BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 29, 0 - , 20.01.2015

Öz

The purpose of this study is to examine the emotional significance values attributed computer-assisted instruction by secondary school students. Survey model was used in this study. The research consists of 156 secondary school students attending a secondary school located in Yakutiye district in Erzurum in 2013-2014. In data collection, Osgood Semantic Differentiation Scale is used for secondary school students’ the emotional significance values attributed computer-assisted instruction. Semi-Structured Interview Form is used for secondary school students’ opinions towards application process. In analyzing the quantitative data; mean, standard deviations, frequency and percentage have been applied. In the analysis of the qualitative data, descriptive analysis method has been used. At the end of the study it was understood that secondary school students’ motional significance values attributed computer-assisted instruction are positive

Kaynakça

  • Aktaş-Arnas, Y. (2005). Okulöncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim. Eurasian Journal of Educational Research, 20, 36-47.
  • Alakoç, Z. (2003). Matematik öğretiminde teknolojik modern öğretim yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2, 1-7.
  • Alkan, C. (1986). Bilgisayarların eğitimde kullanımı. Eğitim ve Bilim Dergisi. 2 (2), 9-15.
  • Alkan, S. ve Çağıltay, K. (2007). Colloquium: Studying computer game learning experience through eye tracking. British Journal of Educational Technology, 38(3), 538-542.
  • Aşkar, P. (1991). Bilgisayar destekli öğretim ortamı. Eğitimde Nitelik Geliştirme: Eğitimde Arayışlar I. Sempozyumu,13-14 Nisan, İstanbul: Kültür Koleji Eğitim Araştırma Geliştirme Merkezi.
  • Çeliköz, N. (1995). Bilgisayar destekli öğretimin gerçekleşme biçimleri. Eğitim Yönetimi, 4, 573–579.
  • Garris, G., Ahlers, R., ve Driskell, J. (2002). Games, motivation, and learning. Simulation & Gaming, 33, 441-467.
  • Güngörmüş, G. (2007). Web tabanlı eğitimde kullanılan oyunların başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keser, H. (1988). Bilgisayar destekli öğretim için bir model önerisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Kiili, K. (2005). Digital game-based learning: Towards an experiential gaming model. Internet and Higher Education 8, 13–24.
  • Lim, C., Nonis, D., ve Hedberg, J. (2006). Gaming in a 3D multiuser virtual environment: Engaging students in science lessons. British Journal of Educational Technology, 37(2), 211-231.
  • Neimeyer, S. (2006). An examination of the effects of computer-assisted educational games on the student achievement. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, The University of Houston, Clear Lake.
  • Numanoglu, M. (1990). B.D.E. Projesi, B.D.E. Yazılımlarında Bulunması Gereken Eğitsel Özellikler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Pillay, H. (2002). An Investigation of cognitive processes engaged in by recreational computer game player: Implications for skills of the future. Journal of Research on Technology in Education 34(3), 336-350.
  • Prensky, M. (2001). Digital game based learning. New York; London;McGraw- Hill.
  • Semerci, A. (1999). Öğretim amaçlı bir çoklu ortam yazılımı geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Su, Y. (2008). Effects of computer game-based instruction on programming achievement of adult students in Taiwan. Yayımlanmamış doktora tezi. La Sierra University, Taiwan.
  • Tavşancıl , E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kuzu, A., ve Ural, N. (2008). Game choices and factors effecting on game choices of game players. 8th International Educational Technology Conference & Exhibition, Anadolu University, Eskisehir. 6-9 May, 2008.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar destekli öğretimin temelleri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Üstün, A. (2008). Yaşam boyu öğrenmede anahtar rol: kütüphane, bilgi ve belge merkezleri. Second International Conferece on Innovations in Learning for the Future 2008 e-Learning, March 27-29, 2008, İstanbul.
  • Walsh, D. (2002). Kids don’t read because they can’t read. Education Digest, 67(5), 29–30.
  • Yalın, H. İ. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİME YÜKLEDİKLERİ DUYGUSAL ANLAM DEĞERLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2015, Sayı: 29, 0 - , 20.01.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin bilgisayar destekli öğretime yükledikleri duygusal anlam değerlerini incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu Erzurum ili Yakutiye ilçesindeki bir ortaokulda öğrenim gören 156 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin bilgisayar destekli öğretime yükledikleri duygusal anlam değerlerini belirlemek için Osgood Duygusal Anlam Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin uygulama sürecine yönelik görüşlerini almak için ise Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde ortalama, standart hata, frekans ve yüzde kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda öğrencilerin bilgisayar destekli öğretime yükledikleri duygusal anlam değerlerinin olumlu olduğu anlaşılmıştır. 

Anahtar Kelimeler: Ortaokul Öğrencileri, Bilgisayar Destekli Öğretim, Duygusal Anlam Değeri



The Examination of the Emotional Significance Values Attributed Computer-Assisted Instruction by Secondary School Students

The purpose of this study is to examine the emotional significance values attributed computer-assisted instruction by secondary school students. Survey model was used in this study. The research consists of 156 secondary school  students attending a secondary school located in Yakutiye district in Erzurum in 2013-2014. In data collection, Osgood Semantic Differentiation Scale is used for secondary school students’ the emotional significance values attributed  computer-assisted instruction. Semi-Structured Interview Form is used for secondary school students’ opinions towards application process. In analyzing the quantitative data; mean, standard deviations, frequency and percentage have been applied. In the analysis of the qualitative data, descriptive analysis method has been used. At the end of the study it was understood that secondary school students’ motional significance values attributed computer-assisted instruction are positive.

Keywords: Secondary School Students, Computer-Assisted Instruction, Emotional Significance Value

Kaynakça

  • Aktaş-Arnas, Y. (2005). Okulöncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim. Eurasian Journal of Educational Research, 20, 36-47.
  • Alakoç, Z. (2003). Matematik öğretiminde teknolojik modern öğretim yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2, 1-7.
  • Alkan, C. (1986). Bilgisayarların eğitimde kullanımı. Eğitim ve Bilim Dergisi. 2 (2), 9-15.
  • Alkan, S. ve Çağıltay, K. (2007). Colloquium: Studying computer game learning experience through eye tracking. British Journal of Educational Technology, 38(3), 538-542.
  • Aşkar, P. (1991). Bilgisayar destekli öğretim ortamı. Eğitimde Nitelik Geliştirme: Eğitimde Arayışlar I. Sempozyumu,13-14 Nisan, İstanbul: Kültür Koleji Eğitim Araştırma Geliştirme Merkezi.
  • Çeliköz, N. (1995). Bilgisayar destekli öğretimin gerçekleşme biçimleri. Eğitim Yönetimi, 4, 573–579.
  • Garris, G., Ahlers, R., ve Driskell, J. (2002). Games, motivation, and learning. Simulation & Gaming, 33, 441-467.
  • Güngörmüş, G. (2007). Web tabanlı eğitimde kullanılan oyunların başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keser, H. (1988). Bilgisayar destekli öğretim için bir model önerisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Kiili, K. (2005). Digital game-based learning: Towards an experiential gaming model. Internet and Higher Education 8, 13–24.
  • Lim, C., Nonis, D., ve Hedberg, J. (2006). Gaming in a 3D multiuser virtual environment: Engaging students in science lessons. British Journal of Educational Technology, 37(2), 211-231.
  • Neimeyer, S. (2006). An examination of the effects of computer-assisted educational games on the student achievement. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, The University of Houston, Clear Lake.
  • Numanoglu, M. (1990). B.D.E. Projesi, B.D.E. Yazılımlarında Bulunması Gereken Eğitsel Özellikler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Pillay, H. (2002). An Investigation of cognitive processes engaged in by recreational computer game player: Implications for skills of the future. Journal of Research on Technology in Education 34(3), 336-350.
  • Prensky, M. (2001). Digital game based learning. New York; London;McGraw- Hill.
  • Semerci, A. (1999). Öğretim amaçlı bir çoklu ortam yazılımı geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Su, Y. (2008). Effects of computer game-based instruction on programming achievement of adult students in Taiwan. Yayımlanmamış doktora tezi. La Sierra University, Taiwan.
  • Tavşancıl , E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kuzu, A., ve Ural, N. (2008). Game choices and factors effecting on game choices of game players. 8th International Educational Technology Conference & Exhibition, Anadolu University, Eskisehir. 6-9 May, 2008.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar destekli öğretimin temelleri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Üstün, A. (2008). Yaşam boyu öğrenmede anahtar rol: kütüphane, bilgi ve belge merkezleri. Second International Conferece on Innovations in Learning for the Future 2008 e-Learning, March 27-29, 2008, İstanbul.
  • Walsh, D. (2002). Kids don’t read because they can’t read. Education Digest, 67(5), 29–30.
  • Yalın, H. İ. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzhan Sevim

Yayımlanma Tarihi 20 Ocak 2015
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Sevim, O. (2015). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİME YÜKLEDİKLERİ DUYGUSAL ANLAM DEĞERLERİNİN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(29).