Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye ve Almanya’daki 9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Eveluation of the 9th Grade Geography School Books in Turkey and Germany by the Views of Teachers

Yıl 2011, Sayı: 46, 43 - 59, 02.04.2018

Öz

Ö Z E T

Bu çalışmada, ülkemizde 2005 yılından itibaren liselerde uygulanmakta olan

Coğrafya Öğretim Programı doğrultusunda hazırlanmış 9. sınıf coğrafya ders kitabı

ile Almanya’da liselerde (Gymnasium) 9. sınıflarda okutulmakta olan coğrafya ders

kitabı karşılaştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’de Gaziantep İli’nde

görev yapmakta olan 149 coğrafya öğretmeni; Almanya’da ise NRW (Nordrhein

Westfalen) eyaletinde Düsseldorf kentinde görev yapmakta olan 48 coğrafya

öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır.

Öğretmenlere uygulanan anketlerden elde edilen veriler, fizikî boyut, içerik

boyutu, öğretme-öğrenme boyutu ve değerlendirme boyutlarına göre

tablolaştırılarak yorumlanmış, t-testi ile de karşılaştırılmıştır. Araştırma

sonuçlarına göre, Türkiye’den örnekleme dâhil edilen öğretmenler, MEB coğrafya

ders kitabı hakkında daha fazla olumsuz görüş belirtmişlerdir. Elde edilen bulgular

ışığında bazı önerilerde bulunulmaya çalışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Coğrafya, coğrafya eğitimi, coğrafya ders kitabı

AB S T R AC T

In this study, the geography book for 9th grade students which is applied in high

schools since 2005 and prepared in the direction of Geography Teaching Program

is compared with the 9th grade students geography book in high schools

(Gymnasium) in Germany. The sample of the study consist of 149 geography

teachers serve in Gaziantep using the book of Ministry of National Education; in

Germany NRW (Nordrhein Westfalen) 48 geography teachers serve in Dusseldorf

of Nordrhein Westfallen State. The study is quantitative. Datas gathered from the

questionnaires conducted to the teachers are interpreted by after being evaluated

and tabulated according to their physical, content, teaching-learning and

assesment dimensions and are also compared with t-test. According to the results

of the study, the teachers, who included in sample stated more negative views

about the MEB (Ministry of Education) geography school book. Some suggestions

were made in light of the findings.

Keywords: Geography, Geography education, geography textbook

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel. F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education.
  • Güneş, F. (2002). Ders Kitaplarının İncelenmesi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Heseker, H. (2001). Fachwissenschaftliche Analyse von Ernährungsthemen in Schulbüchern. Erişim: 15 Ocak 2010, http://www.ernaehrung-undverbraucherbildung. de/docs/Schulbuchanalyse.pdf.
  • Karabağ, S. ve Şahin, S. (2007). Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kaya, M.F. (2010). Türkiye ve Almanya’daki Lise Coğrafya Ders Kitaplarının Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Basılmamış Doktora Tezi), Erzurum.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (2008). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Pegem A, Yayıncılık.
  • Kılıç, Z., Atasoy, B., Tertemiz, N., Şeren, M. ve Ercan, L. (2001). “Öğretimde Ders Kitaplarının Yeri, Önemi ve Genel Özellikleri”. Leyla Küçükahmet (Ed.). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Fen Bilgisi (ss. 93-111). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Yıl 2011, Sayı: 46, 43 - 59, 02.04.2018

Öz

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel. F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education.
  • Güneş, F. (2002). Ders Kitaplarının İncelenmesi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Heseker, H. (2001). Fachwissenschaftliche Analyse von Ernährungsthemen in Schulbüchern. Erişim: 15 Ocak 2010, http://www.ernaehrung-undverbraucherbildung. de/docs/Schulbuchanalyse.pdf.
  • Karabağ, S. ve Şahin, S. (2007). Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kaya, M.F. (2010). Türkiye ve Almanya’daki Lise Coğrafya Ders Kitaplarının Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Basılmamış Doktora Tezi), Erzurum.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (2008). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Pegem A, Yayıncılık.
  • Kılıç, Z., Atasoy, B., Tertemiz, N., Şeren, M. ve Ercan, L. (2001). “Öğretimde Ders Kitaplarının Yeri, Önemi ve Genel Özellikleri”. Leyla Küçükahmet (Ed.). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Fen Bilgisi (ss. 93-111). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mete Alim

M.fatih Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Alim, M., & Kaya, M. (2018). Türkiye ve Almanya’daki 9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Eveluation of the 9th Grade Geography School Books in Turkey and Germany by the Views of Teachers. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(46), 43-59.
AMA Alim M, Kaya M. Türkiye ve Almanya’daki 9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Eveluation of the 9th Grade Geography School Books in Turkey and Germany by the Views of Teachers. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2018;11(46):43-59.
Chicago Alim, Mete, ve M.fatih Kaya. “Türkiye Ve Almanya’daki 9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Eveluation of the 9th Grade Geography School Books in Turkey and Germany by the Views of Teachers”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11, sy. 46 (Nisan 2018): 43-59.
EndNote Alim M, Kaya M (01 Nisan 2018) Türkiye ve Almanya’daki 9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Eveluation of the 9th Grade Geography School Books in Turkey and Germany by the Views of Teachers. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11 46 43–59.
IEEE M. Alim ve M. Kaya, “Türkiye ve Almanya’daki 9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Eveluation of the 9th Grade Geography School Books in Turkey and Germany by the Views of Teachers”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 11, sy. 46, ss. 43–59, 2018.
ISNAD Alim, Mete - Kaya, M.fatih. “Türkiye Ve Almanya’daki 9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Eveluation of the 9th Grade Geography School Books in Turkey and Germany by the Views of Teachers”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11/46 (Nisan 2018), 43-59.
JAMA Alim M, Kaya M. Türkiye ve Almanya’daki 9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Eveluation of the 9th Grade Geography School Books in Turkey and Germany by the Views of Teachers. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;11:43–59.
MLA Alim, Mete ve M.fatih Kaya. “Türkiye Ve Almanya’daki 9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Eveluation of the 9th Grade Geography School Books in Turkey and Germany by the Views of Teachers”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 11, sy. 46, 2018, ss. 43-59.
Vancouver Alim M, Kaya M. Türkiye ve Almanya’daki 9. Sınıf Coğrafya Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi / Eveluation of the 9th Grade Geography School Books in Turkey and Germany by the Views of Teachers. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;11(46):43-59.