This comparative study aims at making a comparison between Turkish and German Nordrhein Westfalen State Gymnasium chemistry curricula in term of general sucructure, basic philosophy, approaches adopted, content, learning-teaching environment and assesment techniques. The comparison has been done descriptively and data were collected in qualitative approaches. The data about the Turkish chemistry curriculum was collected through curriculum documents and semi-structured interview with four chemistry teachers during the fall semester of 2011-2012. The data about gymnasium chemistry curriculum was collected throught curriculum documents, teachers questionnaires which composed of open ended questions with four teachers, unstructured *) Yrd. Doç. Dr., Kilis 7 Aralık Üniv. M.R. Eğitim Fak. Eğitim Bilimleri Bölümü, Kilis observations were carried out and semi-structure interview was made with four students in these teachers’ classess during the fall semester of 2010-2011 in Germany. The data collected at the end of the study were subject to descriptive analysis. According to the results of descriptive analysis, some differences were observed in the term of the approaches adopted, basic philosophy and the order of the content in Turkish and German Nordrhein Westfalen State Gymnasium chemistry curricula. While learning-teaching process and assesment techniques are more or less similar in the chemistry curriculums in both countries use of laboratory method was more dominant in Germany. As a result, there are some structural differences between Turkish and German Nordrhein Westfalen Gymnasium chemistry curricula and also some differences were emerging implementation of the currricula into practice depending on the infrastrucure, cultural properties in national education and examination systems
Turkish and German Nordrhein Wesfalen State Gymnasium chemistry curricula education philosophy content learning-teaching environment assessment
Bu çalışmada, Türkiye ve Almanya Nordrhein Wesfalen Eyaleti Gymnasium kimya dersi
öğretim programlarının genel yapısı, temel felsefesi, benimsediği yaklaşım, içerik, öğretim durumları
ve ölçme değerlendirme yöntemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır.
Bu çalışma nitel içerikli karşılaştırmalı (comparative) bir araştırmadır. Türk kimya dersi öğretim
programının genel yapısına yönelik veriler, kimya dersi öğretim programları ve alan yazındaki
kaynakların doküman analizi ve dört öğretmen ile de yarı-yapılandırılmış görüşmeler yardımıyla
2011-2012 güz yarıyılında toplanmıştır. Gymnasium kimya dersine öğretim programına yönelik
veriler ise kimya dersi öğretim programları, alan yazındaki kaynakların doküman analizi, görüş
belirleme formu yardımıyla dört öğretmenden görüşler toplanarak, bu öğretmenlerin sınıflarında
yapılandırılmamış gözlemler ve dört öğrenci ile de görüşmeler yapılarak 2010-2011 güz yarıyılında
Almanya’da toplanmıştır. Çalışma sonunda toplanan veriler betimsel analize tabi tutulmuştur.
Betimsel analiz sonuçlarına göre, ülkemiz ile Almanya Nordrhein Westfalen Eyaleti Gymnasium
kimya dersi öğretim programının temel felsefesi, benimsenen yaklaşım ve içeriğin sıralanışı bakımından bazı farklılıkların olduğu görülmektedir. Öğretim durumları ile ölçme-değerlendirme yöntemleri
açısından her iki ülkenin kimya dersi öğretim programı benzerlik göstermektedir. Ancak
Almanya kimya dersi öğretim programlarında eğitim öğretim sürecinde laboratuar yönteminin biraz
daha ön planda olduğu görülmektedir. Sonuç olarak Türkiye ile Almanya Nordrhein Westfalen
Eyaleti Gymnasium kimya öğretim programları arasında bir takım yapısal farklılıkların olmasıyla
birlikte programların uygulamaya yansımasında da alt yapı imkânları ve sınav sistemine bağlı
olarak ortaya çıkan farklılıkların olduğu belirlenmiştir.
Türkiye ve Almanya Nordrhein Westfalen Gymnasium kimya dersi öğretim programları eğitim felsefesi içerik öğretim durumları ölçme-değerlendirme
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 18 Issue: 3 |