Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YEDİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÇEŞİTLİ MESLEK GRUPLARI HAKKINDAKİ ALGILARININ KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTİ (KİT) ARACILIĞIYLA İNCELENMESİ

Yıl 2019, Sayı: 39, 1 - 21, 30.12.2019
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.635654

Öz

Bu
araştırmanın amacı, meslekler konusuna yer vermiş Sosyal Bilgiler ders
kitaplarında adı geçen meslekler ve diğer bazı meslekler hakkında yedinci sınıf
öğrencilerinin algılarını ortaya koymaktır. Araştırmada yöntem olarak nitel
araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılında, Niğde ili
merkez ilçesinde bulunan 6 ortaokul ve merkez ilçeye bağlı 2 köy ortaokulu
olmak üzere toplam 8 devlet okulunda öğrenim gören yedinci sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kelime ilişkilendirme
testi (KİT) kullanılmıştır. Teste anahtar kavram olarak verilen 10 meslek
yansıtılmıştır. Test, 8 okuldan 610 yedinci sınıf öğrencisine uygulanmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde kelime ilişkilendirme testinde (KİT) belli kesme
noktası aralıklarıyla oluşmuş kavram ağları ve frekans-yüzde tabloları
kullanılmıştır. Analizlerin sonucunda öğrencilerin verilen meslekler hakkında
yeterli düzeyde bilgi biliyor oldukları görülmüştür. Verilen mesleklerle ilgili
kavram yanılgılarının olmadığı ve bunun yerini uzak ilişkilendirmelerin aldığı
görülmüştür. Araştırmanın bulgularına göre, kendisi ile ilişkilendirilen
kavramlar arasında uzak ilişkilendirmeler bulunan mesleklere öncelik verilmesi,
çeşitli meslek grupları ile ilgili öğrencilerin bilgilendirilmesi, kitapların
bu konuyla zenginleştirilmesi ve mesleklerin tanıtımının arttırılması bu araştırmanın
önerileri olarak sunulmaktadır.



Anahtar Kelimeler: Meslek, Meslek Algısı, Sosyal Bilgiler, Kelime
İlişkilendirme Testi.

Kaynakça

  • Aytekin, A. (2005). Meslek seçimini etkileyen sosyo-ekonomik ve kültürel faktörler (Isparta örneği) etiketler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Isparta.Bekleviş, F. (2007). Öğrencilerin mesleki ilgi alanlarının ve ailenin meslek seçimine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Bolu.Bozgeyikli, H., Bacanlı, F. ve Doğan, H. (2009). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin mesleki karar verme yetkinliklerinin yordayıcılarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 125-136.Canal, M. (2013). Ortaokul Sosyal Bilgiler dersinde mesleklerle ilgili yapılan etkinliklerin öğrencilerin meslek seçimine etkisinin analizi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Hamamlı, Z., Bacanlı, F. ve Doğan, H. (2013). İlköğretim ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinde mesleki ve eğitsel kararlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (44), 284-299.Hassel, E. (1999). Professional development: Learning from the best. A Toolkit for schools and districts based on the National Awards Program for model professional development. North Central Regional Educational Lab., Oak Brook, Illinois, Office of Educational Research and Improvement (ED),Washington, DC. ISBN-1-929800-07-X.Işıklar, A. ve Bozgeyikli, H. (2010). İlköğretim öğrencilerinin kariyer gelişimlerinin demografik faktörler açısından incelenmesi. The Journal of SAU Education Faculty, 19, 10-29.Karaca, A. (2018). Yedinci sınıf öğrencilerinin çeşitli meslek grupları hakkındaki algılarının kelime ilişkilendirme testi (KİT) aracılığıyla incelenmesi ve öğrencilerin gelecekte meslek seçiminde rol oynayan faktörlerin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.Karadağ, A. (2002). Meslek olarak hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5 (2), 1-8.Kırbıyık, M. (2005). İlköğretimde mesleki yöneltmeye dair öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri: (Aftonkarahisar ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyon.Kuzgun, Y. (1994). Çağdaş insanın en önemli kararı meslek seçimi. Bilim ve Teknik Dergisi, 325, 50-54.Kuzgun, Y. (2014). Mesleki rehberlik ve danışmanlığına giriş (6. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354 (Erişim Tarihi: 27.09.2019).Otrar, M. ve Kulaksızoğlu, A. (1997). Endüstri meslek liselerinde öğrenim görmekte olan 16-18 yaş grubundaki öğrencilerin mesleki olgunluk düzeyleri ile bazı kişilik özelliklerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 293-310.Özmen, D. ve Çetinkaya A. (2016). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki algılarına yönelik nitel bir çalışma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 18(1), 40-52.Reese, S. (2010). Bringing effective professional. Techniques, 85 (6), 38-43.Sapmaz, H. İ. (2010). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile ilgi ve yetenekleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (kesitsel bir çalışma). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Tekin Karagöz, C. (2014). Risk altındaki kız çocukların gelecek ve meslek algılarının çizdikleri resimlere yansıma biçimleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.Tokcan, H. ve Topkaya, Y. (2016). Öğretmen adaylarının Ortadoğu algısının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla İncelenmesi (Kilis ve Niğde örneği). XV. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 11-14 Mayıs 2016, Bodrum, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.Tokcan, H. ve Yiter, E. (2017). 5. sınıf öğrencilerinin doğal afetlere ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi (kit) aracılığıyla incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 115-129.Tokcan, H. (2015). Sosyal bilgilerde kavram öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.Vurucu, F. (2010). Meslek lisesi öğrencilerinin meslek seçimi yeterliliği ve meslek seçimini etkileyen faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Yelken, K. (2008). Ortaöğretim son sınıf öğrencilerinin üniversite tercihlerini ve meslek seçimini etkileyen faktörler (Sakarya il merkezi örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.Yeşilyaprak, B. (2012). Eğitimde rehberlik hizmetleri (20. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.Zorlu, G. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ ile meslek algısı ilişkisine yönelik bir alan araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kırklareli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırklareli.
  • İnternet KaynaklarıTürk Dil Kurumu Sözlüğü (TDK) http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&view=gts
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayten Karaca 0000-0003-3723-7063

Elvan Yalçınkaya 0000-0003-1838-0411

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2019
Kabul Tarihi 17 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Karaca, A., & Yalçınkaya, E. (2019). YEDİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÇEŞİTLİ MESLEK GRUPLARI HAKKINDAKİ ALGILARININ KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTİ (KİT) ARACILIĞIYLA İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(39), 1-21. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.635654