Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL EĞİTİM OKULUNDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ SEMİNERİNE VE SONRAKİ UYGULAMALARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2019, Sayı: 38, 26 - 45, 30.06.2019
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.524611

Öz

Bu araştırmada, özel eğitim
okulunda çalışan öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliği (İSG) seminerine ve
seminer sonunda yapılan uygulamalara yönelik görüşlerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmaya, özel eğitim okulunda çalışan altısı erkek, dördü
kadın olmak üzere toplam 10 öğretmen katılmıştır. Araştırma nitel araştırma
desenine göre kurgulanmış olup araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği
ile veriler toplanmıştır. Görüşmeler dokuz ile 18 dk arasında sürmüştür.
Yapılan görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile
çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, özel eğitim okulunda çalışan öğretmenler
okulda İSG’ye yönelik yapılan seminerin öğretmenler, idareciler ve öğrenciler açısından
yararlı olduğuna yönelik görüş bildirmişlerdir. Özel eğitim okulunda seminer
yapılmadan önce yangın tatbikatlarının yapıldığı, pencerelere önlem alındığı ve
elektrik prizlerinin plastik aparatla kapatıldığı bulgulanmıştır. Özel eğitim
okulunda çalışan öğretmenler, okullarında İSG’ye yönelik yapılan uygulamaları
yeterli bulmadıkları ve uygulamalara herhangi bir katkı sunmadıkları yönünde
görüş bildirmişlerdir. 

Kaynakça

  • Arpat, B., Yeşil, Y ve Öter, N.S. (2014). Tekstil sektöründe iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri hakkında çalışan algıları ve farkındalığı: Denizli İli Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 8
  • Avinç, O ve Kökten, M. (2014). 6331 Sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanunu’nda işveren yükümlülükleri ve tekstil sektörü açısından bir bakış, Tekstil ve Mühendis, 21: 93, 33-47.
  • Baradan, S. (2006). “Türkiye’de inşaat sektöründe iş güvenliğinin yeri ve gelişmiş ülkelerle kıyaslanması”, DEÜ Mühendislik Fakültesi, Fen ve Mühendislik Dergisi, Cilt:8, Sayı:1, Syf:87-100, İzmir.
  • Bucher, K. T., ve Manning, M. (2005). Creating safe schools. clearing house, (79)1, 55-60.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, (2012). Okullarda sağlık ve güvenlik çalışmaları.
  • Ceylan H. (2012). "Türkiye’deki iş kazalarının genel görünümü ve gelişmiş ülkelerle kıyaslanması", International Journal of Engineering Research and Development, Vol.3, No.2, June
  • Carroll, J.S. (1998). Organisational learning activities in high hazard industries: The logics underlying selfanalysis. Journal of Management Studies 33 (3), 699-717.
  • Çay, E. (2018). Özel eğitim okulu yöneticilerinin iş sağlığı ve güvenliği’ne yönelik görüşleri. Education Sciences (NWSAES), 14(1):1-16, DOI: 10.12739/NWSA.2019.14.1.1C0686.
  • Çalık, T., Kurt, T., ve Çalık, C. (2011). Güvenli okulun oluşturulmasında okul iklimi: Kavramsal bir çözümleme. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 4, 73-85
  • Dönmez, B. (2001). Okul güvenliği sorunu ve okul yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(25), 63-74.
  • Erginbaş, E. (2010). Avrupa Birliği’nin Türkiye’de iş sağlığı ve güvenliğine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğan, N.Ö, ve Karacan, E. (2011). İşçi sağlığı ve iş güvenliğine insan kaynakları yönetimi fonksiyonları açısından çözümsel bir yaklaşım. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1:102-116
  • Güven, M. (2002). Okul güvenliğinde psikolojik danışmanların rolü ve görevleri. Eğitim Araştırmaları, 9, 67-72.
  • Gündüz, M., (2015) İlk ve orta öğretimde uygulanan şiddet olaylarına öğretmen adayı öğrencilerin anlatılarından bakmak, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi / Cilt-Sayı : 42 ss. 261-276.
  • Hernández, T. ve Seem, S. (2004). A safe school climate: A systemic approach and the school counselor. Professional School Counseling, 7, 4, 256-262.
  • Mabie, G. E. (2003). Making schools safe for the 21st century: An interview with Ronald D. Stephens. The Educational Forum, 67(2).
  • Özkılıç, Ö. (2005), İşçi sağlığı ve iş güvenliği yönetim sistemleri ve risk değerlendirme metodolojileri, TİSK Yayınları, http://www.tisk.org.tr/ yayınlar.asp?sbj=ic&id=1395, 26.12.2005.
  • Özgüler, A ve Koca, T. (2013). Meslek yüksek okullarında iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin gerekliliği. Electronic Journal of Vocational Colleges- Aralık 2013 UMYOS Özel Sayı
  • James, B. (1994). School violence and the law: The search for suitable tools. School Psychology Review, 32(2), 190-203.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kağızmanlı, B., Kaya, K., Özgüler, A.T. ve Altuğ, M., (2016). Öğretim elemanlarının bakış açılarıyla öğrenci profillerinin değerlendirilmesi: Malatya meslek yüksekokulu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 60-66. 12.05.2016 tarihinde http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/08.bugra_kagizmanli.pdf adresinden alınmıştır.
  • Kartal, H. ve Bilgin, A. (2009). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenler ve öğrenim gören öğrencilerin zorbalığa yönelik görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 539-562.
  • Kaçmaz, H. (2003). İş sağlığı ve iş güvenliği konularında devletin işverenin işçinin görev ve sorumlulukları. 02-03 Mayıs 2003 tarihlerinde Adana’da gerçekleştirilen “II. İş Sağlığı ve Güvenliği Kongresi”nde bildiri olarak sunulmuştur.
  • Saka, G. (2011). Okul sağlığı. D.Ü.T.F.Halk Sağlığı A.D
  • Sarıkaya, M., Güllü, A., ve Seyman, M.N. (2009). Meslek yüksek okullarında iş sağlığı ve güvenliği Eğitimi verilmesinin önemi (Kırıkkale meslek yüksek okulu örneği). TÜBAV Bilim Dergisi, Cilt.2, Sayı.3, 327-332
  • Şahin, S (2013), “OHSAS 18001 İş sağlığı ve güvenliği sistemi’nde insan kaynakları yönetimi’nin yeri ve önemi”, Akademik Bakış Dergisi - Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 38, 1-19.
  • Tozkoparan, G., ve Taşoğlu, J. (2011), “İş sağlığı ve güvenliği uygulamaları ile ilgili iş görenlerin tutumlarını belirlemeye yönelik bir araştırma”, Uludağ Üniversitesi, İ.İ.B.F Dergisi, 30 (1):181-209.
  • Uçkun, G., Demir, B., Yüksel, A ve Yüksel, İ. (2015). Kurumsal itibarın arttırılmasında iş sağlığı ve güvenliği kültürünün rolü ile meslek yüksek okullarında bulunan iş güvenliği uzmanlığı programının analizi. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, Cilt 1, Sayı 2.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yılmaz, F.(2013). “Çağdaş bir çalışma yaşamının anahtarı: İş sağlığı ve güvenliği eğitimi, ülkemiz ve avrupa örneği”, İş Güvenliği Dergisi, İSGİAD Yayını, Yıl: 3, Sayı: 9, İstanbul, Ocak-Şubat-Mart.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Evgin Çay 0000-0002-1199-3939

Emine Eratay 0000-0001-6798-1753

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 8 Şubat 2019
Kabul Tarihi 28 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Çay, E., & Eratay, E. (2019). ÖZEL EĞİTİM OKULUNDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ SEMİNERİNE VE SONRAKİ UYGULAMALARA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(38), 26-45. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.524611