BibTex RIS Cite

Öğretim Elemanlarının Akademik Kalite Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Kafkas Üniversitesi İİBF Örneği

Year 2009, Volume: 13 Issue: 2, 225 - 253, 29.04.2010

Abstract

Bu çalışmanın amacı, üniversitelerde kalite kavramının anlaşılması ve geliş-
tirilmesi yönündeki çabalara katkı sağlamaktır. Bu amaçla Kafkas Üniversitesi İktisadi
ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin öğretim elemanlarına yönelik akademik kalite
beklentileri belirlenmeye çalışılmıştır. 700 öğrenci ile gerçekleştirilen bu çalışmada öğ-
rencilerin memnuniyet seviyeleri, öğretim elamanlarından beklenilen kalite unsurları ve
bu unsurların önem dereceleri belirlenmeye çalışılmıştır.
Çalışmada öğretim elemanlarının akademik kalite boyutlarını açıklayan ve 28 adet
ifadeyi içeren yedi boyutlu bir yapı oluşmuştur. Çalışmanın diğer bir sonucu, öğrencilerin
bazı özelliklerine göre, öğretim elemanı akademik kalite boyutlarına önem verme seviyesinde
farklılıklar görüldüğüdür.

References

  • Akgül, A. (2003). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri:Spss Uygulamala- rı, (2.Baskı), Ankara.
  • Atalay, M, Tel H ve Altun E. (1994). “Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Klinik Uy- gulamada Yaşadıkları Güçlükler ve Yardım Beklentileri”, Hacettepe Üniversitesi Hemşi- relik Yüksekokulu Dergisi, 1(1), ss.19-25.
  • Barrier, M. (1993). “Business Schools, Tqm and You” Nation Business, 81 (7), pp.60-61. Brown D. J ve Koenıg, H. F. (1993), “Applying Total Quality Management To Business Education”, Journal of Education for Business 68 (6), pp.325-330.
  • Baykal, Ü, Sökmen, S., Korkmaz, S. ve Akgün, E. (2002). “Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması”, Dokuz Eylül Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yükse- kokulu Dergisi”, 13 (49), ss.23-32
  • Bulut, Ö. (1997), “Eğitim Yönetiminin Çağdaşlaştırılması: Eğitimde T.Ky Uygulaması ve Yararları”, 2. Toplam Kalite Yönetimi Makale Yarışması, İstanbul: Tüsiad Yay.
  • Cronin, J.J. And Taylor, S.A. (1992). “Measuring Service Quality A Reexamination And Extension”, Journal of Marketing, July pp.55-68.
  • Devebakan N, Koçdor H, Musal B ve Güner, G. (2003). “Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünde Lisansüstü Eğitim Kalitesinin Arttırılması Kapsamında Öğrenci- lerin Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), ss.30-44.
  • Ellıott, K.M. ve Shin, D. (2002). “Student Satisfaction: an Alternative Approach to Assessing this Important Concept”, Journal of Higher Education, Policy and Management, 24 (2), pp.197 –209.
  • Ekinci E.C, Burgaz B. (2007). “Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Bazı Akademik Hizmetlere İlişkin Beklenti ve Memnuniyet Düzeyleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), ss.120-134.
  • Emanuel,R. ve Adams, J.N. (2006). Assessing College Student Perceptions of İnstructor Customer Service Via the Quality Ofinstructor Service to Students (Qıss) Questionnaire. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(5), pp. 535-549.
  • Endo, J. ve Harpel, R. (1982). The Effect of Student-Faculty İnteraction On Students’ Educational Outcomes. Research İn Higher Education, 16(2), pp.115-136.
  • Erdoğan, M. ve Uşak, M. (2004). “Factors Affecting Prospective Science Teacher Satisfaction Level on Their Department. (Abstract) Paper Presented at the Conference, July 2004, Istanbul, University of Bahcesehir.
  • Eroğlu, E. (2002). “Uzaktan Öğretimde Bütünsel Kalite”, Anadolu Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu , ss.23-25 .
  • Firduas A. (2006). “Measuring Service Quality in Higher Education Hedperf Versus Ser- perf”, Marketing Intelligence & Planing, Vol. 24. No:1, pp.31-47.
  • Gençyılmaz, G. ve Zaim, S. (1999). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi. İ.Ü. İşletme Fa- kültesi Dergisi, XXVIII (2), ss.9-35, İstanbul.
  • Gökdoğan, F. Çıtak N. ve Karahan A. (2003). “Hemşire Öğrencilerinin Ders, Uygulama Ve Öğretim Elemanlarına İlişkin Görüşleri” I.Uluslararası Ve V. Ulusal Hemşirelik Eğiti- mi Kongresi Kitabı, İstanbul: Özlem Grafik Matbaacılık.
  • Gözütok, F. D. (1988). Öğretmen Eğitiminde Meslek Formasyonu Öğretiminin Öğretim Davranışlarına Yansıması, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), A.Ü. Sosyal Bilimler Ensti- tüsü, Ankara.
  • Kelly, L. H. (1994). “Utilizing Multiple Measures To Assess Student Satisfaction”, Paper Presented At The Meeting Of The Association For Institutional Research Annual Forum, New Orleans, La. (Eric Document Reproduction Service No. Ed: 376- 764.
  • Knıght, W. E. (1994). “Influences on the Academic, Career, and Personal Gains and Satisfaction of Community College Students”, Paper Presented At The Annual Forum of the Association For Institutional Research, 34th, New Orleans,
  • Kuh, G. (1995). The Other Curriculum: Out-Of-Class Experiences Associated With Student Learning And Personaldevelopment, Journal of Higher Education, 66(2), pp. 123-155.
  • Kuh, G ve Hu, S. (2001). The Effects of Student-Faculty İnteraction in The 1990s. Review of Higher Education 24(3), pp.309-332.
  • Marchase, T. (1991). “Tqm Reaches The Acedemy”, American Association for Higher Education Bulletin, November, pp.433-446.
  • Oktar, İ. ve Bulduk, S. (1999). Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Davra- nışlarının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/me- dergi/19.htm
  • Ovalı, E. (2005). “Müşteri İlişkileri Yönetimi Programının Bir Parçası Olarak Satış Gö- rüşmelerinde Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi Üzerine Bir Pilot Araştırma” Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (4), ss.101-115.
  • Özdamar, K. (1999), Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, C.1, (2.Baskı), İstan- bul: Kaan Kitabevi.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A And Berry L.L. (1988). Servqual: A Multiple –Item Sca- le For Measuring Consumer Perception of Services Quality” Journal Of Retailing, Vol. 64, Spring, pp. 12-40.
  • Pazarlıoğlu, M, Emeç, H. ve Erdoğan, S. (1999). “Dokuz Eylül Üniversitesi Öğrencile- rinin Yükseköğretim Beklenti Değişkenlerinin Faktör Analizi İle İncelenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İİB Fakültesi Dergisi, 14 (2), ss.97-109.
  • Resmi Gazete: Ekim: 2002.
  • Saarınen, T. (2005). “Quality’ İn The Bologna Process: From ‘Competitive Edge’ To Qu- ality Assurance Techniques. European Journal Of Education, 40 (2), pp.189-204.
  • Seymour, D.(1993). “Quality On Campus Three Institutions. Three Beginnings” Changes 25 (3), pp.14-27.
  • Sohail, M.S. ve Shaikh, N.M. (2004). “Quest For Excellence İn Business Education: A Study of Student Impressions of Service Quality”, The International Journal Of Educati- onal Management 18 (1), pp.58-65.
  • Tascı, D. (1995). “Toplam Kalite Yönetimi Ve Eğitimde Uygulanabilirliği”, 4. Ulusal Kalite Kongresi Tebliğler Kitabı, ss.255-259.
  • Thompson, M. (2001). Informal Student-Faculty İnteraction: Its Relationship To Educati- onal Gains İn Science And Mathematics Among Community College Students. Commu- nity College Review, 29(1), pp.35-57.
  • Tütüncü Ö ve Doğan Ö.İ. (2003). “Müşteri Tatmini Kapsamında Öğrenci Memnuniyeti- nin Ölçülmesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Uygulaması” Do- kuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (4), 130: 151.
  • Uzgören N ve Uzgören, E. (2006). “Dumlupınar Üniversitesi Lisans Öğrencilerinin Memnuniyetini Etkileyen Bireysel Özelliklerin İstatistiksel Analizi - Hipotez Testi, Ki- Kare Testi Ve Doğrusal Olasılık Modeli” , Dumlupınar Üniversitesi SB Enst. Dergisi. (14). Http://Sbe.Dumlupinar.edu.tr/17/173-192.pdf
Year 2009, Volume: 13 Issue: 2, 225 - 253, 29.04.2010

Abstract

References

  • Akgül, A. (2003). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri:Spss Uygulamala- rı, (2.Baskı), Ankara.
  • Atalay, M, Tel H ve Altun E. (1994). “Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Klinik Uy- gulamada Yaşadıkları Güçlükler ve Yardım Beklentileri”, Hacettepe Üniversitesi Hemşi- relik Yüksekokulu Dergisi, 1(1), ss.19-25.
  • Barrier, M. (1993). “Business Schools, Tqm and You” Nation Business, 81 (7), pp.60-61. Brown D. J ve Koenıg, H. F. (1993), “Applying Total Quality Management To Business Education”, Journal of Education for Business 68 (6), pp.325-330.
  • Baykal, Ü, Sökmen, S., Korkmaz, S. ve Akgün, E. (2002). “Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması”, Dokuz Eylül Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yükse- kokulu Dergisi”, 13 (49), ss.23-32
  • Bulut, Ö. (1997), “Eğitim Yönetiminin Çağdaşlaştırılması: Eğitimde T.Ky Uygulaması ve Yararları”, 2. Toplam Kalite Yönetimi Makale Yarışması, İstanbul: Tüsiad Yay.
  • Cronin, J.J. And Taylor, S.A. (1992). “Measuring Service Quality A Reexamination And Extension”, Journal of Marketing, July pp.55-68.
  • Devebakan N, Koçdor H, Musal B ve Güner, G. (2003). “Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünde Lisansüstü Eğitim Kalitesinin Arttırılması Kapsamında Öğrenci- lerin Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), ss.30-44.
  • Ellıott, K.M. ve Shin, D. (2002). “Student Satisfaction: an Alternative Approach to Assessing this Important Concept”, Journal of Higher Education, Policy and Management, 24 (2), pp.197 –209.
  • Ekinci E.C, Burgaz B. (2007). “Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Bazı Akademik Hizmetlere İlişkin Beklenti ve Memnuniyet Düzeyleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), ss.120-134.
  • Emanuel,R. ve Adams, J.N. (2006). Assessing College Student Perceptions of İnstructor Customer Service Via the Quality Ofinstructor Service to Students (Qıss) Questionnaire. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(5), pp. 535-549.
  • Endo, J. ve Harpel, R. (1982). The Effect of Student-Faculty İnteraction On Students’ Educational Outcomes. Research İn Higher Education, 16(2), pp.115-136.
  • Erdoğan, M. ve Uşak, M. (2004). “Factors Affecting Prospective Science Teacher Satisfaction Level on Their Department. (Abstract) Paper Presented at the Conference, July 2004, Istanbul, University of Bahcesehir.
  • Eroğlu, E. (2002). “Uzaktan Öğretimde Bütünsel Kalite”, Anadolu Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu , ss.23-25 .
  • Firduas A. (2006). “Measuring Service Quality in Higher Education Hedperf Versus Ser- perf”, Marketing Intelligence & Planing, Vol. 24. No:1, pp.31-47.
  • Gençyılmaz, G. ve Zaim, S. (1999). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi. İ.Ü. İşletme Fa- kültesi Dergisi, XXVIII (2), ss.9-35, İstanbul.
  • Gökdoğan, F. Çıtak N. ve Karahan A. (2003). “Hemşire Öğrencilerinin Ders, Uygulama Ve Öğretim Elemanlarına İlişkin Görüşleri” I.Uluslararası Ve V. Ulusal Hemşirelik Eğiti- mi Kongresi Kitabı, İstanbul: Özlem Grafik Matbaacılık.
  • Gözütok, F. D. (1988). Öğretmen Eğitiminde Meslek Formasyonu Öğretiminin Öğretim Davranışlarına Yansıması, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), A.Ü. Sosyal Bilimler Ensti- tüsü, Ankara.
  • Kelly, L. H. (1994). “Utilizing Multiple Measures To Assess Student Satisfaction”, Paper Presented At The Meeting Of The Association For Institutional Research Annual Forum, New Orleans, La. (Eric Document Reproduction Service No. Ed: 376- 764.
  • Knıght, W. E. (1994). “Influences on the Academic, Career, and Personal Gains and Satisfaction of Community College Students”, Paper Presented At The Annual Forum of the Association For Institutional Research, 34th, New Orleans,
  • Kuh, G. (1995). The Other Curriculum: Out-Of-Class Experiences Associated With Student Learning And Personaldevelopment, Journal of Higher Education, 66(2), pp. 123-155.
  • Kuh, G ve Hu, S. (2001). The Effects of Student-Faculty İnteraction in The 1990s. Review of Higher Education 24(3), pp.309-332.
  • Marchase, T. (1991). “Tqm Reaches The Acedemy”, American Association for Higher Education Bulletin, November, pp.433-446.
  • Oktar, İ. ve Bulduk, S. (1999). Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Davra- nışlarının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/me- dergi/19.htm
  • Ovalı, E. (2005). “Müşteri İlişkileri Yönetimi Programının Bir Parçası Olarak Satış Gö- rüşmelerinde Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi Üzerine Bir Pilot Araştırma” Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (4), ss.101-115.
  • Özdamar, K. (1999), Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, C.1, (2.Baskı), İstan- bul: Kaan Kitabevi.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A And Berry L.L. (1988). Servqual: A Multiple –Item Sca- le For Measuring Consumer Perception of Services Quality” Journal Of Retailing, Vol. 64, Spring, pp. 12-40.
  • Pazarlıoğlu, M, Emeç, H. ve Erdoğan, S. (1999). “Dokuz Eylül Üniversitesi Öğrencile- rinin Yükseköğretim Beklenti Değişkenlerinin Faktör Analizi İle İncelenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İİB Fakültesi Dergisi, 14 (2), ss.97-109.
  • Resmi Gazete: Ekim: 2002.
  • Saarınen, T. (2005). “Quality’ İn The Bologna Process: From ‘Competitive Edge’ To Qu- ality Assurance Techniques. European Journal Of Education, 40 (2), pp.189-204.
  • Seymour, D.(1993). “Quality On Campus Three Institutions. Three Beginnings” Changes 25 (3), pp.14-27.
  • Sohail, M.S. ve Shaikh, N.M. (2004). “Quest For Excellence İn Business Education: A Study of Student Impressions of Service Quality”, The International Journal Of Educati- onal Management 18 (1), pp.58-65.
  • Tascı, D. (1995). “Toplam Kalite Yönetimi Ve Eğitimde Uygulanabilirliği”, 4. Ulusal Kalite Kongresi Tebliğler Kitabı, ss.255-259.
  • Thompson, M. (2001). Informal Student-Faculty İnteraction: Its Relationship To Educati- onal Gains İn Science And Mathematics Among Community College Students. Commu- nity College Review, 29(1), pp.35-57.
  • Tütüncü Ö ve Doğan Ö.İ. (2003). “Müşteri Tatmini Kapsamında Öğrenci Memnuniyeti- nin Ölçülmesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Uygulaması” Do- kuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (4), 130: 151.
  • Uzgören N ve Uzgören, E. (2006). “Dumlupınar Üniversitesi Lisans Öğrencilerinin Memnuniyetini Etkileyen Bireysel Özelliklerin İstatistiksel Analizi - Hipotez Testi, Ki- Kare Testi Ve Doğrusal Olasılık Modeli” , Dumlupınar Üniversitesi SB Enst. Dergisi. (14). Http://Sbe.Dumlupinar.edu.tr/17/173-192.pdf
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language tr; en
Journal Section Makaleler
Authors

Reha Saydan This is me

Bora Açan

Reha Saydan This is me

Publication Date April 29, 2010
Published in Issue Year 2009 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Saydan, R., Açan, B., & Saydan, R. (2010). Öğretim Elemanlarının Akademik Kalite Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Kafkas Üniversitesi İİBF Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 225-253.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.