Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİYASAL İLETİŞİMDE REKLAM ALIMLAMA ANALİZİ: AK PARTİ “HAYALDİ GERÇEK OLDU” ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Sayı: 15, 89 - 110, 10.12.2018
https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.449464

Öz

Bu
çalışmada, 12 Haziran 2011 Genel Seçimi öncesinde Ak Parti’nin ‘Hayaldi Gerçek
Oldu’ temalı reklam filmlerinin izleyiciler üzerinde nasıl bir etkiye sahip
olduğu, izleyicilerin nasıl bir kod-açımlaması yaptıkları nitel araştırma
yöntemlerinden alımlama analizi tekniği ile ortaya konulmaya çalışılmıştır. Alımlama
analizi izleyicilerin medya metinleri karşısında nasıl bir duruş sergiledikleri
Stuart Hall’ün kodlama- kod açımlama tekniğinden hareketle analiz edilmiştir.



Bu
amaçla Ak Parti’nin 2011 Genel Seçimi öncesinde hazırladığı reklam filmleri
eğitim, ulaşım, sağlık ve tarım alanlarını konu edinen her alandan iki tane
olmak üzere sekiz reklam filmi incelemiştir. Farklı yaş, eğitim ve
sosyo-ekonomik düzeydeki on kişi ile gerçekleştirilen çalışmada derinlemesine
mülakat tekniği ile siyasal reklam metinlerinin algılanmasına yönelik izleyici
eğilimleri analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, farklı
sosyo-demoğrafik özelliklere sahip izleyicilerin etkin ve duyarlı bir gözle siyasal
reklamları izledikleri, siyasal reklam mesajlarını ihtiyaç analizlerine,
düşünsel ve ideolojik dünyasına göre yorumladığı ve kodaçımlarını bu bağlamda
yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır.  

Kaynakça

  • AKAY, Rafet Aykut (2012). Türkiye’de Siyasal İletişim Profesyonelleşmesi: Siyasal İletişim Danışmanı, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • ARSAN, Esra ve Can, Mahmut Halil (2009). Siyasal İletişimin Cenk Alanı, Seçimler: Ak Parti’nin 2007 Seçim Kampanyasının Analizi, “ Siyasetin İletişimi içinde (Ed. Abdullah Özkan), İstanbul:. Tasam Yayınları, 85-101.
  • AZİZ, Aziz (2017). Siyasal İletişim, Ankara: Nobel Akademik Yayınları.
  • BONGRAND, Michel (1992). Politikada Pazarlama. (Çev. Fatoş Ersoy), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BOSTANCI, Mustafa (2014). Siyasal İletişim, Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt:3, Sayı:3, ss.84-96.
  • ÇAKMAK KILIÇASLAN, Emine (2013). İdeoloji ve Medya İlişkisi Siyasal İletişim, Ankara: Paradigma Kitabevi Yayınları.
  • ÇANKAYA, Erol (2015). Siyasal İletişim Dünyada ve Türkiye’de, Ankara: İmge Kitabevi.
  • DAĞTAŞ, Banu (2003). Reklamı Okumak, Ankara: Ütopya yayınları.
  • DAMLAPINAR, Zülfikar ve BALCI Şükrü (2014). Siyasal İletişim Sürecinde Seçimler Adaylar, İmajlar, Konya: Literatürk Yayınları.
  • GÜRCAN YİĞİTBAŞI, Kübra. (2015). ‘’22 Temmuz’dan 7 Haziran’a Kampanyalar Ekseninde Adalet ve Kalkınma Partisi’nin Siyasal İletişimi’’, Türkiye’de Siyasal İletişim 2007-2015 içinde, (Ed. Çağlar, İsmail ve Özkır, Yusuf), İstanbul: SETA Yayınları.
  • HALL, Stuart (2003). Kodlama Ve Kod Açım, Söylem ve İdeoloji: Mitoloji, Din, İdeoloji ( Haz. Zeynep Özarslan, Barış Çoban), İstanbul, Su Yayınları.
  • HALL, Stuart (2005). “Kodlama Ve Kodaçımı”, Medya Ve İzleyici Bitmeyen Tartışma (Ed. Şahinde Yavuz), Ankara: Vadi Yayınları.
  • HALL, Stuart (2005). Kodlama, Kodaçımlama, Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma içinde (Çev: Yiğit Yavuz), Ankara: Vadi Yayınları, 85-97.
  • HOİJER, Brigitta (2005). İzleyicilerin Televizyon Programlarını Alımlayışı: Kuramsal ve Metodolojik Değerlendirmeler, Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma içinde, (Çev: Şahinde Yavuz), Ankara: Vadi Yayınları, 105-130.
  • HOİJER, Brigitta. (2005). İzleyicilerin Televizyon Programlarını Alımlayışı: Kuramsal ve Metodolojik Değerlendirmeler, Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma içinde ( Ed.Şahinde Yavuz), Ankara: Vadi Yayınları, 105-130.
  • IRAK, Hakan ve TAŞCIOĞLU (2017). Türkiye’de Negatif Siyasal Reklam Uygulamaları: 2007, 2011 Ve 2015 Genel Seçimleri Örneğinde Bir Analiz. Erzurum Atatürk İletişim Dergisi Sayı 12 / Ocak 2017 İRVAN Süleyman (1994). Eleştirel Yaklaşımlarda İzleyici Araştırmaları: Bir Yöntem Olarak Alımlama Çözümlemesi, İLEF Yıllık 1994, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları,
  • İŞLEYEN, Mustafa (2014). Kodlama-Kodaçımı Bağlamında Ak Parti 30 Mart 2014 Yerel Seçim Reklamlarının İzleyiciler Üzerindeki Etkilerine Yönelik Alımlama Analizi: Nevşehir Örneği, İletişim Ve Diplomasi Dergisi, 30 Mart 2014 Yerel Seçimleri Özel Sayısı, 25-47
  • JAY Blumler, MİCHAEL Gurevitch (1995). The Crisis of Public Communication, Routledge, London.
  • JENSEN, Klaus. Bruhn, ve ROSENGREN, Karl Eric (2005). İzleyicinin Peşindeki Beş Gelenek, Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma içinde (Ed. Şahinde. Yavuz), Ankara: Vadi Yayınları, 55-84.
  • KARAÇOR, Süleyman ve GÖZÜM, Perihan (2012). “Türkiye’de Seçmen Tercihlerinin Oluşmasında Seçim Kampanyaları ve Siyasal Pazarlamanın Rolü Üzerine Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. Sayı: 24, 403-426.
  • KARAHAN Uslu Zeynep (2009). “Siyasetin Sıcak Temas Alanı 22 Temmuz Ve Ak Parti”, Siyasetin İletişimi İçinde (Ed. Abdullah Özkan), İstanbul: Tasam Yayınları, 103-113.
  • KULA DEMİR, Nesrin. (2007). ‘’Elazığ’da Kurtlar Vadisi Dizisinin Alımlanması’’ Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:9, Sayı:2, ss.252-266.
  • MAIGRAT Eric (2011). Medya Ve İletişim Sosyolojisi, (Çev. Halime Yücel), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • MUTLU, Erol (2005). Globalleşme, Popüler Kültür Ve Medya, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ROGERS Everett M (2004). Therotical Diversity İn Political Communication, Handbook Of Political Communication Research Ed. Lynda Lee Kaid, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 3-16.SMITH, Philip (2007). Kültürel Kuram, (Çev Selime Güzelsarı İbrahim Gündoğdu), 2. Baskı, İstanbul: Babil Yayınları.STEVENSON, Nick (2008). Medya Kültürleri. (Çev: Göze Orhon,ve Barış. Engin. Aksoy.) Ankara: Ütopya Yayınları.
  • ŞAKI AYDIN, Oya. (2007). ‘’Alımlama Araştırmaları ve Kültürel Çalışmalar Geleneğinin Katkısı’’ İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:6, Sayı:11, ss.119-131.
  • ŞEKER, Tülay ve ÇAVUŞ Selahattin (2011) Behzat Ç Bir Ankara Polisiyesi Dizisinin Alımlama Analizi, Global Media Jurnal, Yeditepe Üniversitesi Dergisi, 2(3):86-104.
  • ŞEKER, Tülay ve TİRYAKİ, Salih (2013), ‘’Savaş Fotoğrafçısı Filminin Alımlama Analizi’’ Global Media Journal,196-212.
  • ŞEKER, Tülay. (2009). ‘’5N1K Haber Programının Alımlama Analizi’’ Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Cilt:5, Sayı:4, ss.105-117.
  • TAŞCIOĞLU, Raci (2009). “Siyasetin Teknikleşmesi Bağlamında Türkiye’de Siyasal Reklamcılık”. (Ed. Abdullah Özkan). Siyasetin İletişimi içinde. İstanbul: Tasam Yayınları, 271- 292.TOKGÖZ, Oya. (2008). Siyasal İletişimi Anlamak, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • TOKGÖZ, Oya. (2010). Seçimler Siyasal Reklamlar Ve Siyasal İletişim, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları,
  • TOPBAŞ, Hasan (2012). “Siyasal Liderlerin Seçmenlerin Görüş Alanına Girme Kapasitesi Ve Gençlerin Algısı Üzerine Bir Değerlendirme”, II. Uluslararası İletişim Sempozyumu, Manas Üniversitesi, 1282-1299.
  • TOPBAŞ, Hasan ve BABACAN, Mehmet (2013). Siyasal İletişim Sürecinin Yapısal Dönüşümü Ve Siyasete Yansıma Biçimi: Dijital Devrim, Küreselleşme, Uluslararası Sistem Ve Siyasi Partiler içinde (Ed. Gökhan Tuncel)
  • TOPBAŞ, Hasan ve IŞIK, Umur (2014). Gerçeklik Ve Kurgu Arasında Gezi Parkı Eylemleri, Birey Ve Toplum Dergisi, Bahar 2014, Cilt: 4, Sayı: 7, 197-230
  • TOPUZ, Hıfzı (1997) Siyasal Reklamcılık: Dünyadan Ve Türkiye’den Örneklerle, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • WOLTON, Dominique (1991). Medya, Siyasal İletişimin Zayıf Halkası, (Çev. Hülya Tufan, Ömer Laçiner), Birikim Dergisi, Sayı: 30, 51-58.
  • YAYLAGÜL, Levent. (2014). Kitle İletişim Kuramlarında Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • YILDIRIM BECERİKLİ, Sema. (2012). ‘’Sağlık İletişimi Çalışmalarında Alımlama Analizinin Kullanımı: Odak Grup Çalışması Yoluyla Kamu Kampanyaları ve Reklam Metinlerine İlişkin Çapraz Bir Okuma Pratiği’’ İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt:2, Sayı:43, 163-177.
  • YILDIZ, Nuran (2002). Türkiye’de Siyasetin Yeni Biçimi: Lidereler, İmajlar, Medya, Ankara: Phoenix Yayınları.
  • YÜCEL, Anıl (2014). ‘’Muhteşem Yüzyıl Dizisinin Alımlama Analizi: Kadın ve Erkek İmaj Üzerine Farklı Okumalar’’ Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E- Dergisi, .1-33.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Topbaş

İsmail Uğur Ersoy

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Topbaş, H., & Ersoy, İ. U. (2018). SİYASAL İLETİŞİMDE REKLAM ALIMLAMA ANALİZİ: AK PARTİ “HAYALDİ GERÇEK OLDU” ÖRNEĞİ. Atatürk İletişim Dergisi(15), 89-110. https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.449464

19179