Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN E-POSTA YAZMA BECERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, Sayı: 35, 184 - 197, 31.12.2017

Öz

İçinde
bulunduğumuz çağda teknolojinin hızlı gelişimi ile birlikte iletişim yollarında
çeşitlilik artmıştır. Günümüzde en hızlı iletişim araçlarından biri e-postalardır.
E-posta, yazı, doküman, resim, ses veya video gibi pek çok farklı materyalin
gönderilmesini sağlayan bir sistemdir. Bu araştırmada ileride üstlenecekleri
öğretmenlik görevi için teknolojik okur-yazar olması beklenen üniversite
öğrencilerinin e-posta gönderimleri incelenerek, öğrencilerin e-posta
gönderiminde yaptığı yanlışlar ve e-posta yazımındaki eksiklikleri belirlenmeye
çalışılmıştır. Araştırma, öğrencilerin gönderdikleri e-postaların incelendiği
betimsel nitelikte bir durum çalışmasıdır. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi
Türkçe Eğitimi Bölümü’nde öğrenim gören ve “Öğretim Teknolojileri ve Materyal
Tasarımı” dersini alan 76 kişi, çalışma grubu olarak belirlenmiştir.
Araştırmada veriler, doküman analizi yoluyla toplanmıştır.  Verilerin analizinde yüzde ve frekans
değerleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; Türkçe Eğitimi Bölümünde öğrenim
gören öğrencilerin e-posta yazarken, e-postayı oluşturan bileşenlere dikkat
etmeden özensiz bir biçimde davrandıkları ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • AKBIYIK, C., KARADÜZ, A. ve SEFEROĞLU, S. S. (2013). “Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma.” Bilig Dergisi, 64, 1-22. AKÇAY, A. ve ARSLAN, A. (2012). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dilekçe Yazabilme Yeterlikleri.” Engin Yılmaz, Mehmet Gedizli, Erdal Özcan ve Yonca Koçmar (Ed.). Türkçenin Eğitimi Öğretimi Üzerine Çalışmalar içinde (s. 224-228). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. AKÇAY, A. ve KARABULUT, A. (2016). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öz Geçmiş Oluşturabilme Becerilerinin İncelenmesi”. 2. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi,12-14 Ekim, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı. AKÇAY, A. ve ŞAHİN, A. (2009). “Türkçe Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Genel Ağda Türkçe Kullanımına İlişkin Tutumları.” II. Uluslararası Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Kurultayı, Ankara Üniversitesi DTCF Dilbilim Bölümü Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Bilim Dalı, 2-4 Temmuz 2009, Ürgüp-Göreme-Türkiye. AKKOYUNLU, B. (2002). “Öğretmenlerin İnternet Kullanımı ve Bu Konudaki Öğretmen Görüşleri.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8. BAĞCI, H.(2007). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatma ve Yazılı Anlatım Derslerine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi”. Türklük Bilimi Araştırmaları, 21, 29-61. BEDÜK, A. (2002). “Bilgi Çağı, Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Teknolojilerinin Örgütlere Sundukları Değişim ve Olanaklar”. 1. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, 10-11 Mayıs Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli. CANKORKMAZ, Z. (2010). “Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerini Kullanma Düzeyleri ve İnternetteki Tüketim Eğilimleri”. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 111-131. ÇAKIR, H. ve TOPÇU, H. (2005). “Bir İletişim Dili Olarak İnternet”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 71-96. ÇAMURCU, D. (2011). “Yüksek Öğrenimine Yeni Başlayan Türkçe Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin İncelenmesi”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 29, 503-518. ÇINAR, İ. (2003). “Elmek Gönderme Adabı”. http://www.egitisim.gen.tr/tr/index.php/arsiv/sayi-1-10/sayi-1-cesni-subat-2003/17-elmek-gonderme-adabi [ErişimTarihi:15.12.2016]. DURSUN, F. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin İnterneti Kullanma Amaçları”. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya. ERDOĞMUŞ, F. U. ve ÇAĞILTAY, K. (2009). “Türkiye’de Eğitim Teknolojileri Alanında Yapılan Master ve Doktora Tezlerinde Genel Eğilimler”. Akademik Bilişim’09, 11-13 Şubat, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa. İŞERİ, K. ve ÜNAL, E. (2012). “Türkçe Öğretmen Adaylarının Yazma Kaygı Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,8(2), 67-76. KABADAYI, Osman (2006). “Ağ Ortamındaki Türkçeye Genel Bir Bakış.” Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 91(652), 298-314. KARAKAYA, İ. ve ÜLPER, H. (2011). “Yazma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Yazma Kaygısının Çeşitli Değişkenlere Göre incelenmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 691-707. KÜLCÜ, Ö. (2012). “Kurumsal Bilgi Kaynağı Olarak E-posta Yönetim Sistemleri”. Bilgi Dünyası, 13(1) 226-248. MEB. (2011). “Bilişim Teknolojileri-İnternet ve E-posta Yönetimi”. Ankara: Millî Eğitim Yayınları. MESLEKİ YETERLİLİK KURUMU (2015). “Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi”. http://www.myk.gov.tr/index.php/en/tuerkiye-yeterlilikler-cercevesi [Erişim Tarihi:20.12.2016]. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı Taslağı. http://mufredat.meb.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 15.01.2017]. SEFEROĞLU, S. S. (2004). “Elektronik Mesaj (elmek, ileti, e-posta, imeyıl(!)) Nedir? ve Yollama İlkeleri”. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/dersler/e-posta_kurallar.html [Erişim Tarihi:14.12.2016]. SELVİ, Ö. (2012). “Bilgi Toplumu, Bilgi Yönetimi ve Halkla İlişkiler”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi,3, 191-214. TDK. (2005). “Büyük Türkçe Sözlük”. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. TEKTAŞ, N. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma”. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 7(17), 851-870. TEMUR, T. ve VURUŞ, N. (2009). “İnternet (genel ağ) Ortamında Türkçenin Kullanımına İlişkin Bir Çözümleme”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,12(22), 232-244. TÜİK. (2010), (2016). “Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Anketi”. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=6308 [Erişim Tarihi:12.12.2016]. ÖZDEMİR, N. H. ve ERDEM, İ. (2011). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Alışkanlıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 101-125. ÜNAL, A. T. (2012). “BÖTE Bölümü Öğrencilerinin İnternet Kullanım Özellikleri ve Tercihlerinin İncelenmesi.” AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology,3(6), 27-45. YILDIRIM, F. ve TAHİROĞLU, B. T. (2006). “İnternette Türkçe Kullanımı Sorunları”. Gürer Gülsevin ve Erdoğan Boz (Ed.). Türkçenin Çağdaş Sorunları içinde (s.259-378) Ankara: Gazi Kitapevi.
Yıl 2017, Sayı: 35, 184 - 197, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • AKBIYIK, C., KARADÜZ, A. ve SEFEROĞLU, S. S. (2013). “Öğrencilerin İnternet Ortamında Kullandıkları Yazılı Sohbet Dili Üzerine Bir Araştırma.” Bilig Dergisi, 64, 1-22. AKÇAY, A. ve ARSLAN, A. (2012). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dilekçe Yazabilme Yeterlikleri.” Engin Yılmaz, Mehmet Gedizli, Erdal Özcan ve Yonca Koçmar (Ed.). Türkçenin Eğitimi Öğretimi Üzerine Çalışmalar içinde (s. 224-228). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. AKÇAY, A. ve KARABULUT, A. (2016). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öz Geçmiş Oluşturabilme Becerilerinin İncelenmesi”. 2. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi,12-14 Ekim, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı. AKÇAY, A. ve ŞAHİN, A. (2009). “Türkçe Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Genel Ağda Türkçe Kullanımına İlişkin Tutumları.” II. Uluslararası Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Kurultayı, Ankara Üniversitesi DTCF Dilbilim Bölümü Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Bilim Dalı, 2-4 Temmuz 2009, Ürgüp-Göreme-Türkiye. AKKOYUNLU, B. (2002). “Öğretmenlerin İnternet Kullanımı ve Bu Konudaki Öğretmen Görüşleri.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8. BAĞCI, H.(2007). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatma ve Yazılı Anlatım Derslerine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi”. Türklük Bilimi Araştırmaları, 21, 29-61. BEDÜK, A. (2002). “Bilgi Çağı, Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Teknolojilerinin Örgütlere Sundukları Değişim ve Olanaklar”. 1. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, 10-11 Mayıs Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli. CANKORKMAZ, Z. (2010). “Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerini Kullanma Düzeyleri ve İnternetteki Tüketim Eğilimleri”. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 111-131. ÇAKIR, H. ve TOPÇU, H. (2005). “Bir İletişim Dili Olarak İnternet”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 71-96. ÇAMURCU, D. (2011). “Yüksek Öğrenimine Yeni Başlayan Türkçe Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin İncelenmesi”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 29, 503-518. ÇINAR, İ. (2003). “Elmek Gönderme Adabı”. http://www.egitisim.gen.tr/tr/index.php/arsiv/sayi-1-10/sayi-1-cesni-subat-2003/17-elmek-gonderme-adabi [ErişimTarihi:15.12.2016]. DURSUN, F. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin İnterneti Kullanma Amaçları”. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya. ERDOĞMUŞ, F. U. ve ÇAĞILTAY, K. (2009). “Türkiye’de Eğitim Teknolojileri Alanında Yapılan Master ve Doktora Tezlerinde Genel Eğilimler”. Akademik Bilişim’09, 11-13 Şubat, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa. İŞERİ, K. ve ÜNAL, E. (2012). “Türkçe Öğretmen Adaylarının Yazma Kaygı Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,8(2), 67-76. KABADAYI, Osman (2006). “Ağ Ortamındaki Türkçeye Genel Bir Bakış.” Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 91(652), 298-314. KARAKAYA, İ. ve ÜLPER, H. (2011). “Yazma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Yazma Kaygısının Çeşitli Değişkenlere Göre incelenmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 691-707. KÜLCÜ, Ö. (2012). “Kurumsal Bilgi Kaynağı Olarak E-posta Yönetim Sistemleri”. Bilgi Dünyası, 13(1) 226-248. MEB. (2011). “Bilişim Teknolojileri-İnternet ve E-posta Yönetimi”. Ankara: Millî Eğitim Yayınları. MESLEKİ YETERLİLİK KURUMU (2015). “Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi”. http://www.myk.gov.tr/index.php/en/tuerkiye-yeterlilikler-cercevesi [Erişim Tarihi:20.12.2016]. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı Taslağı. http://mufredat.meb.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 15.01.2017]. SEFEROĞLU, S. S. (2004). “Elektronik Mesaj (elmek, ileti, e-posta, imeyıl(!)) Nedir? ve Yollama İlkeleri”. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/dersler/e-posta_kurallar.html [Erişim Tarihi:14.12.2016]. SELVİ, Ö. (2012). “Bilgi Toplumu, Bilgi Yönetimi ve Halkla İlişkiler”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi,3, 191-214. TDK. (2005). “Büyük Türkçe Sözlük”. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. TEKTAŞ, N. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma”. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 7(17), 851-870. TEMUR, T. ve VURUŞ, N. (2009). “İnternet (genel ağ) Ortamında Türkçenin Kullanımına İlişkin Bir Çözümleme”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,12(22), 232-244. TÜİK. (2010), (2016). “Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Anketi”. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=6308 [Erişim Tarihi:12.12.2016]. ÖZDEMİR, N. H. ve ERDEM, İ. (2011). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Alışkanlıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 101-125. ÜNAL, A. T. (2012). “BÖTE Bölümü Öğrencilerinin İnternet Kullanım Özellikleri ve Tercihlerinin İncelenmesi.” AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology,3(6), 27-45. YILDIRIM, F. ve TAHİROĞLU, B. T. (2006). “İnternette Türkçe Kullanımı Sorunları”. Gürer Gülsevin ve Erdoğan Boz (Ed.). Türkçenin Çağdaş Sorunları içinde (s.259-378) Ankara: Gazi Kitapevi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

AHMET Akçay

HANDE Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 2 Ekim 2017
Kabul Tarihi 26 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Akçay, A., & Çelik, H. (2017). TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN E-POSTA YAZMA BECERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(35), 184-197.