Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE FEN ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİNİN ROLÜ

Yıl 2017, Sayı: 35, 106 - 116, 31.12.2017

Öz

Teknoloji
günümüzde her yaştan ve her gruptan kişiler için vazgeçilmez olup birçok alanda
kullanılmaktadır. Özellikle eğitim alanında kullanılmasıyla, eğitimin kalitesi
artmakta ve eğitim-öğretim süreci öğrenciler açısından daha zevkli hale
gelmektedir. Bilgisayar, tablet ve akıllı telefonlarda yer alan ve çocuklara
yönelik hazırlanan uygulamaların, çocukların eleştirel düşünebilmeleri,
problemlere farklı çözüm yolları bulabilmeleri, farklı olaylarda karşılaştırma
yapabilmeleri, gözlem yapma yeteneklerini geliştirip dikkat sürelerini
arttırabilmeleri açısından oldukça faydalı olmaktadır.
Araştırmanın amacı
bilgisayar
ve tablet uygulamalarının hayvanlar ve özellikleri konusunun öğretilmesinde
akademik başarıya etkisini belirlemektir.
Bu çalışmanın örneklemini, 2014-2015
öğretim yılının bahar döneminde Ağrı il merkezinde bulunan Milli Eğitim
Bakanlığı’na bağlı anasınıfına devam eden 41 çocuk oluşturmaktadır. Rastgele olarak
belirlenen öğrencilerden oluşan iki grup oluşturulmuştur. Bunlar; Deney Grubu
(DG, N=20) ve Kontrol Grubu (KG, N=21) şeklinde belirlenmiş olup deney grubuna

bilgisayar animasyonları ve tablet uygulamaları ile öğretim
gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda ise öğretmen taklit, oyun, boyama gibi
etkinlikler ile öğretim faaliyetlerini yürütmüştür. Dört hafta süren
araştırmada veri toplama aracı olarak çocukların öğrenmelerini ölçmek amacıyla
araştırmacılar tarafından hazırlanan testler (eşleştirme testi, boyama testi)
ve aileler ile çocukların yapılan bilgisayar ve tablet uygulamalarına ilişkin
görüşlerini elde edebilmek amacıyla görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda teknolojinin kullanıldığı grubun başarısının diğer gruba göre daha
fazla olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akçay, N.O. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi öz yeterlik inançlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Route Educational&Social Science Journal, 2(4), 268-275.
  • Alabay, E. (2006). Altı yaş okul öncesi dönemi çocuklarına bilgisayar destekli matematiksel kavramların öğretimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Alessi, S. M., ve Trollip, S. R. (1991). Computer-based ınstruction: medhods and development. New Jersey Prentice-Hall:Englewood Cliffs.
  • Arı, M. ve Bayhan, P. (2003). Okul öncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L. ve Hanson, W. E. (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Editors: Tashakkori, A. and Tedlie, C. Sage publications Inc.
  • Çeliköz, N. ve Kol, S. (2013). Bilgisayar destekli öğretimin okul öncesi öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 109-116.
  • Demir, N. (2007). Okul öncesi öğrencilerine renk kavramının kazandırılmasında bilgisayar destekli ve geleneksel öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gündoğan, A. (2014). Okul öncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim projeleri Computer-assisted education projects in preschool period. GEFAD/GUJGEF 34(3): 437-449.
  • Gimbert, B., ve Cristol, D. (2004). Teaching curriculum with technology: Enhancing children’s technological competence during early childhood. Early Childhood Education Journal, 31(3), 207–216.
  • Hamafin, M.J. ve Peck, K.L. (1988). The design, development and evaluation of ınstructional software. New York: Macmillan.
  • Kacar, A. Ö., ve Doğan, N. (2007). Okulöncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. Akademik Bilişim, 31.
  • Kangal Bencik, S. ve Özkızıklı, S. (2015). Teknoloji ve eğitim. P. Bayhan (Ed.)., Okul Öncesi Eğitimde Teknolojinin Rolü içinde (s.10-31). Ankara: Hedef CS.
  • Karamustafaoğlu, S. ve Kandaz, U. (2006). Okul öncesi eğitimde fen etkinliklerinde kullanılan öğretim yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81.
  • Prensky, M. (2001). Digital game-based learning. New York: R. R. Donnelley&Sons Company.
  • Sancak, Ö. (2003). Okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına sayı ve şekil kavramlarının kazandırılmasında bilgisayar destekli eğitim ile geleneksel eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sandberg, A. (2002). Preschool teacher’s conceptionsof computers and play. Information Technology in Childhood Education Annual, 1, 245-263.
  • Shute, R., ve Miksad, J. (1997). Computer assisted instruction and cognitive development in preschoolers. Child Study Journal, 27(3), 237-253.
  • Uluser-İnan, N. (2003). Okul öncesinde bilgisayar kullanımı. M. Sevinç (Ed.), Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar içinde (s.212-219). İstanbul: Morpa.
  • Vernadakis, N., Avgerinos, A., Tsitskari, E. ve Zachopoulou, E. (2005). The use of computer assisted instruction in preschool education: making teaching meaningful. Early Childhood Education Journal, 33(2), 99-104.
  • Yaşar, Ş. (2004). Okul öncesi eğitimde bilgisayar öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmaz, E., Tomris, G. ve Kurt, A.A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin özyeterlik inançları ve teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumları: balıkesir ili örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 6(1), 1-26.
  • Yurt, Ö. ve Kalburan, N.C. (2011). Early childhood teachers’ thoughts and practices about the use of computers in early childhood education. Procedia Computer Science 3, 1562–1570.
  • Yücelyiğit, S. ve Aral, N. (2016). Üç boyutlu (3d) animasyon filmler ve etkileşimli uygulamaların okul öncesi dönem çocuklarının görsel algı gelişimi üzerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 41 (188), 255-271.
Yıl 2017, Sayı: 35, 106 - 116, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akçay, N.O. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi öz yeterlik inançlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Route Educational&Social Science Journal, 2(4), 268-275.
  • Alabay, E. (2006). Altı yaş okul öncesi dönemi çocuklarına bilgisayar destekli matematiksel kavramların öğretimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Alessi, S. M., ve Trollip, S. R. (1991). Computer-based ınstruction: medhods and development. New Jersey Prentice-Hall:Englewood Cliffs.
  • Arı, M. ve Bayhan, P. (2003). Okul öncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L. ve Hanson, W. E. (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Editors: Tashakkori, A. and Tedlie, C. Sage publications Inc.
  • Çeliköz, N. ve Kol, S. (2013). Bilgisayar destekli öğretimin okul öncesi öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 109-116.
  • Demir, N. (2007). Okul öncesi öğrencilerine renk kavramının kazandırılmasında bilgisayar destekli ve geleneksel öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gündoğan, A. (2014). Okul öncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim projeleri Computer-assisted education projects in preschool period. GEFAD/GUJGEF 34(3): 437-449.
  • Gimbert, B., ve Cristol, D. (2004). Teaching curriculum with technology: Enhancing children’s technological competence during early childhood. Early Childhood Education Journal, 31(3), 207–216.
  • Hamafin, M.J. ve Peck, K.L. (1988). The design, development and evaluation of ınstructional software. New York: Macmillan.
  • Kacar, A. Ö., ve Doğan, N. (2007). Okulöncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. Akademik Bilişim, 31.
  • Kangal Bencik, S. ve Özkızıklı, S. (2015). Teknoloji ve eğitim. P. Bayhan (Ed.)., Okul Öncesi Eğitimde Teknolojinin Rolü içinde (s.10-31). Ankara: Hedef CS.
  • Karamustafaoğlu, S. ve Kandaz, U. (2006). Okul öncesi eğitimde fen etkinliklerinde kullanılan öğretim yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81.
  • Prensky, M. (2001). Digital game-based learning. New York: R. R. Donnelley&Sons Company.
  • Sancak, Ö. (2003). Okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına sayı ve şekil kavramlarının kazandırılmasında bilgisayar destekli eğitim ile geleneksel eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sandberg, A. (2002). Preschool teacher’s conceptionsof computers and play. Information Technology in Childhood Education Annual, 1, 245-263.
  • Shute, R., ve Miksad, J. (1997). Computer assisted instruction and cognitive development in preschoolers. Child Study Journal, 27(3), 237-253.
  • Uluser-İnan, N. (2003). Okul öncesinde bilgisayar kullanımı. M. Sevinç (Ed.), Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar içinde (s.212-219). İstanbul: Morpa.
  • Vernadakis, N., Avgerinos, A., Tsitskari, E. ve Zachopoulou, E. (2005). The use of computer assisted instruction in preschool education: making teaching meaningful. Early Childhood Education Journal, 33(2), 99-104.
  • Yaşar, Ş. (2004). Okul öncesi eğitimde bilgisayar öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmaz, E., Tomris, G. ve Kurt, A.A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin özyeterlik inançları ve teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumları: balıkesir ili örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 6(1), 1-26.
  • Yurt, Ö. ve Kalburan, N.C. (2011). Early childhood teachers’ thoughts and practices about the use of computers in early childhood education. Procedia Computer Science 3, 1562–1570.
  • Yücelyiğit, S. ve Aral, N. (2016). Üç boyutlu (3d) animasyon filmler ve etkileşimli uygulamaların okul öncesi dönem çocuklarının görsel algı gelişimi üzerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 41 (188), 255-271.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilüfer Okur Akçay

Medera Halmatov

Bilal Macun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2017
Kabul Tarihi 28 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Okur Akçay, N., Halmatov, M., & Macun, B. (2017). OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE FEN ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİNİN ROLÜ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(35), 106-116.