BibTex RIS Kaynak Göster

Ionesco’nun “Kel Şarkıcı” Adlı Oyununda Söyleşimlere Dayalı Anlatı Türleri

Yıl 2010, Cilt: 14 Sayı: 2, 183 - 200, 25.10.2010

Öz

Bu çalışmada Ionesco’nun Kel Şarkıcı isimli oyunu, karşılıklı konuşmalar bağlamında ve oyunda yer alan kimi öykü, şiir, deyiş ve atasözleri gibi anlatım türleri yapı,
içerik, anlam ve sözdizim yönünden incelenmiştir. Oyunda yer alan bu yazınsal betiler
kahramanların karşılıklı konuşmalarından oluşan söyleşimler bağlamında ele alınarak
sınırlandırılmıştır. Tüm bu türlerin anlamsal ve sözdizimsel düzlemde iletişimsel çözümlemesi
yapılmaya çalışılmıştır. Bu yazınsal türlerin toplumun yansıması olan Ionesco sahnesinde
dramatik bir biçimde nasıl ele alınıp, kurgulandıkları bulgulanmaya çalışılmıştır.
Ayrıca oyunda özellikle söyleşimler içine yerleştirilen öykü, şiir, özdeyiş ve atasözlerinden
bozma kalıp deyişlerin anlatı dilinin dış dünyaya yansıtılmasına ve oyunun izleğini
güçlendirmesine olan katkıları incelenmiştir. Oyunun belli bölümlerine yerleştirilen bu
yazınsal türlerin oyunun ivme kazanmasında, izleğin pekiştirilmesinde, yazarın biçeminin
güçlendirilmesi ve Uyumsuz Tiyatro anlayışının yansıtılmasında önemli işlevler üstlendiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Altuğ, Taylan (Mart 2001). Dile Gelen Felsefe. İstanbul: YK Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Benmussa, Simone (1966). Eugène Ionesco Théâtre de tous les temps. Paris: Seghers.
  • Bonnefoy, Claude (1996). Entre la Vie et le Rêve (Entretiens). Paris: Gallimard.
  • Çamurdan, Esen (1996). Çağdaş Tiyatro ve Dramaturgi. İstanbul: Mitos Boyut Yay.
  • Er, Ayten (1998). Oyun Çözümlemesinde İlk Adım. Ankara: Ürün.
  • Esslin, Martin (1999). Absürd Tiyatro Gösterim Sanatları. Çev: Güler Siper. Ankara: Dost Kitabevi Yay.
  • Guıchermerre, Roger (1981). La Tragie-Comédie. Paris: Presses Universitaires de Fran- ce.
  • Ionesco, Eugène 1966 (1962). Notes et contres-notes. Paris: Gallimard.
  • Ionesco, Eugène (1982). “Ionesco entre deux chaises (Ionesco İki Sandalye Arasında)”
  • Le Nouvel Observateur. İpşiroğlu, Zehra (1995). Tiyatroda Düşünsellik. İstanbul: Mitos Boyut Yay.
  • Pavis, Partice (1996). Dictionnaire du Théâtre. Paris: Dunod.
Yıl 2010, Cilt: 14 Sayı: 2, 183 - 200, 25.10.2010

Öz

Kaynakça

  • Altuğ, Taylan (Mart 2001). Dile Gelen Felsefe. İstanbul: YK Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Benmussa, Simone (1966). Eugène Ionesco Théâtre de tous les temps. Paris: Seghers.
  • Bonnefoy, Claude (1996). Entre la Vie et le Rêve (Entretiens). Paris: Gallimard.
  • Çamurdan, Esen (1996). Çağdaş Tiyatro ve Dramaturgi. İstanbul: Mitos Boyut Yay.
  • Er, Ayten (1998). Oyun Çözümlemesinde İlk Adım. Ankara: Ürün.
  • Esslin, Martin (1999). Absürd Tiyatro Gösterim Sanatları. Çev: Güler Siper. Ankara: Dost Kitabevi Yay.
  • Guıchermerre, Roger (1981). La Tragie-Comédie. Paris: Presses Universitaires de Fran- ce.
  • Ionesco, Eugène 1966 (1962). Notes et contres-notes. Paris: Gallimard.
  • Ionesco, Eugène (1982). “Ionesco entre deux chaises (Ionesco İki Sandalye Arasında)”
  • Le Nouvel Observateur. İpşiroğlu, Zehra (1995). Tiyatroda Düşünsellik. İstanbul: Mitos Boyut Yay.
  • Pavis, Partice (1996). Dictionnaire du Théâtre. Paris: Dunod.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hanife Nalan Genç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Genç, H. N. (2010). Ionesco’nun “Kel Şarkıcı” Adlı Oyununda Söyleşimlere Dayalı Anlatı Türleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 183-200.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.