This research was conducted in order to determine the new roles of classroom teachers in maintaining effective classroom management. Survey was developed by the researcher and applied to the classroom teachers and education inspectors; in-class observation form was used for classroom teacher candidates in the research in order to collect quantitative data. The current situation has been defined with the qualitative data obtained from the education inspectors and classroom teachers. The sample of the study is composed of 615 classroom teachers, 41 education inspectors and 86 classroom teacher candidates. Frequency, percentage, t-test and Pearson correlation analysis have been conducted on the obtained quantitative data. When the results of the research have been examined, it has been observed that the classroom teachers, education inspectors and classroom teacher candidates find the expressions in the measurement tools effective, but classroom teachers experience difficulty in applying these expressions. A significant difference has been found in the effectiveness and application dimensions in favor of female classroom teachers. A significant difference has been found in the application dimension in favor of the classroom teachers who had classroom management course before their service. It has been found that there is a medium-level, negative and significant relationship between the occupational seniority and effective classroom management scores of education inspectors in the effectiveness dimension. It has been found that there is a low-level, negative and significant relationship between the number of students in the classrooms of classroom teachers and their effective classroom management scores in the application dimension.
Bu araştırma, etkili sınıf yönetimi oluşturmada sınıf öğretmenlerinin yeni rollerini belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen sınıf öğretmenlerine ve
eğitim denetmenlerine yönelik anket formu; sınıf öğretmeni adaylarına yönelik yapılandırılmış sınıf içi gözlem
formu kullanılmıştır. Eğitim denetmenlerinden ve sınıf öğretmenlerinden elde edilen nicel verilerle var olan
durum betimlenmiştir.
Araştırmanın örneklemi; 615 sınıf öğretmeninden, 41 eğitim denetmeninden ve 86 sınıf öğretmeni adayından
oluşmaktadır. Elde edilen nicel veriler üzerinde frekans, yüzde, bağımsız gruplar için t testi ve Pearson
korelasyon analizi yapılmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında; sınıf öğretmenlerinin, eğitim denetmenlerinin ve sınıf öğretmeni
adaylarının ölçme araçlarındaki ifadeleri etkili buldukları ancak bu ifadeleri sınıf öğretmenlerinin uygulamada
güçlük çektikleri dikkat çekmiştir. Etkililik ve uygulama boyutlarında; kadın sınıf öğretmenleri lehine anlamlı
bir farklılık bulunmuştur. Uygulama boyutunda hizmet öncesinde sınıf yönetimi dersi alan sınıf öğretmenleri
lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Etkililik boyutunda eğitim denetmenlerinin mesleki kıdemleri ile etkili
sınıf yönetimi puanları arasında orta düzeyde, negatif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu, uygulama boyutunda sınıf
öğretmenlerinin sınıflarındaki öğrenci sayısı ile etkili sınıf yönetimi puanları arasında düşük düzeyde, negatif ve
anlamlı bir ilişkinin olduğu bulgulanmıştır
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 18 Issue: 2 |