BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL “İKTİDAR” TASARIMI: AFİŞTEKİ İKTİDAR YA DA İKTİDARI AFİŞE ETMEK

Yıl 2012, Sayı: 3, 129 - 140, 11.10.2012

Öz

Kültür, referans çevresi olarak, gerçeklikle ilgili
algıları biçimlendiren, anlam üreten ve tüketen süreçler ile inanç, tutum ve davranış
hatta tüm bunların belirleyicisi değerler üzerinde
iç içe geçmiş ve etkileşimsel bir kavrayış
sunar. Siyaseti güç ilişkisi ya da
ezen-ezilen özneler üzerinden ele alan, dolayısı
ile iktidarın heryerdeliğine gönderme
yapan yaklaşımlar doğrultusunda kültürün
toplumsal ve ekonomik sistemi tanzim eden
siyasal boyutu ise siyasal sisteme ilişkin tanıma/bilgi,
duygu, yargı/düşünce ve eylemleri
kapsar. İnsanlar önce içinde bulundukları siyasal
sistemle ilgili bilgi edinir, aktörlerine
bağlılık duyar ve değer yargılarına varırlar. Şu
halde iktidar tasarımı, içinde yeşerdiği kültürün gerekçesi, sonucu ve aynı zamanda toplamıdır.
“Görsel “İktidar” Tasarımı:Afişteki
İktidar ya da İktidarı Afiş-e Etmek” başlıklı
çalışmanın önemi, bu noktada, kültürel ortam
içinde gençlerin iktidar olgusuna ilişkin algılarının ne olduğunu ortaya koyma çabasından
kaynaklanmaktadır. “Gençlerin iktidarın ne
olduğuna ilişkin verdikleri görsel yanıt ve
anlam nedir?” sorusundan hareketle gerçekleştirilecek
çalışmanın amacı gençlerin iktidarı
görsel olarak nasıl tanımladıklarını
keşfetmektir. Karadeniz Teknik Üniversitesi
İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım
Bölümü 1. Sınıf öğrencilerinin hazırladıkları
“iktidar nedir?” konulu toplam 85 afişin çözümlenmesinde göstergebilimsel yöntem ve
içerik analizi yöntemi kullanılmış, elde edilen
veriler siyasal kültür ve iktidar kavramları
dolayımında tartışılmıştır

Kaynakça

  • BERGER, John, Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur SALMAN, 3. Basım, Metis Yay., İstanbul, 1988.
  • BURTON, Graeme, Görünenden Fazlası: Medya Analizlerine Giriş, Çev. Nefin DİNÇ, Alan Yay., İstanbul, 1995.
  • CEVİZCİ, Ahmet, Felsefe Terimleri Sözlüğü, Paradigma Yay., İstanbul, 2000.
  • çAMDERELİ, Mete, “Çok İleri Giderek Bir ‘Mavi’ Afişi Okumak ya da Bir Reklam Afişinin Göstergebilimsel Çözümlemesi”, İletişim, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Bahar, 2000/5, Ankara, ss.93-121.
  • EROĞLU YALIN, Bahar, Siyasal Değer: Siyasal O/A/lanın İletişimi ve Değer Kabul Ettiklerimiz, Derin Yay., İstanbul, 2009.
  • FISKE, John, İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev. Süleyman İrvan, Ark Yay., Ankara. 1996,
  • FOUCAULT, Michel, Kelimeler ve Şeyler, Çev. Mehmet Ali KILIÇBAY, İmge Kitabevi, Ankara, 1994.
  • GUİRAUD, Pierre, Göstergebilim, Çev. Mehmet Yalçın, 2. Baskı, İmge Kitabevi, Ankara, 1994.
  • HEYWOOD, Andrew, Siyaset, Çev. Bekir Berat ÖZİPEK vd., Adres Yay., Ankara, 2010.
  • ÖZER, Ömer, Yetiştirme Kuramı:Televizyonun Kültürel işlevlerinin İncelenmesi, Anadolu Üniversitesi Yay., Eskişehir, 2004.
  • RİFAT, Mehmet, Dilbilim ve Göstergebilim Çağdaş Kuramları, Düzlem Yay., İstanbul, 1990.
  • RİFAT, Mehmet, Homo Semioticus, YKY, İstanbul, 1993.
  • TüRKÖNE, Mümtaz’er, (ed.), Siyaset, 5. Baskı, Lotus Yay., Ankara, 2006.
  • TüRKOĞLU, Nurçay, Görü-yorum: Gündelik Yaşamda İmgelerin Gücü, Der Yay., İstanbul, 2000.
  • YAZICI, İsmet, Kitle İletişiminde İmaj:Kuramsal Bir Yaklaşım, Bilim yay., İstanbul, 1997. http://www.liderlik.gen.tr/renklerinanlami/27 1-grininanlam
Yıl 2012, Sayı: 3, 129 - 140, 11.10.2012

Öz

Kaynakça

  • BERGER, John, Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur SALMAN, 3. Basım, Metis Yay., İstanbul, 1988.
  • BURTON, Graeme, Görünenden Fazlası: Medya Analizlerine Giriş, Çev. Nefin DİNÇ, Alan Yay., İstanbul, 1995.
  • CEVİZCİ, Ahmet, Felsefe Terimleri Sözlüğü, Paradigma Yay., İstanbul, 2000.
  • çAMDERELİ, Mete, “Çok İleri Giderek Bir ‘Mavi’ Afişi Okumak ya da Bir Reklam Afişinin Göstergebilimsel Çözümlemesi”, İletişim, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Bahar, 2000/5, Ankara, ss.93-121.
  • EROĞLU YALIN, Bahar, Siyasal Değer: Siyasal O/A/lanın İletişimi ve Değer Kabul Ettiklerimiz, Derin Yay., İstanbul, 2009.
  • FISKE, John, İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev. Süleyman İrvan, Ark Yay., Ankara. 1996,
  • FOUCAULT, Michel, Kelimeler ve Şeyler, Çev. Mehmet Ali KILIÇBAY, İmge Kitabevi, Ankara, 1994.
  • GUİRAUD, Pierre, Göstergebilim, Çev. Mehmet Yalçın, 2. Baskı, İmge Kitabevi, Ankara, 1994.
  • HEYWOOD, Andrew, Siyaset, Çev. Bekir Berat ÖZİPEK vd., Adres Yay., Ankara, 2010.
  • ÖZER, Ömer, Yetiştirme Kuramı:Televizyonun Kültürel işlevlerinin İncelenmesi, Anadolu Üniversitesi Yay., Eskişehir, 2004.
  • RİFAT, Mehmet, Dilbilim ve Göstergebilim Çağdaş Kuramları, Düzlem Yay., İstanbul, 1990.
  • RİFAT, Mehmet, Homo Semioticus, YKY, İstanbul, 1993.
  • TüRKÖNE, Mümtaz’er, (ed.), Siyaset, 5. Baskı, Lotus Yay., Ankara, 2006.
  • TüRKOĞLU, Nurçay, Görü-yorum: Gündelik Yaşamda İmgelerin Gücü, Der Yay., İstanbul, 2000.
  • YAZICI, İsmet, Kitle İletişiminde İmaj:Kuramsal Bir Yaklaşım, Bilim yay., İstanbul, 1997. http://www.liderlik.gen.tr/renklerinanlami/27 1-grininanlam
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Eroğlu Yalın

Yayımlanma Tarihi 11 Ekim 2012
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Eroğlu Yalın, B. (2012). GÖRSEL “İKTİDAR” TASARIMI: AFİŞTEKİ İKTİDAR YA DA İKTİDARI AFİŞE ETMEK. Atatürk İletişim Dergisi(3), 129-140.

19179