ÖZET
Bu araştırmada, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü,
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı 'nda öğrenim görmekte
olan öğrencilerin empatik becerileri ve karar verme stratejileri
incelenmiştir. Araştırmanın evreni, Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir
Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü, Rehberlik ve Psikolojik
Danışmanlık Anabilim Dalı 'nda 2003-2004 öğretim yılında öğrenim gören
üniversite öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırma örneklemi, bu evrenden
seçkisiz (random) olarak belirlenen toplam 171 kişiden meydana gelmiştir,
Araştırmada, bireylerin empatik becerileri ile ilgili veriler Dökmen (1988)
tarafından geliştirilen Empatik Beceri Ölçeği- B Formu; karar verme
stratejileri ile ilgili veriler ise. Kuzgun (1992) tarafından geliştirilen Karar
Stratejileri Ölçeği ile toplanmıştır. Cinsiyete göre, empatik beceri puan
ortalamaları arasında kızların lehine, bağımsız ve içtep'ısel karar verme
stratejisi puan ortalamaları arasında erkeklerin lehine anlamlı bir
farklılaşma olduğu; cinsiyete göre mantıklı karar verme ve kararsızlık puan
ortalamaları arasında anlamlı bir farklılaşma olmadığı bulunmuştur.
Yaş gruplarına göre mantıklı karar verme ve kararsızlık puan
ortalamaları arasında 17-21 yaş grubunun lehine anlamlı bir farklılaşma
olduğu; yaş gruplarına göre empatik beceri, bağımsız ve içtepisel karar
verme stratejisi puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılaşma
olmadığı bulunmuştur.
Sınıf düzeylerine göre empatik beceri, mantıklı ve içtepisel karar
verme puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu; yaş
gruplarına göre bağımsız karar verme ve kararsızlık puan ortalamaları
arasında anlamlı bir farklılaşma olmadığı bulunmuştur.
Anahtar sözcükler: Psikolojik danışma ve rehberlik eğitimi, empatik beceri,
karar verme stratejileri.
ABSTRACT
In this research, the emphatic skills and decision-making strategies
of the students of the Department of Guidance and Psychological
Counselling, Faculty of Education were studied.
The research covers the students of Kazım Karabekir Education
Faculty, Atatürk University of the academic year 2003-2004. The sample of
the research includes 171 persons based on a random selection. The data of
this research were collected with Scale for Emphatic Skill Form-B developed
by Dökmen (i988) and Scale for Decision Strategies by Kuzgun (1992).
Besides Personal Information Form prepared by the researcher himself was
benefited from order to obtain information releated to several variables. For
the analysis of the data obtained t test and Variance Analysis (One Way
Anova)
As the result of the research, these findings were found: Based of
difference of gender, as for the scores for empathic skills was found in
favour of the students of male, as for the scores for spontenaous and
independent decision-making strategies a meaningful difference was found
in favour of the students of girl; based of difference of gender, as for the
scores for the logical decision-making strategy and indecision a meaningful
difference could not be found.
Based of difference of age groups, as for the scores for logical
decision-making strategy and indecision was found in favour of the 17-21
age group, based of independent decision-making strategies a meaningful
difference could not be found. Based of difference of level of class as for the
scores for the empathic skills, logical difference of age groups, as for the
scores for the empathic skills, spontenaous and and spontenaous decisionmaking strategies a meaningful difference was found, based of difference of
level of class as for the scores for the independent decision-making strategy
and indecision a meaningful difference could not be found.
Key words: Psychological coimsellig and guidance education,
empathic skills, decision-making strategies.
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Aralık 2010 |
Gönderilme Tarihi | 3 Aralık 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Sayı: 10 |