The purpose of this study is making a descriptive evaluation of the social studies teachers’ and prospective teachers’ views on the application of seven principles for good practice in education, proposed by Gamson and Chickering, in educational settings. In the study, the first three of the seven principles which are directly related to the constructivism, were dealt with. 98 students of 2nd and 4th grades of social studies teaching department and 30 social studies teachers from the city center of Erzurum participated in the study. As a result of the study in which survey and descriptive research methods were used, it has been concluded that students of 2nd and 4th grades of social studies teaching department as prospective teachers are more positive about Seven Principles than Social Studies teachers. Moreover, the study shows that women are more positive about seven principles for good practice in education than men
Bu araştırmanın amacı, Gamson ve Chickering tarafından iyi bir eğitim ortamı için
eğitim literatürüne kazandırılan yedi ilkenin uygulamaları konusunda sosyal bilgiler öğretmenleri
ile öğretmen adaylarının görüşlerini betimsel olarak değerlendirmektir. Araştırmada yedi ilkenin
yapılandırmacı yaklaşımla doğrudan ilgili olan ilk 3 ilkesi ele alınmıştır. Araştırmanın örneklemi,
sosyal bilgiler öğretmenliği bölümünün 2. ve 4. sınıfında öğrenim gören 98 öğretmen adayından ve
Erzurum il merkezinde görev yapan 30 sosyal bilgiler öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada,
Gamson ve Chickering tarafından geliştirilen; Aydoğdu, Doymuş ve Şimşek (2012) tarafından ise
Türkçe’ye uyarlaması yapılan veri toplama aracı kullanılmıştır. Betimsel-tarama yönteminin benimsendiği
araştırmanın sonucunda 2. ve 4. sınıf sosyal bilgiler öğretmen adaylarının söz konusu
ilkeler hakkında sosyal bilgiler öğretmenlerine göre daha olumlu görüşler bildirdikleri belirlenmiştir. Ayrıca cinsiyet bakımından bayanların bu ilkelerin uygulamalarına ilişkin daha olumlu görüşler bildirdikleri tespit edilmiştir.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 19 Issue: 2 |