BibTex RIS Kaynak Göster

Viyolonsel Öğretiminde Performansı Değerlendirmeye Yönelik Hazırlanan Dereceli Puanlama Anahtarının (Rubrik) Sınanması ve Değerlendirilmesi

Yıl 2014, Cilt: 18 Sayı: 3, 181 - 207, 23.03.2015

Öz

Bu araştırmada, Türkiye’deki Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında (MEABD) yapılan,
bireysel çalgı (viyolonsel) eğitimi dönem sonu performans sınavı değerlendirmesindeki
genel durum saptanmaya çalışılmış olup; bu doğrultuda geçerliği ve güvenirliği
test edilmiş standart bir ölçme aracı oluşturmak amaçlanmıştır.
Araştırma, amacı doğrultusunda genel olarak betimsel nitelikte bir çalışmadır. Araştırmada, yeni geliştirilen viyolonsel rubriğinin dönem sonu sınavlarında kullanılmasının
etkileri incelenerek, viyolonsel rubriği ölçütlerinin oluşturulması aşamasında ilgili öğretim elemanlarının görüşlerinden ve benzer nitelikteki performans ölçme araçlarından
faydalanılmıştır. Ayrıca, öğretim elemanları tarafından kullanılmakta olan yöntem ve
araçlarla yeni geliştirilen ölçme aracının (rubrik), dönem sonu sınavındaki ilişkisi ele
alınmaktadır. Bu sebeple araştırmada, “İlişkisel Tarama Modeli” kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu, farklı üniversitelerin MEABD’nda görev yapan 6 viyolonsel
eğitimcisinden ve Gazi Üniversitesi MEABD birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü
sınıf bireysel çalgı (viyolonsel) eğitimi dersi alan 20 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada
saptanan problemler, literatür taraması, öğretim elemanlarına ilişkin görüş anketi,
araştırmacı tarafından yeni geliştirilen ve öğretim elemanları tarafından uygulanan
ölçme aracı (rubrik) ile elde edilmiştir. İstatistiksel çözümlemeler için, SPSS 18.0 (The
Statistical Packet for The Social Sciences) paket programı kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık
düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir.
Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesi sonucunda; “fiziksel beceriler”,
“teknik beceriler” ve “müzikal beceriler” olmak üzere üç ana boyuttan ve buna bağlı
olarak 18 ölçütten oluşan viyolonsel rubriği geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Uygulama sonucunda
elde edilen bulgular, viyolonsel rubriğinin güvenilir, geçerli ve tutarlı bir ölçme
yaptığını göstermektedir

Kaynakça

  • Barutçugil, İ. (2002). Performans Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2011). “Performansların Değerlendirilmesi”. Emin Karip (Ed.). Performansla- rın Değerlendirilmesi (ss.233-285) Ankara: Pegem Akademi.
  • Güler, N. (2012). Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme, (4. Baskı). Ankara: Pegem Aka- demi Yay.
  • Gelbal, S.,Kelecioğlu, H. (2007). “Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Hakkındaki Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar”. [Elektronik Ver- siyon]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145. Gültekin, S. (2012). “Performans Dayanıklı Değerlendirme”. N. Çıkrıkçı-Demirtaşlı
  • (Ed.). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (ss.251-280) Ankara: Elhan Ya- yınları. Popham, J. W. (1997). “What’s Wrong and What’s Right With Rubrics”. Educational
  • Leadership, (55) 2, 72-75, Erişim tarihi 27 Eylül 2013.
  • Sert, N. (2008). “İlköğretim programlarında oluşturmacılık”. Journal of Theory and Pra- ctice in Education (Eğitimde Kuram ve Uygulama),4 (2), 291-316. Erişim tarihi: 10 Aralık 2011.
  • Sezer, S. (2005). “Öğrencinin Akademik Başarısının Belirlenmesinde Tamamlayıcı De- ğerlendirme Aracı Olarak Rubrik Kullanımı Üzerinde Bir Araştırma”.

-

Yıl 2014, Cilt: 18 Sayı: 3, 181 - 207, 23.03.2015

Öz

In this study, it was tried to determine the general case for performance exam at the end of the semester for individual instrument (violoncello) which is played in the music teaching department in Turkey. In this respect, it is aimed to create a standart measurement mediator in order to test the validity and reliability.In general, it is a descriptive study in accordance with its purpose. In this study, it was utilized from similar performance measurement mediators and interested instructor’s ideas in the forming stage of violencello rubric standarts by investigating the effects of use in the final exam of new developed violencello rubric. Also, it was discussed to correlate of new developed measurement mediator (rubric) with the methods that instructors have used in the final exam. Therefore, ‘relational screening model’ was used in this study.The research group consists of 20 undergraduate students who are from first, second, third and fourth classes taking the course of individual instrument (violoncello) in Gazi University MEABD and from 6 violoncello educators working in the MEABD of different universities. The problems detected during the study were obtained with measurements of mediator (rubric) which was applied by instructors, new developments by researchers, view questionnaire related to instructors, and literature search. SPSS 18.0 (The Statistical Packet for The Social Sciences) package programme was used for statistical analysis. It was accepted 0.05 values as statistical significance level. In the study, the violoncello rubric formed by 18 standards and from three main dimensions called as ‘musical skills’ ‘technical skills’, and physical skills’ with data assessment was developed and applied. The data obtained at the end of the application showed that violoncello rubric reflects valid and consistent measuremen, and thus, The result shows that instructors gave more stable scores

Kaynakça

  • Barutçugil, İ. (2002). Performans Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2011). “Performansların Değerlendirilmesi”. Emin Karip (Ed.). Performansla- rın Değerlendirilmesi (ss.233-285) Ankara: Pegem Akademi.
  • Güler, N. (2012). Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme, (4. Baskı). Ankara: Pegem Aka- demi Yay.
  • Gelbal, S.,Kelecioğlu, H. (2007). “Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Hakkındaki Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar”. [Elektronik Ver- siyon]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145. Gültekin, S. (2012). “Performans Dayanıklı Değerlendirme”. N. Çıkrıkçı-Demirtaşlı
  • (Ed.). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (ss.251-280) Ankara: Elhan Ya- yınları. Popham, J. W. (1997). “What’s Wrong and What’s Right With Rubrics”. Educational
  • Leadership, (55) 2, 72-75, Erişim tarihi 27 Eylül 2013.
  • Sert, N. (2008). “İlköğretim programlarında oluşturmacılık”. Journal of Theory and Pra- ctice in Education (Eğitimde Kuram ve Uygulama),4 (2), 291-316. Erişim tarihi: 10 Aralık 2011.
  • Sezer, S. (2005). “Öğrencinin Akademik Başarısının Belirlenmesinde Tamamlayıcı De- ğerlendirme Aracı Olarak Rubrik Kullanımı Üzerinde Bir Araştırma”.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

A.semih Birel

Aytekin Albuz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Birel, A., & Albuz, A. (2015). Viyolonsel Öğretiminde Performansı Değerlendirmeye Yönelik Hazırlanan Dereceli Puanlama Anahtarının (Rubrik) Sınanması ve Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(3), 181-207.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.