Research Article
BibTex RIS Cite

Lise Öğrencilerinin Küresel ve Yerel Biyolojik Çeşitlilik Kaybına Yönelik Problem Algısı

Year 2017, Volume: 21 Issue: 1, 97 - 108, 20.03.2017

Abstract

Bu araştırmada, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde öğrenim gören lise
öğrencilerinin biyolojik çeşitlilik kaybına yönelik problem algısı ve reddine
ilişkin görüşleri incelenmiştir. Araştırmada veriler, Biyolojik Çeşitlilik
Kaybına Yönelik Problem Algısı ve Reddi anketi aracılığı ile 506 lise
öğrencisinden toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Kıbrıslı Türk
öğrencilerin küresel ve yerel biyolojik çeşitlilik kaybına yönelik problem
algısı, problem reddine göre daha yüksektir. Küresel ve yerel biyolojik çeşitlilik
kaybına yönelik problem algısı ve reddi kız ve erkeğe göre değişmekte iken;
ailenin aylık gelirine göre değişmemektedir. Lise türüne göre küresel ekolojik
problem algısı değişmekte iken; sınıf seviyesine göre biyolojik çeşitlilik
kaybına yönelik problem reddi değişmektedir.  

References

  • Aranson, J., Braat, L., Gowdy, J., Haines-Young, R., Maltby, E., Neuville, A. et al., (2010). Integrating the ecological and economic dimensions in biodiversity and ecosystem service valuation. Gopal K. Kadekodi (Review Edit). The Economics of Ecosystems and Biodiversity: The Ecological and Economic Foundations.http://www.teebweb.org/wp-content/uploads/Study%20and%20Reports/Reports/Ecological%20and%20Economic%20Foundations/TEEB%20Ecological%20and%20Economic%20Foundations%20report/TEEB%20Foundations.pdf. (Erişim: 13 Haziran 2016)
  • Ateş, M (2010). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin biyolojik çeşitliliğe yönelik bilgi, değer ve davranış düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • BÇS (1996). Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi. http://www.cem.gov.tr/erozyon.
  • CBD (2010). Fourth National Report to the United Nations Convention on Biological Diversity. Department Of Environment Ministry Of Agriculture, Natural Resources And Environment. https://www.cbd.int/doc/world/cy/cy-nr-04-en.pdf. (Erişim: 13 Haziran 2016)
  • Çelikkol, N. Z. & Soran, H. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin biyolojik çeşitliliğe yönelik bilgi ve tutumları. 10. Ulusal Fen ve Matematik Kongresi, Niğde.
  • Çepel, N. (2007). Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri. TUBİTAK Popüler Bilim Kitapları Yayın Kurulu, Ankara.
  • Çolak, C. (2012). İlköğretim-lise öğretmen ve öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınma ile biyolojik çeşitliliğe ilişkin görüşleri üzerine bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Delipetrou, P., Makhzoumi, P., Dimopoulos, P., ve Georghiou, K. (2008). Cyprus. I. N. Vogiatzakis, et al. (ed.), Mediterranean Island Landscapes, Mediterranean Island Landscapes
  • http://users.uoa.gr/~kgeorghi/files/20_cyprus_landscape.pdf (Erişim: 13 Haziran 2016)
  • Demirayak, F. (2002). Biyolojik çeşitlilik-doğa koruma ve sürdürülebilir kalkınma. TUBİTAK VİZYON 2023 Projesi Çevre ve Sürdürülebilir Kalkınma Paneli, Aralık.
  • Dervişoğlu, S. (2007). Biyolojik çeşitliliğin korunmasına yönelik eğitim için öğrenme ön koşulları. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • de Vere, N. (2008). Biodiversity. Modern Taxonomy and Field Work. EDIT Summer School. http://www.atbi.eu/summerschool/files/summerschool/deVere_Syllabus.pdf. (Erişim: 13 Haziran 2016)
  • Edwards, P. J. & Abivardi, C. (1998). The Value Of Biodiversity: Where Ecology and Economy Blend. Biological Conservation, 83(3), 239-246.
  • Işık, K. (2000). Biyoçeşitlilik. Yeri: Erozyonla Mücadele-TEMA Eğitim Seminerleri Notları. (TEMA Vakfı Yayınları No:26 (Ders kitabı içinde bir bölüm), İstanbul, ss: 177-201.
  • Işık, K. (1998). Biyolojik çeşitlilik. Anadolu Üniv. Açık Öğr. Fakültesi Yayını, Eskişehir (Ders kitapları Serisi) Ünite 1-2, ss: 13-39.
  • Kayhaoğlu, E. (2011). An assessment of environmental literacy of Turkish science and technology teachers. Phd. Middle East University, Ankara.
  • Menzel, S. & Bögeholz, S. (2009). The loss of biodiversity as a challenge for Sustainable Development: How do pupils in Chile and Germany perceive resource dilemmas? Research in Science Education, 39(4), 429-447.
  • Negev, M., Sagy, G., Garb, Y., Salzberg, A., & Tal, A. (2008). Evaluating the environmental literacy of Israeli elementary and high school students. Journal of Environmental Education, 39(2), 3-20.
  • Newcome, J., Provins, A., Johns, H., Özdemiroğlu, E., Ghazoul, J. and Burgess, D. (2005). The Economic, Social and Ecological Value of Ecosystem Services: A Literature Review.
  • Schultz, P. W. (2011). Conservation Means Behavior. Conservetion Biology, 25(6), 1080-1083.
  • UNEP (2010). What is biodiversity. http://www.unep.org/wed/2010/english/PDF/BIODIVERSITY_FACTSHEET.pdf . (Erişim: 13 Haziran 2016)
  • Wilson, E. O (1999). Biological Diversity: The Oldest Human Heritage. New York State Museums.
Year 2017, Volume: 21 Issue: 1, 97 - 108, 20.03.2017

Abstract

References

  • Aranson, J., Braat, L., Gowdy, J., Haines-Young, R., Maltby, E., Neuville, A. et al., (2010). Integrating the ecological and economic dimensions in biodiversity and ecosystem service valuation. Gopal K. Kadekodi (Review Edit). The Economics of Ecosystems and Biodiversity: The Ecological and Economic Foundations.http://www.teebweb.org/wp-content/uploads/Study%20and%20Reports/Reports/Ecological%20and%20Economic%20Foundations/TEEB%20Ecological%20and%20Economic%20Foundations%20report/TEEB%20Foundations.pdf. (Erişim: 13 Haziran 2016)
  • Ateş, M (2010). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin biyolojik çeşitliliğe yönelik bilgi, değer ve davranış düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • BÇS (1996). Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi. http://www.cem.gov.tr/erozyon.
  • CBD (2010). Fourth National Report to the United Nations Convention on Biological Diversity. Department Of Environment Ministry Of Agriculture, Natural Resources And Environment. https://www.cbd.int/doc/world/cy/cy-nr-04-en.pdf. (Erişim: 13 Haziran 2016)
  • Çelikkol, N. Z. & Soran, H. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin biyolojik çeşitliliğe yönelik bilgi ve tutumları. 10. Ulusal Fen ve Matematik Kongresi, Niğde.
  • Çepel, N. (2007). Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri. TUBİTAK Popüler Bilim Kitapları Yayın Kurulu, Ankara.
  • Çolak, C. (2012). İlköğretim-lise öğretmen ve öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınma ile biyolojik çeşitliliğe ilişkin görüşleri üzerine bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Delipetrou, P., Makhzoumi, P., Dimopoulos, P., ve Georghiou, K. (2008). Cyprus. I. N. Vogiatzakis, et al. (ed.), Mediterranean Island Landscapes, Mediterranean Island Landscapes
  • http://users.uoa.gr/~kgeorghi/files/20_cyprus_landscape.pdf (Erişim: 13 Haziran 2016)
  • Demirayak, F. (2002). Biyolojik çeşitlilik-doğa koruma ve sürdürülebilir kalkınma. TUBİTAK VİZYON 2023 Projesi Çevre ve Sürdürülebilir Kalkınma Paneli, Aralık.
  • Dervişoğlu, S. (2007). Biyolojik çeşitliliğin korunmasına yönelik eğitim için öğrenme ön koşulları. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • de Vere, N. (2008). Biodiversity. Modern Taxonomy and Field Work. EDIT Summer School. http://www.atbi.eu/summerschool/files/summerschool/deVere_Syllabus.pdf. (Erişim: 13 Haziran 2016)
  • Edwards, P. J. & Abivardi, C. (1998). The Value Of Biodiversity: Where Ecology and Economy Blend. Biological Conservation, 83(3), 239-246.
  • Işık, K. (2000). Biyoçeşitlilik. Yeri: Erozyonla Mücadele-TEMA Eğitim Seminerleri Notları. (TEMA Vakfı Yayınları No:26 (Ders kitabı içinde bir bölüm), İstanbul, ss: 177-201.
  • Işık, K. (1998). Biyolojik çeşitlilik. Anadolu Üniv. Açık Öğr. Fakültesi Yayını, Eskişehir (Ders kitapları Serisi) Ünite 1-2, ss: 13-39.
  • Kayhaoğlu, E. (2011). An assessment of environmental literacy of Turkish science and technology teachers. Phd. Middle East University, Ankara.
  • Menzel, S. & Bögeholz, S. (2009). The loss of biodiversity as a challenge for Sustainable Development: How do pupils in Chile and Germany perceive resource dilemmas? Research in Science Education, 39(4), 429-447.
  • Negev, M., Sagy, G., Garb, Y., Salzberg, A., & Tal, A. (2008). Evaluating the environmental literacy of Israeli elementary and high school students. Journal of Environmental Education, 39(2), 3-20.
  • Newcome, J., Provins, A., Johns, H., Özdemiroğlu, E., Ghazoul, J. and Burgess, D. (2005). The Economic, Social and Ecological Value of Ecosystem Services: A Literature Review.
  • Schultz, P. W. (2011). Conservation Means Behavior. Conservetion Biology, 25(6), 1080-1083.
  • UNEP (2010). What is biodiversity. http://www.unep.org/wed/2010/english/PDF/BIODIVERSITY_FACTSHEET.pdf . (Erişim: 13 Haziran 2016)
  • Wilson, E. O (1999). Biological Diversity: The Oldest Human Heritage. New York State Museums.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ahmet Bilir This is me 0000-0003-4520-4421

Serap Özbaş 0000-0003-4520-4421

Publication Date March 20, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 21 Issue: 1

Cite

APA Bilir, A., & Özbaş, S. (2017). Lise Öğrencilerinin Küresel ve Yerel Biyolojik Çeşitlilik Kaybına Yönelik Problem Algısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 97-108.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.