One of the most important processes during which the learner is aimed to
gain the intended behaviours is the pre-school education he has.Depending on
that it is one of the major educational material for transfering the intended
or gained information.The game in childhood period is an important material in
means of developing terminal information, skills, cultural, emotinal,
imagination and getting the social value; and also by contributing physical-psychomotor,
cognitive, language, social-emotional development zones. These tools which are
functional in children’s development are one of the most important materials
specially for teachers in educational institution to teach the terminal information
and also for parents to use in teaching the social values. The aim of this
research is to investigate whether there are meaningful differences in the
views of pre-school teachers regarding the use of games in pre-school education
according to gender, age, educational status, occupational seniority, students’s
age group studied, staff status, classroom availability and assistant staff. Being
a descriptive study, this survey was analysed through IBM SPSS 21.00 package
program in order to evaluate the data which were obtained from 175 pre-school
teachers, 165 of whom were women and 10 men working at 30 schools in Diyarbakır
in 2013-2014 academic year. As result of analyses, it was found that there were
differences between opinions of teachers about using games at pre-school
education.
Eğitimde olumlu davranışların
bireye kazandırılmasındaki en önemli süreçlerden biri, bireylerin geçirmiş
oldukları okul öncesi eğitimdir. Bundan nedenle bu süreçte edinilen ya da
istenilen bilgilerin aktarılmasındaki en büyük eğitim araçlarından biridir.
Çocukluk sürecinde oyun ile istenilen bilgi, beceri, kültürel, duygusal, hayal
güçlerinin geliştirilmesi, toplumsal değer ve normların kazandırılmasının yanında
fiziksel-psikomotor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal gelişim alanlarına katkı
sağlanmasında önemli bir araçtır. Çocukların gelişiminde fonksiyonel olan bu
araç özellikle başta eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin istenilen
becerilerin kazandırılmasının yanında ebeveynlerin de toplum değerlerin
kazandırılmasında kullanacakları en önemli araçlardan biridir. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi
öğretmenlerinin okul öncesi eğitimde oyunun kullanımına ilişkin görüşleri
arasında cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, mesleki kıdem, çalışılan yaş grubu,
kadro durumu, sınıf mevcudu ve yardımcı personelin olup olmaması değişkenlerine
göre anlamlı farklılaşma olup olmadığını incelemektir. Araştırma, betimsel bir
çalışma olup 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır’da bulunan 30 okulda
görev yapan 165’i kadın, 10’u erkek olmak üzere toplam 175 anasınıfı
öğretmeninin katıldığı ölçek çalışması yapılarak elde edilen verilerin
değerlendirilmesi için IBM SPSS 21.00 paket programı kullanılmıştır. Yapılan
paket programı analizler sonucunda; okul öncesi eğitimde oyunun kullanılması
öğretmen görüşleri arasında farklılık bulunmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2017 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 37 |