Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİNK’İN ANLAMLI ÖĞRENME YAKLAŞIMI VE HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARININ FİNK TAKSONOMİSİNE GÖRE SINIFLANDIRILMASI

Yıl 2022, Sayı: 44, 42 - 53, 31.03.2022
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.824505

Öz

Bu araştırmanın amacı, Fink’in anlamlı öğrenme yaklaşımı hakkında bilgi vermek ve Hayat Bilgisi dersi öğretim programı kazanımlarının Fink taksonomisine göre dağılımını incelemektir. Araştırmada, nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma yöntemi doküman incelemesidir ve veriler yönteme uygun olarak doküman inceleme tekniği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Fink taksonomisinden yararlanılmıştır. Bu taksonomi; temel bilgi, uygulama, sentez, insani boyut, önem verme ve öğrenmeyi öğrenme alanlarından oluşmaktadır. Taksonomideki öğrenme alanları arasında hiyerarşik bir ilişki bulunmamaktadır. Hayat bilgisi 1., 2. ve 3. sınıf öğretim programlarında yer alan 148 kazanım Fink taksonomisine göre sınıflandırılmıştır. Araştırmanın güvenirliği için uzman görüşüne başvurulmuştur. Bulgulara göre 1. sınıf hayat bilgisi öğretim programında en fazla kazanım uygulamayla ilgiliyken, en az kazanım öğrenmeyi öğrenmeyle ilgilidir. 2. sınıf öğretim programında en fazla kazanım önem vermeyle, en az kazanım insani boyuta ilişkilidir. 3. sınıf öğretim programında en fazla kazanım sentezle, en az kazanım insani boyutla ilgilidir. Genel olarak hayat bilgisi öğretim programında en fazla kazanım uygulamayla en az kazanım ise insani boyutla ilişkilidir.

Teşekkür

Kazanımların sınıflandırılması aşamasında değerli görüşleriyle yardımcı olan Ahmet YILMAZ, Murat BOSTANCIOĞLU, Nilay YILDIRIM, Yasemin YALÇIN ve Yusuf ALAKEL hocalarıma çok teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Aktan, O. (2019). İlkokul matematik öğretim programı dersi kazanımlarının yenilenen Bloom Taksonomisine göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(1), 15-36. Doi: 10.9779/pauefd.523545
  • Alak, G. ve Nalçacı, A. (2012). Hayat bilgisi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 36-51. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/231591 adresinden erişilmiştir.
  • Altıparmak, K. ve Palabıyık, E. (2019). 1-8. sınıf kesirler, kesirlerle işlemler ve ondalık gösterim alt öğrenme alanlarına ait kazanımların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 18(1), 158-173. Doi: 10.17051/ilkonline.2019.527183
  • Arı, G. (2017). Türkçe dersi öğretim programındaki (ortaokul) okuma kazanımlarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 685-703. http://www.anadiliegitimi.com/en/download/article-file/356488 adresinden erişilmiştir.
  • Armağan-Erbil, B. ve Doğan, B. (2019). İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programı için öğretmenlerin görüşlerine göre ortaya çıkan ihtiyaçlar. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 14-26. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/705438 adresinden erişilmiştir.
  • Aslan, M. ve Atik, U. (2018). 2015 ve 2017 ilkokul Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(1), 528-547. http://www.tekedergisi.com/Makaleler/1256296798_29aslan.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Aslan-Efe, H. ve Efe, R. (2018). 9. sınıf biyoloji dersi öğretim programındaki kazanımların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre karşılaştırılması: 2013, 2017 ve 2018 yılları. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science Education, 7(3), 1-10. http://www.ijtase.net/ojs/index.php/IJTASE/article/view/828/770 adresinden erişilmiştir.
  • Asmi, S. O., Wonorahardjo, S., and Widarti, H. R. (2019). The application of problem-based learning assisted by blended learning in atomic spectroscopy material on cognitive learning outcomes and students’ self-system based on Marzano taxonomy. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 4(1), 88-99. Doi: 10.46827/ejoe.v0i0.2454
  • Aydemir, M. ve Adamaz, K. (2017). Ortaokul sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki kazanım ve etkinliklerin ortak ve derse özgü beceriler açısından incelenmesi. International Journal of Field Education, 3(2), 37-59. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/396341 adresinden erişilmiştir.
  • Başaran, İ. E. ve Çınkır, Ş. (2013). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Siyasal.
  • Biggs, J. B. ve Collis, K. F. (1982). Evaluating the quality of learning: The SOLO taxonomy (structure of the observed learning outcome). New York, NY: Academic Press.
  • Bilasa, P. ve Taşpınar, M. (2017). Hayat boyu öğrenme kapsamında anahtar yeterliliklerin belirlenmesi: Türkiye için durum analizi. Millî Eğitim Dergisi, 46(215), 129-144. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/441129 adresinden erişilmiştir.
  • Billiot, T., and Forbes, L. P. (2020). Enhancing student empathy through the taxonomy of significant learning. Journal of International Education in Business, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. Doi: 10.1108/JIEB-04-2020-0033
  • Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., and Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook 1: Cognitive Domain. Michigan: David McKay.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. Doi: 10.3316/QRJ0902027.
  • Branzetti, J., Gisondi, M. A., Hopson, L. R., and Regan, L. (2019). Aiming Beyond Competent: The Application of the Taxonomy of Significant Learning to Medical Education.: Teaching and Learning in Medicine, 31(4), 466-478. Doi: 10.1080/10401334.2018.1561368
  • Bulut, B. ve Taşkıran, C. (2014). Altıncı sınıf sosyal bilgiler programındaki kazanımların zihinsel beceriler açısından incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 1- 13. https://o.ogren-sen.com/dogru/107/index.html adresinden erişilmiştir.
  • Burak, D. (2017). 4. sınıf din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programı kazanımlarının Bloom ve revize edilmiş Bloom taksonomilerine göre değerlendirilmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(21), 44-58. https://mjer.penpublishing.net/makale/365 adresinden erişilmiştir.
  • Burak, D. ve Gültekin, M. (2019). 4. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programı kazanımlarının Bloom ve revize Bloom taksonomilerine göre incelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 121-140. Doi: 10.31834/kilissbd.597408
  • Büyükalan-Filiz, S. ve Yıldırım, N. (2019). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisine göre analizi. İlköğretim Online, 18(4), 1550-1573. Doi:10.17051/ilkonline.2019.632521
  • Çatal, N. (2019). Sınıf öğretmenlerinin öğrenmeyi öğrenme becerisine ilişkin görüş ve yeterlikleri. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden erişilmiştir (Tez No: 586222).
  • Çerçi, A. (2018). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının (5, 6, 7, 8. sınıf) yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 6 (2), 70-81. https://dergipark.org.tr/en/pub/oyea/issue/42065/487733 adresinden erişilmiştir.
  • Çoban, O. ve Akşit, İ. (2018). 2005 ve 2017 Sosyal bilgiler öğretim programlarının öğrenme alanı, kazanım, kavram, değer ve beceri boyutları açısından karşılaştırılması. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 479-505. Doi: 10.7596/taksad.v7i1.1395
  • Damayanti, N., Hartono, B., Subali, S., Nugroho, E., and Sureeporn, K. (2019). Items analysis of physics assessment based on cognitive level of high order thinking skills in Bloom taxonomy. Journal of Physics: Conference Series, 1521(2), 1-5. Doi:10.1088/1742-6596/1521/2/022022
  • Dettmer, P. (2005) New Blooms in established fields: Four domains of learning and doing. Roeper Review, 28(2), 70-78, Doi: 10.1080/02783190609554341
  • Dönmez, H. ve Zorluoğlu, S. L. (2020). Fen bilimleri dersi öğretim programı 6., 7. ve 8. sınıf kazanımlarının solo taksonomisine göre incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 85-95. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbayarsos/issue/53302/547938 adresinden erişilmiştir.
  • Dubas, J. M., and Toledo, S. A. (2016). Taking higher order thinking seriously: Using Marzano’s taxonomy in the economics classroom. International Review of Economics Education, 21(1), 12-20. Doi: 10.1016/j.iree.2015.10.005
  • Eker, C., Bilgin, Ç. ve Baykan, E. (2019, Eylül). Hayat bilgisi dersi öğretim programında bulunan kazanımların yapılandırılmış Bloom taksonomisine göre incelenmesi. II. Uluslararası Öğrenme, Öğretim ve Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sunulan bildiri, Amasya.
  • Fink, L. D. (2013). Creating significant learning experiences: An integrated approach to designing college courses. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Güngör, İ. (2006). Öğrenmeyi öğrenme eğitiminin lise birinci sınıf öğrencilerinin matematik ile Türk dili ve edebiyatı dersleri sınav başarısına etkisi (Kayseri ili örneği). (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden erişilmiştir (Tez No: 211800).
  • Heick, T. (2020). 6 alternatives to Bloom’s taxonomy for teachers. Retrieved from: https://www.teachthought.com/critical-thinking/5-alternatives-to-blooms-taxonomy/
  • İlhan, A. ve Gülersoy, A. (2019). 10. sınıf coğrafya dersi öğretim programı kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. lnternational Journal of Geography and Geography Education, 39(1), 10-28 . Doi: 10.32003/iggei.474132
  • Kalkınma Bakanlığı. (2018). Eğitim sisteminde kalitenin artırılması. (On Birinci Kalkınma Planı 2019-2023). Ankara: Kalkınma Bakanlığı Özel İhtisas Komisyonu. https://sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2020/04/EgitimSistemindeKaliteninArtirilmasiOzelIhtisasKomisyonuRaporu.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2020). 2. sınıf hayat bilgisi kazanımlarının alanyazındaki ölçütlere göre incelenmesi ve düzeylerinin belirlenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 34-62. Doi:10.29299/kefad.2020.21.01.002
  • Karadağ, R. ve Kaya, Ş. (2017). Evaluation of acquisitions in primary education curricula based on Marzano taxonomy: A case study. Journal of Theoretical Educational Science, 10(2), 220-250. https://dergipark.org.tr/en/pub/akukeg/issue/29927/328772 adresinden erişilmiştir.
  • Karaman, P. (2019). Hayat bilgisi öğretim programındaki öğelerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 347-367. http://sosbilder.igdir.edu.tr/Makaleler/331874602_15_Karaman_(347-367).pdf adresinden erişilmiştir.
  • Karip, F. (2019). Görsel sanatlar dersi orta öğretim kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 185-206. Doi: 10.31463/aicusbed.581301
  • Keskin, A. (2020). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeylerine yönelik algılarının belirlenmesi. (Doktora tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi’nden erişilmiştir (Tez No: 618850).
  • Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview, theory into practice. Theory into Practice, 41(4), 212-218. Doi: 10.1207/s15430421tip4104_2
  • Marzano, R. J. ve Kendall, J. S. (2007). The new taxonomy of educational objectives. Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Hayat bilgisi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı
  • Mulbar, U., Rahman, A., and Ahmar, A. (2017). Analysis of the ability in mathematical problem-solving based on SOLO taxonomy and cognitive style. World Transactions on Engineering and Technology Education, 15(1), 68-73. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2940939 adresinden erişilmiştir.
  • Önlen, M., Tatan, M. ve İbret, B. (2020). 2005-2018 sosyal bilgiler öğretim programı 5, 6 ve 7 sınıf kazanımlarının yenilenen Bloom taksonomisine göre karşılaştırmalı analizi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(1), 1-13. https://dergipark.org.tr/en/pub/tubad/issue/54697/738209 adresinden erişilmiştir.
  • Özdemir, S. M., Altıok, S. ve Baki, N. (2015). Bloom’un yenilenmiş taksonomisine göre sosyal bilgiler öğretim programı kazanımlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 363-375. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/40.soner_mehmet_ozdemir.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Özleşmiş, N. (2019). İlkokul hayat bilgisi dersi kapsamındaki değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi’nden erişilmiştir (Tez No: 573647).
  • Partido, B. B., Chartier, E., and Jewell, J. (2020). Evaluation of an e-book assignment using Fink’s taxonomy of significant learning among undergraduate dental hygiene students. Journal of Dental Education, 84(10), 1074-1083. Doi: 10.1002/jdd.12247
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Yargı.
  • Sözcü, U. ve Aydınözü, D. (2019). 9. sınıf coğrafya dersi öğretim programı kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre analizi. Doğu Coğrafya Dergisi, 24(42), 1-15. Doi: https://doi.org/10.17295ataunidcd.635053
  • Stabback, P. (2016). What makes a quality curriculum? (Report No: 2). Paris: UNESCO International Bureau of Education. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243975
  • Taksonomi. (2020). Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük içinde. https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Tutkun, Ö. F. (2012). Bloom’un yenilenmiş taksonomisi üzerine genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 2(1), 14-22. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192275 adresinden erişilmiştir.
  • Uğraş, S. ve Aral, H. (2018). Ortaokul beden eğitimi ders programındaki kazanımların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 1(1), 33-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/jogser/issue/41903/497901 adresinden erişilmiştir.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2017). Education for sustainable development goals. Learning objectives. (Education 2030 Report). France: UNESCO.
  • Westbury, L. (2008). Curriculum in practice. In F. M. Connely, M. F. He, & J. Phillion (Eds). The sage handbook of curriculum and instruction (pp.1-24). Thousand Oak, CA: Sage.
  • Yaşaroğlu, C. (2018). Öğretim programlarında değerler: Hayat bilgisi dersi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5), 725-733. Doi: 10.18506/anemon.394551
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yolcu, H. H. (2019). İlkokul öğretim programı 3 ve 4. sınıf fen bilimleri dersi kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisi açısından analizi ve değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 18(1), 253-262. Doi: 10.17051/ilkonline.2019.527214
  • Zorluoğlu, S. L., Kızılaslan, A. ve Sözbilir, M. (2016). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı kazanımlarının yapılandırılmış Bloom taksonomisine göre analizi ve değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 260-279. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/224373 adresinden erişilmiştir.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Saadet Aylin Yağan 0000-0001-7429-7415

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2020
Kabul Tarihi 19 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Yağan, S. A. (2022). FİNK’İN ANLAMLI ÖĞRENME YAKLAŞIMI VE HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARININ FİNK TAKSONOMİSİNE GÖRE SINIFLANDIRILMASI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(44), 42-53. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.824505