BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF YÖNETİMİNDE ETKİLİ ÖĞRETİM LİDERLİĞİ (NASRETTİN HOCA HİKÂYELERİ ÖRNEĞİ) / Effective Teaching Leadership in Class Management (Examples from Nasreddin Hodja Stories)

Yıl 2013, Sayı: 26, 129 - 150, 03.11.2013

Öz

Sınıf yönetiminde düşünen muhakeme eden düşündüklerini uygun bir dille
sıkılmadan ifade eden ve düşündüklerini yazan bir insan tip yetiştirmek
öğretmenlerin temel amacı olmalıdır. Bu amacı gerçekleştirmek için
öğretmenlerin kullanması gereken araçlardan biri de Nasrettin Hocanın
hikâyeleridir.
Halk Edebiyatımızın önemli isimlerinden olan Nasrettin Hoca Türk
Milletinin yetiştirdiği nadide şahsiyetlerden biri olup, kendisi halk ile
bütünleşmiştir. Onu çağlar ötesi yapan hikâyeleri ile insanları güldüren,
güldürürken düşündüren mizahi, mizahi olduğu kadar da dersler veren,
kişiliğidir.
Hocanın nüktedan olması, hazır cevaplılığı onun oldukça zeki bir insan
olduğunu göstermektedir. Hoca’nın yüzyıllar boyu anlatıla gelmesi onun
kişiliğinin ve üstün bir zekâsının ürünüdür. Espri ile karışık ders veren hikâyeler
insanların kolay kolay unutamadığı ve ihtiyaç duyduğunda da kullandığı
kanıtlardır.
Nasrettin Hoca hikâyeleri yurdumuzun her yerindeki öğrenciler
tarafından beğenilmekte anlatıldığı zaman ise hikâyelerinden dersler çıkarabilmektedir. Öğrencilerin Nasrettin Hoca Hikâyelerinden alınan derslerin
neler olduğunu araştırmak için, öğrenci yorumlarından içerik analizi yapılmıştır.
Nitel bir araştırma olan bu çalışmada Van merkez okullardan 3 okulda bulunan,
random yoluyla seçilen öğrencilere 6 hikâye okunmuş, öğrencilerden 130’nun
yorumları kayıtlara alınmış ve gruplandırılarak içerik analizi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulardan hareketle öğrencilerin
Nasrettin Hoca Hikâyelerinden olumlu etkilendikleri, muhakeme etme
kabiliyetlerinin arttığı, ifade ve beceri güçlerinin ve kelime hazinelerinin geliştiği
gibi sonuçlara ulaşılmış ve öğretmenlerin bu kitapları derslerde araç olarak
kullanabileceği gerektiği kanaatine varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Hikâye, Hoca, Tema, ifade ve beceri


The aim of this study is to determine students’ conception of academic self
Main aim of the teachers in class management should be bringing up people that
can think, reason, express what they think in a suitable language without being
embarrassed and that can put their ideas in writing. One of the means a teacher
should use in order to realize this aim is the Nasreddin Hodja stories.
Being one of the most important characters of our Folkloric Literature,
Nasreddin Hodja is a unique person brought by and integrated with the Turkish
Nation. The characteristic that make Nasreddin Hodja stories trans ages is that
they make people laugh because they are humorous, think while laughing, and
teach while being humorous.
Humorous character of Nasreddin Hodja proves that he is very clever
and snappy. The fact that Nasreddin Hodja and his stories have been told for
hundreds of years is the product of his superior intelligence and his character.
The didactic and humorous stories are not easily forgotten and they are used
when they are needed by people.
Nasreddin Hodja stories are being enjoyed by the students everywhere in
our country and lessons are taken from them when told. We carried out content
analysis from the student comments in order to find out what kinds of lessons are
taken by the students from Nasreddin Hodja stories.
In this qualitative research, we read 6 stories to randomly chosen
students from 3 schools in Van Center and recorded 130 comments from the
students and we carried out the content analysis by grouping them.
By moving from the findings obtained as a result of the research, we
found out the students were positively impressed by Nasreddin Hodja stories,
their reasoning ability increased, their capability for expressing themselves and word powers improved and we are convinced that the teachers can use these
books in the classroom as a teaching means.
Keywords: Story, Hodja, Theme, expression and capability

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Demir Kurtbeyoğlu Bu kişi benim

Ahmet Akbaba Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Kasım 2013
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Kurtbeyoğlu, D., & Akbaba, A. (2013). SINIF YÖNETİMİNDE ETKİLİ ÖĞRETİM LİDERLİĞİ (NASRETTİN HOCA HİKÂYELERİ ÖRNEĞİ) / Effective Teaching Leadership in Class Management (Examples from Nasreddin Hodja Stories). Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(26), 129-150.