Abstract
Öz: Trafik kazaları sebep oldukları can kayıpları, yaralanmalar ve ekonomik zararlar dikkate
alındığında ülkemizin sahip olduğu en ciddi sorunlardan birisidir. Bu ciddi ve kapsamlı
sorunun en önemli nedenlerinden birisi sürücü hatalarıdır. Sürücü hatalarının trafik kazaları
nedenleri arasındaki oranı %90 kadardır. Trafik kazalarında bu kadar önemli bir yer oynayan
sürücülerin davranışları ve bu davranışların kazalarla ilişkisi yeteri kadar incelenmemiştir.
Bu araştırmada sürücüyü öfkelendiren davranışlar ve sürücülerin bu davranışlara verdiği
tepkiler incelenmiştir. Ayrıca bu davranış ve tepkiler cinsiyet, medeni hal, yaş, eğitim seviyesi,
gelir seviyesi, sürücülük tecrübesi, sürücülük becerisi, kaza sayısı, ceza sayısı ve sürücünün
yaptığı maksimum hız değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmanın verileri Erzurum
ilinde 226 kadın ve 241 erkek sürücüden toplanmıştır. Veriler SPSS 17.0 programı üzerinde
MANOVA, korelasyon ve çoklu regresyon testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular
sürücülerin en çok, diğer sürücülerin saldırgan ve düşmanca hareketlerine öfkelendiklerini
ve öfkelerini en çok sözel olarak gösterdiklerini göstermiştir. Sürücülerin öfkeleri arttıkça
saldırganlıkları da artmaktadır. Ayrıca sürücülerin öfke ve saldırganlık davranışları cinsiyet,
yaş, medeni durum ve trafik kazası sayısına göre farklılaşmaktadır.
Abstract: Traffic accidents, which cause a great number of death, injury and economical
loss, are one of the major problems in Turkey. The usual suspect for traffic accidents are
drivers. Despite the fact that almost 90% of accidents happen because of drivers’ mistakes,
the relationship between drivers’ behaviors and traffic accidents have not been adequately
investigated. This current study investigates factors causing anger on drivers and the drivers’
response against these factors. In addition, the effects of variables such as sex, age, marital
status, level of education, number of accidents, number of tickets, maximum speed made by
drivers and experience on drivers’ aggression were also investigated. The study was conducted
with 226 female and 241 male subjects in the city of Erzurum, Turkey. Data were analyzed
using MANOVA, correlation and multiple regression tests on SPSS 17.0. Findings showed
that drivers particularly become angry when they face hostile gestures from other drivers. The
first way of anger expression chosen by drivers is verbal. In addition, sex, age, marital status
and number of accidents affect the level of drivers’ anger and anger expression.
Anahtar Kelimeler: Trafik, Kaza, Sürücü, Öfke, Saldırganlık, Polis.
Keywords: Traffic, Accident, Driver, Anger, Aggression, Police.