The number of the FEAS has increased substantially in parallel to the increase in the number of universities in the last ten years in Turkey. This rapid increase in the number of the FEAS has led to a serious competition between the faculties especially located in the eastern regions of Turkey. The way to survive in a competitive environment is to possibly create differences by making strategic foresight. In this context, it is needed to analyze of the present situation of higher education institutions to have strategic foresight. In this study the current situation assessment that will provide insight for strategic planning of The Faculty of Economics and Administrative Sciences that have an important place in higher education institutions has been analyzed by the using the main principles of SWOT analysis. It is intended to evaluate the strengths, weaknesses, opportunities and threats of Faculty of Economics and Administrative Sciences in Turkey with this method. In order to put forward a realistic assessment of each dimension of this analysis, it is asked the views of students who are the most important interest group of universities. In this context, five
Ülkemizde son 10 yıllık dönemde üniversitelerin sayısı hızla artış göstermiştir. Bu artışla
doğru orantılı olarak iktisadi ve idari bilimler fakültelerinin (İİBF) sayıları da artmıştır. Bu artış
özellikle ülkemizin doğu bölgelerinde hizmet veren İİBF’ler açısından ciddi bir rekabetin oluşmasına
da neden olmuştur. Rekabetçi ortamda ayakta kalabilmenin yolu ise stratejik öngörülerde bulunarak
farklılık oluşturmakla mümkün olabilmektedir. Stratejik öngörülerde bulunabilmenin yolu
ise yükseköğrenim kurumlarının mevcut durumunun analiz edilmesinden geçmektedir. Bu çalışma
ile yükseköğrenim kurumları içerisinde hacim olarak önemli bir yeri olan İİBF’lerin stratejik planlamaları
için öngörü sağlayacak durum değerlendirmeleri SWOT analizi yöntemiyle yapılmaya
çalışılmıştır. Bu analiz ile güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar ve tehditleri genel olarak değerlendirilmiştir.
Bu değerlendirmenin her bir boyutunun gerçekçi bir şekilde ortaya konulabilmesi için,
üniversitelerin en önemli çıkar grubu olan öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur. Bu kapsamda,
Atatürk Üniversitesi, Erzurum Teknik Üniversitesi ve Kafkas Üniversitesinde öğrenim gören 526
İİBF öğrencisine, beşli likert ölçeği ile hazırlanmış bir anket uygulanmıştır. Sonuçlar istatistiki
analize tabi tutularak önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 19 Issue: 2 |