BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 19 Issue: 1, 101 - 114, 09.11.2015

Abstract

This study investigates whether communication skills of school administrators change according to the perceptions of school administrators and teachers. The study is in descriptive survey model. The population of the study consists of 2317 teachers and 227 school administrators working at primary and secondary schools of Yakutiye district of Erzurum during 2012-2013 academic year. 352 teachers and 40 school administrators form the sample of the study. ‘Communication Skills Survey’ developed by Şimşek (2003) has been revised and used as data collection instrument. Arithmetic mean, standard deviation and t-test have been used for data analysis. As a result of the study, it is found that the perceptions of school administrators towards communication skills are highly strong; the perceptions of teachers towards school administrators’ communication skills are strong but need to be developed; there is a meaningful difference between teachers’ and school administrators’ perceptions on school administrators’ communication skills

References

  • Adrignola ve Spaynton. (2013). Survey of communication study/chapter 11: orga- nizational communication source: http://en.wikibooks.org/w/index. php?oldid=1633276, Erişim Tarihi:21. 08. 2013.
  • Akgöz, E. ve Sezgin, M. (2009). Genel İletişim. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Aydoğan, İ. ve Kaşkaya, A. (2010). "İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Beceri- lerinin Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 1-16.
  • Bursalıoğlu, Z. (2011). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. (16. Basım). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Celep, C. (1992). "İlkokullarda Yönetici Öğretmen İletişimi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8.
  • Çağlar, İ. ve Kılıç, S. (2008). Eğitim Fakülteleri İçin Genel İletişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çubukçu, Z. ve Döndar, D. (2003). "Okul Yöneticilerinin İletişim Becerilerine İlişkin Öğretmen Algı ve Beklentileri". Milli Eğitim Dergisi, 157, 261-269.
  • Çetinkaya, H. (2012). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Becerilerinin Okul Ba- şarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erdoğan, İ. (2000). Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergin, A. (2012). Eğitimde Etkili İletişim. (6. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güngör, N. (2011). İletişime Giriş, Ankara: Desen Ofset A.Ş.
  • Hargie, O. (2011). Skilled Interpersonal Communication: Research, Theory and Practice. Hove East Sussex: Routledge.
  • Ilgar, L. (2005). Eğitim Yönetimi Okul Yönetimi Sınıf Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Karlı, C. (2007). İlköğretim Okullarında Yönetici Öğretmen İletişimi: Öğretmen Algıları- na Göre İstanbul İli Tuzla İlçesi Örneğinde Bir Araştırma. (Yayımlanma- mış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaya, A.(ed.). (2012). Kişiler arası ilişkiler ve etkili iletişim. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Koçel, T. (2003). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kösterelioğlu, M. ve Argon, T. (2010). "Okul Yöneticilerinin İletişim Sürecindeki Etkili- liğine İlişkin Öğretmen Algıları". Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-17.
  • Odabaşı, H. (2011). 360 Derece İletişim. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılık.
  • Özan, M.B. (2006). "İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Becerilerinin Öğretmen ve Yönetici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi". Eğitim Araştırmaları Der- gisi, 24, 153-160.
  • Özbudak, F. (2009). Yönetici-öğretmen iletişimi (İstanbul İli Küçükçekmece İlköğretim Okulları örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özden, Y. (2005). Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Pradhan, N. Cropra, N. (2008). Communication Skills for Educational Managers. İndia: Book Enclave.
  • Rusu, C. (2010). "Theoretical and Methodological Aspects on Organisational Commu- nication in Higher Education". Quality Management in Higher Education, 2, 243- 246.
  • Şimşek, Y. (2003). Okul Müdürlerinin İletişim Becerileri İle Okul Kültürü Arasındaki İlişki. (Eskişehir İli Örneği). (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şimşek,Y. ( 2005) . Okul Müdürlerinin İletişim Becerileri İle Okul Kültürü Arasındaki İlişki.
  • Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Şahin, A. (2007). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Kişilerarası İletişim Becerileri ve Ça- tışma Yönetimi Stratejileri Arasındaki İlişki. (Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi). Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şaşı, M. (2008). Ortaöğretim Kurumlarındaki Öğretmen ve Diğer Personelin Okul Mü- dürüyle İletişimlerinde Karşılaştıkları Yönetimsel Sorunlar. (Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Simon, H. A. (1957). Administrative Behavior (Second Edition). New York: Macmillan.
  • Tayfun, R. (2010). Etkili İletişim ve Beden Dili. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TDK, (2013). Türk Dil Kurumu Sözlüğü: http://www.tdk.gov.tr.
  • Torbacıoğlu, D. (2007). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Yöntemleri Vegüdüle- me Derecelerine İlişkin Öğretmen Algıları (Çorum İli Örneği). (Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilim- ler Enstitüsü.
  • Vural, İ. (2012). İletişim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yüksel, T. (2008). İlköğretim Okullarında Müdür-Öğretmen İletişimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens- titüsü.

Okul Yöneticilerinin İletişim Becerilerine İlişkin Yönetici ve Öğretmenlerin Algılama Düzeyleri (Erzurum İli Örneği)

Year 2015, Volume: 19 Issue: 1, 101 - 114, 09.11.2015

Abstract

Bu çalışmada okul yöneticilerin iletişim becerilerinin okul yöneticileri ve öğretmen algı-
larına göre farklılık gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma tarama modelinde
olup betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2012-2013 eğitim öğretim yılında Erzurum ili
Yakutiye ilçesinde ilkokul ve ortaokulda görev yapan 2317 öğretmen ve 227 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Bu çalışmanın örneklemini 352 öğretmen ve 40 okul yöneticisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Şimşek (2003) tarafından geliştirilmiş olan “iletişim becerileri
anketi” geliştirilerek kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma
ve t testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda okul yöneticilerinin iletişim becerilerine yönelik
algılarının “üst düzeyde güçlü” olduğu, öğretmenlerin okul yöneticilerinin iletişim becerilerine
yönelik algılarının ise “güçlü fakat geliştirilmesi gereken” düzeyinde olduğu ve okul yöneticilerinin
iletişim becerilerinin düzeyine ilişkin, öğretmen ve okul yöneticisi algıları arasında anlamlı
farklılık olduğu ortaya çıkmıştır.

References

  • Adrignola ve Spaynton. (2013). Survey of communication study/chapter 11: orga- nizational communication source: http://en.wikibooks.org/w/index. php?oldid=1633276, Erişim Tarihi:21. 08. 2013.
  • Akgöz, E. ve Sezgin, M. (2009). Genel İletişim. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Aydoğan, İ. ve Kaşkaya, A. (2010). "İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Beceri- lerinin Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 1-16.
  • Bursalıoğlu, Z. (2011). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. (16. Basım). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Celep, C. (1992). "İlkokullarda Yönetici Öğretmen İletişimi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8.
  • Çağlar, İ. ve Kılıç, S. (2008). Eğitim Fakülteleri İçin Genel İletişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çubukçu, Z. ve Döndar, D. (2003). "Okul Yöneticilerinin İletişim Becerilerine İlişkin Öğretmen Algı ve Beklentileri". Milli Eğitim Dergisi, 157, 261-269.
  • Çetinkaya, H. (2012). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Becerilerinin Okul Ba- şarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erdoğan, İ. (2000). Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergin, A. (2012). Eğitimde Etkili İletişim. (6. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güngör, N. (2011). İletişime Giriş, Ankara: Desen Ofset A.Ş.
  • Hargie, O. (2011). Skilled Interpersonal Communication: Research, Theory and Practice. Hove East Sussex: Routledge.
  • Ilgar, L. (2005). Eğitim Yönetimi Okul Yönetimi Sınıf Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Karlı, C. (2007). İlköğretim Okullarında Yönetici Öğretmen İletişimi: Öğretmen Algıları- na Göre İstanbul İli Tuzla İlçesi Örneğinde Bir Araştırma. (Yayımlanma- mış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaya, A.(ed.). (2012). Kişiler arası ilişkiler ve etkili iletişim. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Koçel, T. (2003). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kösterelioğlu, M. ve Argon, T. (2010). "Okul Yöneticilerinin İletişim Sürecindeki Etkili- liğine İlişkin Öğretmen Algıları". Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-17.
  • Odabaşı, H. (2011). 360 Derece İletişim. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılık.
  • Özan, M.B. (2006). "İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Becerilerinin Öğretmen ve Yönetici Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi". Eğitim Araştırmaları Der- gisi, 24, 153-160.
  • Özbudak, F. (2009). Yönetici-öğretmen iletişimi (İstanbul İli Küçükçekmece İlköğretim Okulları örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özden, Y. (2005). Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Pradhan, N. Cropra, N. (2008). Communication Skills for Educational Managers. İndia: Book Enclave.
  • Rusu, C. (2010). "Theoretical and Methodological Aspects on Organisational Commu- nication in Higher Education". Quality Management in Higher Education, 2, 243- 246.
  • Şimşek, Y. (2003). Okul Müdürlerinin İletişim Becerileri İle Okul Kültürü Arasındaki İlişki. (Eskişehir İli Örneği). (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şimşek,Y. ( 2005) . Okul Müdürlerinin İletişim Becerileri İle Okul Kültürü Arasındaki İlişki.
  • Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Şahin, A. (2007). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Kişilerarası İletişim Becerileri ve Ça- tışma Yönetimi Stratejileri Arasındaki İlişki. (Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi). Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şaşı, M. (2008). Ortaöğretim Kurumlarındaki Öğretmen ve Diğer Personelin Okul Mü- dürüyle İletişimlerinde Karşılaştıkları Yönetimsel Sorunlar. (Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Simon, H. A. (1957). Administrative Behavior (Second Edition). New York: Macmillan.
  • Tayfun, R. (2010). Etkili İletişim ve Beden Dili. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TDK, (2013). Türk Dil Kurumu Sözlüğü: http://www.tdk.gov.tr.
  • Torbacıoğlu, D. (2007). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin İletişim Yöntemleri Vegüdüle- me Derecelerine İlişkin Öğretmen Algıları (Çorum İli Örneği). (Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilim- ler Enstitüsü.
  • Vural, İ. (2012). İletişim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yüksel, T. (2008). İlköğretim Okullarında Müdür-Öğretmen İletişimi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens- titüsü.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Şükrü Ada This is me

Zübeyir Çelik This is me

Rıdvan Küçükali This is me

Sara Manafzadehtabriz This is me

Publication Date November 9, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Ada, Ş., Çelik, Z., Küçükali, R., Manafzadehtabriz, S. (2015). Okul Yöneticilerinin İletişim Becerilerine İlişkin Yönetici ve Öğretmenlerin Algılama Düzeyleri (Erzurum İli Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 101-114.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.