Öz
Bu çalışma, öğrenim görülen program türü ve bilişötesi
farkındalıkların temel ve alt boyutları temel alınarak öğretmen adayı
öğrencilerin bilişötesi farkındalıklarının ne düzeyde olduğunu belirlemek
amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Hacettepe Üniversitesi,
Eğitim Fakültesi OFMA bölümünde öğrenim gören Biyoloji, Fizik, Kimya ve
Matematik öğretmenliğinden 316 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu
araştırma tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Schraw ve Dennison (1994) tarafından geliştirilen ve
Akın, Abacı ve Çetin (2007) tarafından Türkçe formunun geçerlik ve
güvenirlik çalışması yapılan “Bilişötesi Farkındalık Envanteri” (α=.95)
kullanılmıştır. Çalışma grubunda yer alan öğretmen adaylarının öğrenim
görülen program türüne göre bilişin bilgisi ve bilişin düzenlenmesi temel
boyutlarındaki düzeyleri arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı
olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının açıklayıcı bilgi, prosedürel
bilgi, durumsal bilgi, planlama, izleme, değerlendirme, hata ayıklama ve
bilgi yönetme alt boyutlarında yüksek düzeyde bilişötesi farkındalığa sahip
oldukları bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Biliş, bilişötesi, bilişötesi farkındalık, öğretmen
adayları.
This study which is based on program types, metacognitive awareness
and its subdimensions was conducted to determine level of prospective
teachers’ metacognitive awareness. The study group of the study comprises
of the 316 prospective teachers from the departments of Education of
Biology, Physics, Chemistry and Mathematics in Hacettepe University,
Faculty of Education. In this study survey method was used. As a tool of data
gathering, in the study, “Metacognitive Awareness Inventory” (α=.95),
which is developed by Schraw and Dennison (1994) and the validity and
reliability study of the Turkish form of which is done by Akin, Abaci, and
Cetin (2007), is used. The difference between program types is not
statistically significant in terms of knowledge and regulation of congnition. It
was determined that prospective teachers have high-level metacognitive
awareness in the subdimensions of declarative knowledge, procedural
knowledge, conditional knowledge, planning, monitoring, evaluation,
debugging and information management.
Keywords: Cognition, metacognition, metacognitive awareness,
prospective teachers.