Amaç:
Bu çalışma, Türkiye’de ki örgün eğitimin (ilk ve orta
öğretim) afet eğitimi açısından mevcut durumu ve uluslararası ölçütler
tarafından değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Yöntem: Bu çalışmanın ilk
aşamasında, Milli Eğitim Bakanlığı’nın ilköğretim ve ortaöğretim olmak üzere
ders programlarında yer alan 44 ders ve içeriği incelenmiştir. Bu dersler içerisinde yer alan tüm üniteler
ve konular başta birebir afet içeriği olmak üzere, afet türleri (yangın,
deprem, göç vb) ve iklim değişikliği olarak ele alınmıştır. Çalışmanın ikinci
aşamasında ise, Birleşmiş Milletlerin Uluslararası Risk Azaltımı Stratejisi
(UNISDR) tarafından gelişmekte olan ülkeler için eğitim müfredatlarında
beklenilen sorulara cevaplar aranmış ve tartışılmıştır. Bulgular: İlköğretim
düzeyinde afetlerle ilgili konuları içeren dersler; hayat bilgisi, fen
bilimleri, sosyal bilgiler dersi ve seçmeli bir ders olan “Şehrimiz” dir. Orta öğretim düzeyinde ise ilgili konuları
içeren dersler; biyoloji ve coğrafya dersidir. Öğrencilere örgün eğitim
düzeyinde yalnızca deprem odaklı ve doğal afetlere yönelik bir bakış açışı kazandırılmaktadır.
Sonuç: Türkiye’nin ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde gerçekleştirilen
eğitim müfredatının UNISDR tarafından gelişmekte olan ülkeler için beklenilen
eğitim müfredatı açısından yetersiz olduğu çok açıktır. Afetleri yalnızca doğal
kaynaklı afetler olarak ele almayan, tüm tehlikeleri ve oluşturabilecek
incinebilirlik durumlarını ele alan ilk ve orta öğrenim düzeyinde eğitim
içerikleri oluşturulmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 25 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 17 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 37 |