BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 30, 119 - 135, 05.05.2015

Öz

Education is a tool for culturalization as well. Creating awareness about the culture that forms the language is determined as one of the greatest earnings of the mother language education. Hence, verbal and written literature, which includes cultural codes together with language structures, is valuable as the most important material of language education. Fairy-tales have created a cultural universe of their own with both cultural forms and telling traditions. A student who joins the Turkish educational system in the first grade takes his steps into this culturalization environment with “Grandma get me some popcorn”, Grandpa tell me a story”

Kaynakça

  • Boratav, P. N. (1998). Zaman Zaman İçinde, Adam Yayınları, İstanbul.
  • Öztürk, A.O. (2008). Masalları Uyutmak, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal Of International Social Research Volume 1/3 Spring 2008 (494-499)
  • Karatay, H. (2007). Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Sürecinde Masalın Önemi ve İşlevi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Yaz 2007, 5(3), 463-475
  • Doğan, Ş. (1988). AnkaranerBeitragezur Germanistik, Ankara.
  • Göktürk, A. (1989). Sözün Ötesi, İnkılap Kitabevi, İstanbul.
  • İnam, A.www.metu.edu.tr/home/www41/ahmet-inam/sanat.htm).
  • İpşroğlu, Z. (1996). Eğitimde Yeni Arayışlar, AdamYayınları, İstanbul.
  • Luthi, M. (1962). Maerchen 3Aufl. Stuttgard.
  • Rifat, M. (1999).Gösterge Eleştirisi, Kaf Yayıncılık.
  • Rousseau,J.J.(2000).Emile ya da Çocuk Eğitimi Üzerine, Babil Yayınları, Erzurum.
  • Sakaoğlu, S. (1999). Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Seyidoğlu, B. (1987). Masalların Kaynakları, Çocuk EdebiyatıYıllığı, Gökyüzü Yayınları, İstanbul.
  • Tezel, N. (1987). Türk Masalları, Çocuk EdebiyatıYıllığı, Gökyüzü Yayınları, İstanbul.
  • Von der Leyen, F. (1958). DasMarchen, EinVersuch. 3. verm. Aufl., Leipzig.
  • Yüksel, N. A. (1996) www.sosyalarastirmalar.com/cilt1/sayi4/sayi4pdf/Özdemir _nebi.pdf
  • Karadağ, R.& Kolaç, E.& Ulaş A. H. (05-07 Ekim 2011) “Türkçe Öğretmeni Adaylarının "Kültür" Kavramına Yükledikleri Anlamlar ve Popüler Kültüre Bakışları”, Bu çalışma 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu’nda sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
  • Yılmaz, A. (2012). Çocuk Eğitiminde Masalın Yeri (Binbir Gece Masalları Örneği) SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs 2012, Sayı:25, ss.299- 306. SDU Faculty of Artsand Sciences Journal of Social Sciences, May 2012, No:25, pp.299-306.
  • Turan, Ş. (1990). Türk Kültür Tarihi, Bilgi Yayınevi.
  • Kaplan, M. (1976). Kültür ve Medeniyeti Meydana Getiren Unsurlar, Türk Kültür ve Medeniyeti I, 68
  • Uygur, N. (2005). Kültür Kuramı, Yapı Kredi Yayınları.
  • Börekçi, M. (2006). Atatürk-Dil ve Kültür, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı 31 Erzurum 2006 (15-21)
  • Turhan, M. (2010). Kültür Değişmeleri (Sosyal-Psikolojik Bakımından Bir Tetkik), Çamlıca Yayınları.
  • Yücel, F. (2005). Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:12, Erzurum.

KÜLTÜREL YOZLAŞMA BAĞLAMINDA OKUL ÖNCESİ-İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MASAL VE ÇİZGİ FİLMLE İLGİLİ ALGILARI

Yıl 2015, Sayı: 30, 119 - 135, 05.05.2015

Öz

Bilindiği gibi eğitim aynı zamanda bir kültürlenme aracıdır. Dili oluşturan kültür konusunda farkındalık yaratmak özellikle ana dil eğitiminin en önemli kazanımlarından biri olarak belirlenmiştir. Bu nedenle dil yapıları ile birlikte toplumun kültür kodlarını da içeren sözlü ve yazılı edebiyat ürünleri dil eğitiminin en önemli materyalleri olarak değer kazanır. Masallar, hem taşıdıkları kültür kalıpları hem de oluşturulan anlatma gelenekleri ile başlı başına bir kültür evreni yaratmışlardır. Türk eğitim sistemine birinci sınıftan dahil olan öğrenci, “Nine mısır patlat”, “Dede masal anlat” ifadeli fişlerle bu kültürlenme ortamına adım atardı. Bilindiği gibi kültür, devingen bir sistem olarak değişir. Ancak bu değişme denetimsiz olursa yozlaşmaya dönüşebilir. Türk kültüründe görülen yozlaşma masal anlatma geleneğini de etkilemiş; Türk masallarının yerini yabancı kaynaklı çizgi filmler almıştır. Türk çocuklarının hayal dünyasını zenginleştiren masal kahramanlarının yerini artık Spiderman, Caillou (Kayu), Barbie gibi çizgi film kahramanları almıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu Erzurum’da okul öncesi ve ilkokulda öğrenim gören öğrenciler oluşturmuş; anket ve görüşmeler yoluyla toplanan verilerden yola çıkılarak masal anlatma geleneğinin bugünkü durumu betimlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın sonucunda gerçeklikle sanallığın, edebiyat ve medya estetiğinin iç içe geçtiği, çağrışım kaynağı olarak çok kere medyanın esas alındığı, kurgunun hızla sığlaştığı ya da yazınsal kurmacanın değersizleştiği, sözel sanatların, uzun tasvir ve tahlillerin gereksiz sayıldığı, özel yaşantıların hızla tüketildiği, argoyla süslü medya dilinin(!) temel sayıldığı ‘gösterim’ türünün kabul gördüğü saptanmıştır. Bu yeni türün ancak yeni yöntem ve yaklaşımlarla incelenebileceği düşüncesiyle bu yönde araştırmalar yapılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Boratav, P. N. (1998). Zaman Zaman İçinde, Adam Yayınları, İstanbul.
  • Öztürk, A.O. (2008). Masalları Uyutmak, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal Of International Social Research Volume 1/3 Spring 2008 (494-499)
  • Karatay, H. (2007). Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Sürecinde Masalın Önemi ve İşlevi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Yaz 2007, 5(3), 463-475
  • Doğan, Ş. (1988). AnkaranerBeitragezur Germanistik, Ankara.
  • Göktürk, A. (1989). Sözün Ötesi, İnkılap Kitabevi, İstanbul.
  • İnam, A.www.metu.edu.tr/home/www41/ahmet-inam/sanat.htm).
  • İpşroğlu, Z. (1996). Eğitimde Yeni Arayışlar, AdamYayınları, İstanbul.
  • Luthi, M. (1962). Maerchen 3Aufl. Stuttgard.
  • Rifat, M. (1999).Gösterge Eleştirisi, Kaf Yayıncılık.
  • Rousseau,J.J.(2000).Emile ya da Çocuk Eğitimi Üzerine, Babil Yayınları, Erzurum.
  • Sakaoğlu, S. (1999). Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Seyidoğlu, B. (1987). Masalların Kaynakları, Çocuk EdebiyatıYıllığı, Gökyüzü Yayınları, İstanbul.
  • Tezel, N. (1987). Türk Masalları, Çocuk EdebiyatıYıllığı, Gökyüzü Yayınları, İstanbul.
  • Von der Leyen, F. (1958). DasMarchen, EinVersuch. 3. verm. Aufl., Leipzig.
  • Yüksel, N. A. (1996) www.sosyalarastirmalar.com/cilt1/sayi4/sayi4pdf/Özdemir _nebi.pdf
  • Karadağ, R.& Kolaç, E.& Ulaş A. H. (05-07 Ekim 2011) “Türkçe Öğretmeni Adaylarının "Kültür" Kavramına Yükledikleri Anlamlar ve Popüler Kültüre Bakışları”, Bu çalışma 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu’nda sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
  • Yılmaz, A. (2012). Çocuk Eğitiminde Masalın Yeri (Binbir Gece Masalları Örneği) SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs 2012, Sayı:25, ss.299- 306. SDU Faculty of Artsand Sciences Journal of Social Sciences, May 2012, No:25, pp.299-306.
  • Turan, Ş. (1990). Türk Kültür Tarihi, Bilgi Yayınevi.
  • Kaplan, M. (1976). Kültür ve Medeniyeti Meydana Getiren Unsurlar, Türk Kültür ve Medeniyeti I, 68
  • Uygur, N. (2005). Kültür Kuramı, Yapı Kredi Yayınları.
  • Börekçi, M. (2006). Atatürk-Dil ve Kültür, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı 31 Erzurum 2006 (15-21)
  • Turhan, M. (2010). Kültür Değişmeleri (Sosyal-Psikolojik Bakımından Bir Tetkik), Çamlıca Yayınları.
  • Yücel, F. (2005). Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:12, Erzurum.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Yücel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 5 Mayıs 2015
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Yücel, F. (2015). KÜLTÜREL YOZLAŞMA BAĞLAMINDA OKUL ÖNCESİ-İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MASAL VE ÇİZGİ FİLMLE İLGİLİ ALGILARI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(30), 119-135.