Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİZİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ SORU SORMA BECERİLERİNİN ANALİZİ VE AKADEMİK BAŞARIYA ETKİSİ

Yıl 2018, Sayı: 36, 49 - 59, 03.07.2018

Öz

Bu çalışmada fizik öğretmen adaylarının soru sorma
becerileri incelenmiş ve akademik başarılarına etkisi araştırılmıştır.
Araştırma, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Kazım
Karabekir Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan 20 öğretmen adayı ile
yapılmıştır. Fizik özel öğretim yöntemleri dersinde Newton’un hareket konusu
öğrencilere klasik yöntemle(sunuş yoluyla) anlatılmıştır. Ders de öğrencilere
soru sorma tekniklerinden ve Bloom taksonomisinden bahsedilerek örnek sorular
oluşturulmuş ve soru analizlerinin nasıl yapılacağı öğretilmiştir. Araştırmada farklı
bir uygulama ile öğrencilerden açık uçlu soru yazmaları istenmiştir. Uygulama
sınav olacak şekilde dizayn edilmiş boş kağıt dağıtılarak 10 soru yazılması
istenmiştir. Öğretmen adaylarının sormuş oldukları 200 soru Bloom taksonomisine
göre analiz edilmiştir. Daha sonra öğretmen adayları araştırmacı tarafından
hazırlanan konu ile ilgili 20 soru ile sınav yapılarak akademik başarıları
ölçülmüştür. Araştırma sonucunda üst seviyede soru sorma becerisine sahip olan
öğretmen adayların akademik başarısı alt düzeyde soru soranlara göre daha
başarılı olduğu gözlenmiştir.



Anahtar Kelimeler: soru
sorma becerisi, akademik başarı, fizik öğretimi

Kaynakça

  • American Assocıation For The Advancement Of Scıence (AAAS). (1990). Science for all Americans. New York: Oxford University Press.
  • Bloom, B., Englehart, M. Furst, E., Hill, W., & Krathwohl, D. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York, Toronto: Longmans, Green.
  • Bloom, B., T. J. Hastings & G. F. Madaus. (1971). Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York: McGraw-Hill.
  • Caulfield-Sloan M. B. & Ruzicka M. F. (2005). The effect of teachers’ staff development in the use of higher-order questioning strategies on third grade students’ rubric science assessment performance. Planning and Changing, 36(3-4), 157–175.
  • Çepni, S. ve Diğ. (1997). Fizik öğretimi. YÖK/MEB İşbirliği, Ankara.
  • Çepni, S., Ayvacı, H., Ş. ve Bacanak, A. (2006). Fen teknoloji toplum (3. baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Doğan, N., Çakıroğlu, J., Bilican, K. & Çavuş, S. (2012). Bilimin doğası ve öğretimi. Ankara. Pegem Akademi.
  • Facione, P.A. (1998). Critical thinking: What it is and what it counts? California: California Academic Press.
  • Haladyna, T.M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. London: Allyn & Bacon.
  • Henderson, J.G. (Ed.) (2001). Reflective teaching–professional artistry through inquiry. (3th Ed.). Ohio: Merrill Prentice Hall.
  • HURD, P., D. (1998). Scientific literacy: New minds for a changing world. http://nuwrite.northwestern.edu/communities/science-writingcommunity/docs/science-writing-assignments-grading/general-science-writingskills/pedagogical-articles-research-studies/on-scienceliteracy/Hurd_scientific%20literacy.pdf adresinden 29.03.2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Kalaycı, N. (2001). Sosyal bilgilerde problem çözme ve uygulamalar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karaman, İ. (2005). Erzurum ilinde bulunan liselerdeki fizik sınav sorularının bloom taksonomisinin basamaklarına göre analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 77–90.
  • Karasar, N.(2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel akademik yayıncılık.
  • Koray, Cansüngü Ö. & Yaman, S. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin soru sorma becerilerinin bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 10 (2), s. 317-324.
  • Lipman, M. (1994). Thinking in education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Johnson, N.L. (1990). Questioning makes the difference. Melbourne: Hawker Brownlow.
  • Paul, R. (1995) Critical thinking: Basic questions and answers. In J. Wilsen ve A.J. A. Binker (Eds.) Critical thinking: How to Prepare students for a rapidly chancing world (pp. 489-500). Santa Rosa, CA: Foundation for Critical Thinking
  • Özden, Y. (1998). Öğrenme ve öğretme. (2. Baskı). Ankara: Pegem Özel Eğitim ve Hizmetleri.
  • Savage,L.B. (1998), Eliciting critical thinking skills through questioning. Clearing House, 71(5) ,p.291-293.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim öğrenme ve öğretim. Gazi Kitapevi, 55-56.
  • Splitter, L. & Sharp, A. (1995) Teaching for better thinking: The classroom community of ınquiry. Australian Council for Educational Research. Melbourne.
  • Turgut, M. F. (1984). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (3. baskı). Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Wilson, Jeni & Jan, Lesley Wing. (1993). Thinking for themselves: developing strategies for effective learning. Armadale: Eleanor Curtain Publishing.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Karaman

Yayımlanma Tarihi 3 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 11 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 3 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Karaman, İ. (2018). FİZİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ SORU SORMA BECERİLERİNİN ANALİZİ VE AKADEMİK BAŞARIYA ETKİSİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(36), 49-59.