Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Sayı: 38, 85 - 99, 30.06.2019
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.558316

Öz


Kaynakça

  • Anderson, L.W. (1988). “Attitudes and their measurement”, New York: Educational Research, Methodology and Measurement. An International Handbook, Keeves, J.P. (Ed), 421-426.
  • Baştürk, S. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. 6. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Daniel, W. (1990). Applied nonparametric statistics (2nd edn). Boston: PWS-Kent.
  • Erkuş, A. (2010). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. Ltd. A.Ş.
  • Beatty, J. R. (1997). Statistical methods (Volume Two). Newyork: The McGraw – Hill Companies, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler, Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı - istatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (23. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Gerrig, R. J. Ve Zimbardo P. G. (2016). Psikoloji ve yaşam. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Güriş, S. ve Astar, M. (2015). Bilimsel araştırmalarda spss ile istatistik. İstanbul: Der Yayınları.
  • Huck, S. W. (2008). Reading statistics and research (5th ed.). New York: Addison Wesley Longman.
  • Koç, N. (1986). Personel Seçiminde Psikolojik Testler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 18(1), 24-34.
  • Koçyiğit, B. K. (2002). Likert tipi tutum ölçeklerinin geliştirilmesinde kullanılan bazı tekniklerin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Köklü, N. (1995). Tutumların ölçülmesi ve likert tipi ölçeklerde kullanılan seçenekler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 28 (2), 81-93.
  • Kerlinger, F.N. (1973). Foundation of Behavioural Research. New York: Holt. Rinehand and Hinston.
  • Kurt, U. ve Sezek, F. (2018). Yatılı bölge ortaokullarındaki öğrencilerin fiziki mekan memnuniyetlerine yönelik ölçek geliştirme çalışması. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 42-57.
  • Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives in Psychology, 140, 1-55.
  • Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Salant, Priscilla ve Don Dillman (1994), How to conduct your own survey?, New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (14. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Tezbaşaran, A. (2004). Likert tipi ölçeklere madde seçmede geleneksel madde analizi tekniklerinin karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 19( 54), 77-87.
  • URL-1 <http://www.atauni.edu.tr/#sayfa=ibm-spss-statistics-20> Erişim tarihi: 01.02.2019
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.

THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING

Yıl 2019, Sayı: 38, 85 - 99, 30.06.2019
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.558316

Öz

The purpose of this study is to examine
the effects of using different statistical analysis methods on the results of
questionnaire or scales evaluation in education studies. The scale-survey
method was used for data collection. In accordance with this purpose,
“Students’ Satisfaction of Physical Space” (SSPS) developed by researchers and
measuring their school satisfaction level of students was used. The sample of
the study is consisted of 720 students studying in the boarding school in the
province of Erzurum. Firstly, the data obtained from the sample were scored and
then, both parametric and non-parametric analyzes were performed on the total
score and arithmetic mean scores of the test. Evaluating of tests results were
statistically compared. Thus, we tried to determine which analysis method was
more accurate in the evaluation of the scales. 
Accordingly, we were be able to achieve more reliable results. As a
result, it was determined that performing statistical analyzes by scoring
questionnaires and scales brought different problems. Contrary to the general
belief that parametric tests are more reliable than non-parametric tests, it is
also shown that the comparison with the chi-square test is one of the most
suitable methods in the analysis of categorical datum obtained from the
questionnaires. On the other hand, instead of collecting the scores of the
different class levels students' answers to each question, it is more
convenient to apply the chi-square test to the total frequencies of the
answers. In addition, among students of different grades (K5-8), it was
determined that there was a statistically significant difference among their
satisfaction levels from the physical environment of the school. 

Kaynakça

  • Anderson, L.W. (1988). “Attitudes and their measurement”, New York: Educational Research, Methodology and Measurement. An International Handbook, Keeves, J.P. (Ed), 421-426.
  • Baştürk, S. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. 6. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Daniel, W. (1990). Applied nonparametric statistics (2nd edn). Boston: PWS-Kent.
  • Erkuş, A. (2010). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. Ltd. A.Ş.
  • Beatty, J. R. (1997). Statistical methods (Volume Two). Newyork: The McGraw – Hill Companies, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler, Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı - istatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (23. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Gerrig, R. J. Ve Zimbardo P. G. (2016). Psikoloji ve yaşam. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Güriş, S. ve Astar, M. (2015). Bilimsel araştırmalarda spss ile istatistik. İstanbul: Der Yayınları.
  • Huck, S. W. (2008). Reading statistics and research (5th ed.). New York: Addison Wesley Longman.
  • Koç, N. (1986). Personel Seçiminde Psikolojik Testler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 18(1), 24-34.
  • Koçyiğit, B. K. (2002). Likert tipi tutum ölçeklerinin geliştirilmesinde kullanılan bazı tekniklerin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Köklü, N. (1995). Tutumların ölçülmesi ve likert tipi ölçeklerde kullanılan seçenekler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 28 (2), 81-93.
  • Kerlinger, F.N. (1973). Foundation of Behavioural Research. New York: Holt. Rinehand and Hinston.
  • Kurt, U. ve Sezek, F. (2018). Yatılı bölge ortaokullarındaki öğrencilerin fiziki mekan memnuniyetlerine yönelik ölçek geliştirme çalışması. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 42-57.
  • Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives in Psychology, 140, 1-55.
  • Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Salant, Priscilla ve Don Dillman (1994), How to conduct your own survey?, New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (14. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Tezbaşaran, A. (2004). Likert tipi ölçeklere madde seçmede geleneksel madde analizi tekniklerinin karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 19( 54), 77-87.
  • URL-1 <http://www.atauni.edu.tr/#sayfa=ibm-spss-statistics-20> Erişim tarihi: 01.02.2019
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Sezek 0000-0002-1841-4303

Uluhan Kurt 0000-0002-0683-6875

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2019
Kabul Tarihi 29 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Sezek, F., & Kurt, U. (2019). THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(38), 85-99. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.558316