Philosophical and Logical Separation of Concepts Based on Tasawwurât in the Thought of TabatabâîIn this study, the formation of intellectual perceptions and differentiationof it’s kinds will be touched open shortly, later the difference between philosophical and logical concepts in secondary intellectual perceptions will beanalyzed by taking the theory of Tabatabâî as a centre on differentiating logical and philosophical concepts. He mainly tries to make the differentiationby asking whether a concept is real or nominal. In other words he developshis theory on tasawwurât. This theory, which is also a criticism on the concepttheory of Sebzevâri, differs concepts as real or nominal and it refers to primary intellectuals with real concepts, and to secondary intellectuals withnominal concepts. According to this theory, nominal concepts are classifiedas philosophical and logical concepts. By definition, while philosophical concepts refer something which is at outside world, logical concepts, on the contrary, refer to something that inside of mind
Secondary logical concepts secondary philosophical concepts concept the referent of a concept (denotation-extension) reality mentallyposited
Bu makalede aklî algıların oluşumu ve ayrımına kısaca değindikten
sonra, ikincil aklî algıların mantıksal ve felsefi olanının farkları ele alınmakta,
mantıkî ve felsefî kavramların ayrımı üzerine Tabatabâî’nin
geliştirdiği kuramı örnek olarak almak suretiyle felsefî ve mantıkî kavramların
analizine yer verilmektedir.Tabatabâî, bunu tekil manada bir
kavramın hakîkî mi itibârî mi, olduğunu sorarak çözmeye çalışmaktadır.
Yani Tabatabâî kuramını tasavvurât merkezli oluşturmuştur. Sebzevârî’nin
kuramının bir eleştirisini de içeren bu kuram, hakîkî ve itibârî kavramlar
ayrımına gitmiş, hakîkî kavramlar ile “birincil akledilirleri”, itibârî
kavramlarla ise “ikincil akledilirleri” kastetmiştir. Bu kurama göre itibârî
kavramlar, felsefî ve mantıkî kavramlar olarak ayrılmaktadır. Felsefî
kavramlartanımı gereği dışta olanı ifade eden kavramlar, mantıkî kavramlar
ise tanımı gereği zihinde olanı ifade eden kavramlardır.
Ma’kûlât-ı sâniye mantıkiyye ma’kûlât-ı sâniyefelsefiye mefhûm mısdâk hakikî itibârî
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 43 - Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi |