BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 30, 137 - 158, 05.05.2015

Öz

This study focuses on the process of the secularization of the religious plays developed during and after the medieval Spain and tries to determine the position of Lope de Vega in this process. The theatre itself used as a medium of the Catholic doctrine, by time becomes a mirror, a reflection of the society. Lope de Vega, who thinks the theatre must correspond the requirements of the era, has an important role in the formation of a theatre tradition. In this study, the changes in the perception of theatre during the Renaissance and Baroque periods is handled according to the views of the Lope de Vega, who is accepted as the founder of the National Theatre

Kaynakça

  • Andrachuk, G.P. “The auto sacramental and the Reformation”, Journal of Hispanic Philology, 10, 1985, 7-38.
  • Arco Y Garay, R. del (1920). “Misterios, autos sacramentales y otras fiestas en la catedral de Huesca”, Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 41, 263-74.
  • Aristoteles (1998). Poetika. Çev. İsmail Tunalı. İstanbul: Remzi
  • Asensıo, E. (1971). Itinerario del entremés desde Lope de Rueda a Quinoñes Benavente con cinco entremeses de D. Francisco de Quevedo. Madrid: Gredos.
  • Aubrun, Ch. A. (1981). “Las Mil y Ochecientas Comedias de Lope”. Lope de Vega y Los Orígines del Teatro Español. Madrid: EDI-6. 27-36.
  • Carlson, M. (2007). Tiyatro Teorileri: Yunanlılardan Bugüne Tarihsel ve Eleştirel Bir İnceleme. Çev. Eren Buğlalılar; Barış Yıldırım. Ankara: De Ki.
  • Cervantes Saavedra, M. de (1996). La Mancha’lı Yaratıcı Asilzade Don Quijote. Çev. Roza Hakmen. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cervantes Saavedra, M. de (2005). “Ocho Comedias y Ocho Entremeses nuevos nunca representados 1615 Prólogo al lector” (Sahnelenmemiş Sekiz Yeni Komedya ve Sekiz Ara-Oyun 1615 Okura Önsöz) Çev. Mukadder Yaycıoğlu. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölüm Dergisi. Sayı: 6. http://www.journals.istanbul.edu.tr/iutiyatro/article/view/1023016156 [21.3.2014]
  • Cılvetı, A.L.; Arellano, I. (1994). Bibliografía crítica para el estudio del auto sacramental. Kassel: Edition Reichenberger.
  • Dıez Borque, J. M. (1988). El teatro en el siglo XVII. Historia crítica de la Literatura Hispánica 9. Madrid:Taurus.
  • García García, B. (1999). El ocio en la España del Siglo de Oro. Madrid: Ediciones Akal.
  • García Cárcel, R. (1993). Las Culturas del Siglo de Oro. Madrid: Historia16.
  • Kıdd, M. (2004). “Introduction” Life is a dream. Pedro Calderón de la Barca. University of Colorado Press. http://www.upcolorado.com/excerpts/ 9780870818059.pdf [21.5.2013]
  • Mckendrıck, M. (1989). Theatre in Spain 1490-1700. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Menendez Pıdal, R. (1958) “Lope de Vega, el Arte nuevo y la nueva biografia” De Cervantes y Lope de Vega. Madrid: Espasa Calpe (Asutral):69-143.
  • Montesınos, J. F. (1968). “La Paradoja del Arte Nuevo” Estudios sobre Lope de Vega.Salamanca:Anaya: 1-20.
  • Parker, A. A. (1959). “An Approach to the Spanish Drama of Golden Age”. Tulane Drama Review 4: 42-59.
  • Parker, M. (1998). Introduction: The Golden Age of Spanish Drama. Spanish dramatists of the Golden Age: a bio-bibliografical sourcebook. USA: Greenwood Press.
  • Ruız Ramon, F. (2000) Historia del Teatro Español. (Desde sus origenes hasta 1900). Madrid: Catedra.
  • Quıñones Benavente, L. (1645). “Introduccion” Jocoseria. Madrid.
  • Şener, S. (1998). Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Ankara: Dost
  • Toro-Garland, F. de (1981). “El entremés como orígen de la comedia nueva segşn Lope. Lope de Vega y Los Orígines del Teatro Español. Madrid: EDI-6. 103- 110.
  • Vega Carpıo, F. L. de (2011) Arte nuevo de hacer comedias en este tiempo Ed. Evangelina Rodriguez. España: Edhasa (Castalia).
  • Wardropper, B. W. (1983). “Temas y Problemas del Barroco Espanol” Historia y Critica de la literatura espanola, Siglos de Oro: Barroco. Barcelona: Editorial Critica.

İSPANYA'DA TIYATRO GELENEĞININ OLUŞMASINDA LOPE DE VEGA'NIN YERİ

Yıl 2015, Sayı: 30, 137 - 158, 05.05.2015

Öz

               Bu çalışma, Ortaçağdan itibaren İspanya’da gelişen dini içerikli oyunların, sekülerleşme sürecine odaklanırken, Lope de Vega’nın bu süreçteki konumunu belirlemeyi amaçlar. Önceleri Katolik öğretinin araçlarından biri olarak kullanılan tiyatro, zamanla toplumun bir aynası, bir yansıması görevini üstlenir. Tiyatronun çağın gereklerine uyması gerektiğini ifade eden Lope de Vega, İspanya’da bir tiyatro geleneğinin oluşmasında önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada, Rönesans ve Barok dönemlerde değişikliğe uğrayan tiyatro anlayışı Ulusal tiyatronun kurucusu olarak kabul edilen Lope de Vega’nın görüşleri çerçevesinde ele alınır.

Anahtar Kelimeler: Lope de Vega, İspanyol Altın Çağı, tiyatro, comedia nueva

Kaynakça

  • Andrachuk, G.P. “The auto sacramental and the Reformation”, Journal of Hispanic Philology, 10, 1985, 7-38.
  • Arco Y Garay, R. del (1920). “Misterios, autos sacramentales y otras fiestas en la catedral de Huesca”, Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 41, 263-74.
  • Aristoteles (1998). Poetika. Çev. İsmail Tunalı. İstanbul: Remzi
  • Asensıo, E. (1971). Itinerario del entremés desde Lope de Rueda a Quinoñes Benavente con cinco entremeses de D. Francisco de Quevedo. Madrid: Gredos.
  • Aubrun, Ch. A. (1981). “Las Mil y Ochecientas Comedias de Lope”. Lope de Vega y Los Orígines del Teatro Español. Madrid: EDI-6. 27-36.
  • Carlson, M. (2007). Tiyatro Teorileri: Yunanlılardan Bugüne Tarihsel ve Eleştirel Bir İnceleme. Çev. Eren Buğlalılar; Barış Yıldırım. Ankara: De Ki.
  • Cervantes Saavedra, M. de (1996). La Mancha’lı Yaratıcı Asilzade Don Quijote. Çev. Roza Hakmen. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cervantes Saavedra, M. de (2005). “Ocho Comedias y Ocho Entremeses nuevos nunca representados 1615 Prólogo al lector” (Sahnelenmemiş Sekiz Yeni Komedya ve Sekiz Ara-Oyun 1615 Okura Önsöz) Çev. Mukadder Yaycıoğlu. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölüm Dergisi. Sayı: 6. http://www.journals.istanbul.edu.tr/iutiyatro/article/view/1023016156 [21.3.2014]
  • Cılvetı, A.L.; Arellano, I. (1994). Bibliografía crítica para el estudio del auto sacramental. Kassel: Edition Reichenberger.
  • Dıez Borque, J. M. (1988). El teatro en el siglo XVII. Historia crítica de la Literatura Hispánica 9. Madrid:Taurus.
  • García García, B. (1999). El ocio en la España del Siglo de Oro. Madrid: Ediciones Akal.
  • García Cárcel, R. (1993). Las Culturas del Siglo de Oro. Madrid: Historia16.
  • Kıdd, M. (2004). “Introduction” Life is a dream. Pedro Calderón de la Barca. University of Colorado Press. http://www.upcolorado.com/excerpts/ 9780870818059.pdf [21.5.2013]
  • Mckendrıck, M. (1989). Theatre in Spain 1490-1700. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Menendez Pıdal, R. (1958) “Lope de Vega, el Arte nuevo y la nueva biografia” De Cervantes y Lope de Vega. Madrid: Espasa Calpe (Asutral):69-143.
  • Montesınos, J. F. (1968). “La Paradoja del Arte Nuevo” Estudios sobre Lope de Vega.Salamanca:Anaya: 1-20.
  • Parker, A. A. (1959). “An Approach to the Spanish Drama of Golden Age”. Tulane Drama Review 4: 42-59.
  • Parker, M. (1998). Introduction: The Golden Age of Spanish Drama. Spanish dramatists of the Golden Age: a bio-bibliografical sourcebook. USA: Greenwood Press.
  • Ruız Ramon, F. (2000) Historia del Teatro Español. (Desde sus origenes hasta 1900). Madrid: Catedra.
  • Quıñones Benavente, L. (1645). “Introduccion” Jocoseria. Madrid.
  • Şener, S. (1998). Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Ankara: Dost
  • Toro-Garland, F. de (1981). “El entremés como orígen de la comedia nueva segşn Lope. Lope de Vega y Los Orígines del Teatro Español. Madrid: EDI-6. 103- 110.
  • Vega Carpıo, F. L. de (2011) Arte nuevo de hacer comedias en este tiempo Ed. Evangelina Rodriguez. España: Edhasa (Castalia).
  • Wardropper, B. W. (1983). “Temas y Problemas del Barroco Espanol” Historia y Critica de la literatura espanola, Siglos de Oro: Barroco. Barcelona: Editorial Critica.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceren Karaca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 5 Mayıs 2015
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Karaca, C. (2015). İSPANYA’DA TIYATRO GELENEĞININ OLUŞMASINDA LOPE DE VEGA’NIN YERİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(30), 137-158.