of Insurance, Vol. 23, no. 2, pp. 153-180
  • Doğal, S., Kılıç, S., (2007). “Örgütsel Bağlılığın Sağlanmasında Personel Güçlendirmenin Yeri ve Önemi”, Erciyes Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı:29, s.37-61.
  • Eisenberger, R., Fasolo, P., & Davis-LaMastro, V. (1990). “Perceived organizational support and employee diligence, commitment, and innovation”. Journal of Applied Psychology, 75(1), 51-59.
  • Fındık Coşkunçay, D. (2019). “Proje Yapmaya Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Akademisyenlerin Tututmlarının Araştırılması”. Atatürk Üniversitesi BAP Birimi Destekli Proje, Proje No: SBA-2018-6339.
  • Gül H., (2002), “Örgütsel Bağlılık Yaklaşımlarının Mukayesesi ve Değerlendirilmesi”, Ege Academic Review, Cilt:2, No:1, s.37-55.
  • Lee, K., Allen, N. J., Meyer, J. P., & Rhee, K. Y. (2001). “The three‐component model of organisational commitment: an application to South Korea”. Applied Psychology, 50(4), 596-614.
  • Namasivayam K., Zhao X., (2007), “An Investigation of the Moderating Effects of Organizational Commitment on the Relationships Between Work-Family Conflict and Job Satisfaction Among Hospitality Employees in India”, Tourism Management, Sayı:28, s.1212-1223.
  • Özdevecioğlu M., (2003). “Algılanan Örgütsel Destek ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt:18, Sayı:2, s.113-130.
  • Patton. M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Edt. M. Bütün ve B. Demir), Ankara: Pegem Akademi.
  • Pabuçcu R, İşcan ÖF. (2017). “Algılanan örgütsel destek ve örgütsel güvenin, örgütsel bağlılık ile ilişkisi”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2017, 5(60), 414-434.
  • Rhoades, L., & Eisenberger, R. (2002). “Perceived organizational support: a review of the literatüre”. Journal of Applied psychology, 87(4), 698-714.
  • Utami, A.; Bangun, Y., & Lantu, D. (2014). “Understanding the Role of Emotional Intelligence and Trust to the Relationship between Organizational Politics and Organizational Commitment”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 115, no. 1, pp. 378-386.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayınları
  • Zayas-Ortizi M. Rosario, E., Marquez, Colon Gruneiro, P (2015) “Relationship between organizational commitments and organizational citizenship behaviour in a sample of private banking employees”. International Journal of Sociology and Social Policy, Vol. 35, no. 1, pp. 91-106.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sait Sinan Atilgan 0000-0002-6173-0248

Duygu Özsoy 0000-0002-9025-5909

Proje Numarası 8334
Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 34 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Atilgan, S. S., & Özsoy, D. (2020). Akademisyenlere Yönelik Mentörlü Proje Yazımı Desteğinin Örgütsel Bağlılığa Katkısı. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 34(4), 1543-1558. https://doi.org/10.16951/atauniiibd.769565

4aoDA4.pngithenticate-badge-rec-positive.png800px-Open-Access-PLoS.svg.png