Öz
Bu çalışmanın amacı Tanpınar ve Baudelaire’in ‘Bütün Şiirlerinde’ mavi
renk ile yapılan nitelemeleri ve imgeleri incelemek ve bulundukları bağlamlardan
hareketle hangi duyumsamaları çağrıştırdığını saptamaktır. Her iki şairin de
mavi ile kurdukları imgeler dikkate alınarak okuyucuda çağrıştırdığı anlamlar
üzerinde durulmaktadır. Aynı zamanda bu konuda her iki şairde ortaya çıkan
kesişme noktaları vurgulanmaktadır. Yöntem olarak hem anlamlandırma
süreçleri, hem de seçilen sözcük evrenleri düzeyinde karşılaştırma olanakları
kullanılmıştır. Mavi rengin anlamsal özellikleri ortaya konulduktan sonra
Tanpınar ve Baudelaire’de hangi anlamları içerdiği her iki şairin de dizelerinde
araştırılmıştır. Tanpınar şiirlerinde mavi aracılığı ile gökyüzüne, denize, zamana,
rüyaya ve hayale oldukça yer vermiştir. Baudelaire şiirlerinde mavi rengi ve
değişik biçimlerini kullanarak nitelemeler yapmıştır. Baudelaire’de mavi
gökyüzünün, denizin, akşamın ve sabahın ufkunun ve gözün rengi olarak
görünmektedir. Her iki şairdeki kesişme noktası is mavinin deniz ve gökyüzü
sözcüklerini aynı anlamda nitelemesidir.
Anahtar Sözcükler: Şiir, Mavi, gökyüzü, deniz, sonsuzluk.
The aim of this study is to study qualifications and images which are made
with colour of blue in all poems of Tanpınar and Baudelaire and it aims to
determine which perceptions evoke based on contexts in which they are found. By
considering images which both poets aggregate about colour blue it is insisted on
what reader evoke. Also it is emphasized on interception point which arises on
both of them about this subject. Signification processes and the possibilities of
comparison on the level of universes of word chosen as method. After semantic
particularities were put forth in Baudelaire and Tanpınar it was searched on
lines of both poets which meanings this colour consist of. Tanpınar quite gave
place to sky, sea, time and dream and imagine by means of blue in his poems.
And Baudelaire took colour of blue and by using its other different styles in his
poems. The blue is seen as colour of sky, sea, evening, of horizon of morning and
eye in the Baudelaire. Interception point of both poets is to qualify words such as
sea and sky.
Keywords: Poem, blue, sky, sea and eternity.