Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF STUDENT GAMES ACCORDING TO TEACHERS’ OPINION IN PRE-SCHOOL EDUCATION

Yıl 2018, Sayı: 37, 43 - 56, 27.12.2018

Öz

One of the most important processes during which the learner is aimed to
gain the intended behaviours is the pre-school education he has.Depending on
that it is one of the major educational material for transfering the intended
or gained information.The game in childhood period is an important material in
means of developing terminal information, skills, cultural, emotinal,
imagination and getting the social value; and also by contributing physical-psychomotor,
cognitive, language, social-emotional development zones. These tools which are
functional in children’s development are one of the most important materials
specially for teachers in educational institution to teach the terminal information
and also for parents to use in teaching the social values. The aim of this
research is to investigate whether there are meaningful differences in the
views of pre-school teachers regarding the use of games in pre-school education
according to gender, age, educational status, occupational seniority, students’s
age group studied, staff status, classroom availability and assistant staff. Being
a descriptive study, this survey was analysed through IBM SPSS 21.00 package
program in order to evaluate the data which were obtained from 175 pre-school
teachers, 165 of whom were women and 10 men working at 30 schools in Diyarbakır
in 2013-2014 academic year. As result of analyses, it was found that there were
differences between opinions of teachers about using games at pre-school
education.

Kaynakça

  • Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2001). Okul öncesi eğitim II. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cinel, N. (2006). Farklı sosyo ekonomik düzeydeki 3-6 yaş çocuğu olan anne babaların oyuncak ve oyun materyalleri hakkındaki görüşlerinin ve bu yaş grubu çocukların sahip oldukları oyuncak ve oyun materyallerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-269.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2010). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160-172.
  • Erbay, F. ve Saltalı, N. (2012). Altı yaş çocuklarının günlük yaşantılarında oyunun yeri ve annelerin oyun algısı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 249-264.
  • Erkuş, A. (2011). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Erşan, Ş. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş grubundaki çocukların oyun ve çalışma(iş) ile ilgili algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Field, E.M. (2007). Bully blocking six secrets to help children deal with teasing and bullying. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • http://hatayrehberim.org/haberler-1354-20 saglik_Yasam__OYUN_OYNAMAYAN_COCUK_ROMATIZMA_RISKI_ALTINDA.html 20 Ekim 2014’de alınmıştır.
  • http://www.bolumsonucanavari.com/Haberler-Arastirma_Gunde_Bir_Saat_Oyun_Oynamak_Cocuklar_icin_Faydali-64817.htm 20 Ekim 2014’de alınmıştır.
  • http://www.yetenek.com/articles_detail.asp?id=713 20 Ekim 2014’de alınmıştır.
  • Kadim, M. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin oyun öğretimine yönelik öz-yeterliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Karaömerlioğlu, L. (2010). Okul öncesi eğitimde doğaçlama. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Adana.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, S. ve Elgün, A. (2015). Eğitsel oyunlar ile desteklenmiş fen öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 329-342.
  • Kline, R. B. (2011). An easy guide to factor analysis. New York: The Guilford Press.
  • Tanrıverdi, Ö. (2012). Yaratıcı drama ile verilen eğitimin okul öncesi öğrencilerin çevre farkındalığına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 233-242.

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE OYUNUN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2018, Sayı: 37, 43 - 56, 27.12.2018

Öz

Eğitimde olumlu davranışların
bireye kazandırılmasındaki en önemli süreçlerden biri, bireylerin geçirmiş
oldukları okul öncesi eğitimdir. Bundan nedenle bu süreçte edinilen ya da
istenilen bilgilerin aktarılmasındaki en büyük eğitim araçlarından biridir.
Çocukluk sürecinde oyun ile istenilen bilgi, beceri, kültürel, duygusal, hayal
güçlerinin geliştirilmesi, toplumsal değer ve normların kazandırılmasının yanında
fiziksel-psikomotor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal gelişim alanlarına katkı
sağlanmasında önemli bir araçtır. Çocukların gelişiminde fonksiyonel olan bu
araç özellikle başta eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin istenilen
becerilerin kazandırılmasının yanında ebeveynlerin de toplum değerlerin
kazandırılmasında kullanacakları en önemli araçlardan biridir. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi
öğretmenlerinin okul öncesi eğitimde oyunun kullanımına ilişkin görüşleri
arasında cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, mesleki kıdem, çalışılan yaş grubu,
kadro durumu, sınıf mevcudu ve yardımcı personelin olup olmaması değişkenlerine
göre anlamlı farklılaşma olup olmadığını incelemektir. Araştırma, betimsel bir
çalışma olup 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır’da bulunan 30 okulda
görev yapan 165’i kadın, 10’u erkek olmak üzere toplam 175 anasınıfı
öğretmeninin katıldığı ölçek çalışması yapılarak elde edilen verilerin
değerlendirilmesi için IBM SPSS 21.00 paket programı kullanılmıştır. Yapılan
paket programı analizler sonucunda; okul öncesi eğitimde oyunun kullanılması
öğretmen görüşleri arasında farklılık bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2001). Okul öncesi eğitim II. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cinel, N. (2006). Farklı sosyo ekonomik düzeydeki 3-6 yaş çocuğu olan anne babaların oyuncak ve oyun materyalleri hakkındaki görüşlerinin ve bu yaş grubu çocukların sahip oldukları oyuncak ve oyun materyallerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-269.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2010). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160-172.
  • Erbay, F. ve Saltalı, N. (2012). Altı yaş çocuklarının günlük yaşantılarında oyunun yeri ve annelerin oyun algısı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 249-264.
  • Erkuş, A. (2011). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Erşan, Ş. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş grubundaki çocukların oyun ve çalışma(iş) ile ilgili algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Field, E.M. (2007). Bully blocking six secrets to help children deal with teasing and bullying. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • http://hatayrehberim.org/haberler-1354-20 saglik_Yasam__OYUN_OYNAMAYAN_COCUK_ROMATIZMA_RISKI_ALTINDA.html 20 Ekim 2014’de alınmıştır.
  • http://www.bolumsonucanavari.com/Haberler-Arastirma_Gunde_Bir_Saat_Oyun_Oynamak_Cocuklar_icin_Faydali-64817.htm 20 Ekim 2014’de alınmıştır.
  • http://www.yetenek.com/articles_detail.asp?id=713 20 Ekim 2014’de alınmıştır.
  • Kadim, M. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin oyun öğretimine yönelik öz-yeterliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Karaömerlioğlu, L. (2010). Okul öncesi eğitimde doğaçlama. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Adana.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, S. ve Elgün, A. (2015). Eğitsel oyunlar ile desteklenmiş fen öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 329-342.
  • Kline, R. B. (2011). An easy guide to factor analysis. New York: The Guilford Press.
  • Tanrıverdi, Ö. (2012). Yaratıcı drama ile verilen eğitimin okul öncesi öğrencilerin çevre farkındalığına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 233-242.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mücahit Dilekmen

Narin Bozan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 24 Kasım 2017
Kabul Tarihi 20 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Dilekmen, M., & Bozan, N. (2018). OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE OYUNUN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(37), 43-56.