Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Jigsaw Method on Students’ Academic Success About History Course at 9th Grade

Year 2020, Volume: 24 Issue: 3, 1121 - 1139, 30.09.2020

Abstract

The aim of this research, is to determine the effect of jigsaw method and current history teaching programs methods on the academic success of the students in the 9th grade history lesson. Semi-experimental design with pretest-posttest control group was applied. The working group is composed of 88 students studying at 9th grade in the district of Of belongs Trabzon in 2013-2014 academic year. Experimental and control groups were selected by random sampling. In the study, "History Lesson Attitude Scale" was applied both group as pretest and posttest. Datas’ analysis was done by independent samples t-test and paired samples t-test. The results of the research show that both method significantly increase the academic achievement of the students. However, it is seen that the pre-test-post test score difference of the experimental group is higher than the control group's pre-test-post test score difference.

References

  • Açıkgöz, K. (2003). Aktif Öğrenme. (2. Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Açıkgöz, K. Ü. (1992). İşbirlikli Öğrenme: Kuram, Araştırma ve Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası
  • Aranson, E., Patnoe, S. (1997). The Jigsaw Classroom. (2nd). New York: Edn, Longman.
  • Bacanlı, H. (2001). Gelişim ve Öğrenme. (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • De Baz, T. (2001). “The Effectivness of The Jigsaw Cooperative Learning on Students’ Achievement and Attitudes Toward Science”. Science Education International. 12 (4). 6-11.
  • Demircioğlu, İ. H. 2007. Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dori, Y. J., Yaroslavsky, O., Lazarowitz, R. (1995). The Effect of Teaching The Cell Topic Using The Jigsaw Method on Students’ Achievement and Learning Activity. ERIC Clearinghouse For Science. Mathematics And Environmental Education. Columbus, Ohio. ED, 387, 336.
  • Doymuş, K. (2008). “Teaching Chemical Equilibrium With The Jigsaw Technique”. Research in Science Education. 38 (2), 249-269.
  • Doymuş, K., Simşek, Ü. (2007). “Kimyasal Bağların Öğretilmesinde Jigsaw Tekniğinin Etkisi ve Bu Teknik Hakkında Öğrenci Görüşleri”. Milli Eğitim Dergisi. 173 (1), 231-243.
  • Doymuş, K., Karaçöp, A., Şimşek, Ü. (2010). “Effects of Jigsaw and Animation Techniques on Students’ Understanding of Concepts and Subjects in Electrochemistry”. Educational Technology Research and Development 58, 671-691.
  • Doymuş, K., Şimsek, Ü., Şimsek, U. (2005). “İşbirlikçi Öğrenme Yöntemi Üzerine Derleme: İşbirlikçi Öğrenme Yöntemi ve Yöntemle İlgili Çalışmalar”. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 7 (1), 59-83.
  • Duruhan, K. (2004). “Türkiye’de Geleneksel Anlayış ve Yöntemlerle İnsan Yetiştirmenin Olumsuz Etkileri”. http://Www.Pegem.Net/Dosyalar/Dokuman/125.Pdf. adresinden 30.11.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Evcim, H., İpek, Ö. F. (2013). “Effects of Jigsaw II on Academic Achievement in English Prep Classes. Procedia”. Social and Behavioral Sciences, 70, 1651-1659.
  • Fidan, N., Erden, M. (2001). Eğitime Giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Fidan, S. (2004). Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenmenin Erişiye, Kalıcılığa Ve Derse Karşı Tutuma Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ghaith, G., “Bouzeineddine, A. R. (2003). “Relationship Between Reading Attitudes, Achievement, and Learners’ Perceptions of Their Jigsaw II Cooperative Learning Experience”. Reading Psychology, 24 (1), 105-121.
  • Ghaith, G., El-Malak, M.A. (2004). “Effect of Jigsaw İi On Literal and Higher Order EFL Reading Comprehension”. Educational Research And Evaluation, 10 (2), 105-115.
  • Gök, A. (2004). Tarih Öğretiminde İşbirliğine Dayalı Öğrenme Tekniğinin Kullanımı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gömleksiz, M. (1993). Kubaşık Öğrenme Yöntemi İle Geleneksel Yöntemin Demokratik Tutumlar Ve Erişiye Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gömleksiz, M. (1997). Kubaşık Öğrenme. Adana: Baki Kitabevi.
  • Hedeen, T. 2003. The Reverse Jigsaw: A Process Of Cooperative Learning And Discussion. Teaching Sociology, 325-332.
  • Holliday, D. C. (2000). “The Development Of Jigsaw IV in A Secondary Social Studies Classroom”. ERIC: ED 447 045.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., Smith, K. A. (1998). “Cooperative Learning Returns to College What Evidence İs There That İt Works?”. Change: The Magazine of Higher Learning, 30 (4), 26-35.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., Stanne, M. B. (2000). Cooperative Learning Methods: A Meta-Analysis. Http://Www.Tablelearning.Com/Uploads/File/EXHIBIT-B.Pdf adresinden 11.10.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Johnson, D. W., Johnson, R., Holubec, E. (1992). Advanced Cooperative Learning. (2nd Ed.). Edina, MN: Interaction Book Company.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T. (1992). Approaches to implementing cooperative learning in the social studies classroom, cooperative learning in the social studies classroom: An invitation social study. In R.J., Stahl & R.L. Vansicle 266 (Eds), National Council for the Social Studies. Bulletin No: 87, 44-51, Washington.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T. (1998). Learning Together And Alone: Cooperative, Competitive, And İndividualistic Learning. (Fifth Edition). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T. (1999). “What Makes Cooperative Learning Work”. Erıc:Ed 437-841.
  • Jones, K. A., Jones, J. L. (2008). “Making Cooperative Learning Work in The College Classroom: An Application of The ‘Five Pillars’ of Cooperative Learning to Postsecondary Instruction”. The Journal Of Effective Teaching, 8 (2), 61-76.
  • Kagan, S., Kagan, L. (2000). Science-Reaching Standards Through Cooperative Learning. Kagan Publishing.
  • Kaya, M. T. (2013). Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Erişiye Kalıcılığa ve Derse Karşı Tutuma Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya, Z. (2004). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Türkiye Cumhuriyeti Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi Dersinde Erişiye, Kalıcılığa ve Derse Karşı Tutuma Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kennedy, P., Linwick, M., Vercell, J. (2000). Improving Social And Emotional Skills Through Cooperative Learning. Saint Xavier University. Dissertations/Thesis, Field Based Master Program, Chicago, Illinois. ED 444 703.
  • Koç, Y. (2009). Termokimya ve Kimyasal Kinetik Konularının Öğretiminde Uygulanan Jigsaw ve Grup Araştırması Tekniklerinin Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Entitüsü.
  • Kömürkaraoğlu, S. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Işık ve Ses Ünitesinin Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Bilgilerin Kalıcılık Düzeylerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Lebaron, J., Miller, D. (2005). “The Potential Of Jigsaw Role Playing To Promote The Social Construction of Knowledge in an Online Graduate Education Course”. Teachers College Record, 107 (8), 1652-1674.
  • Matthews, R. S., James L., Cooper, J. L., Davidson, N., Hawkes, P. (1995). “Building Bridges Between Cooperative and Collaborative Learning”. Change: The Magazine Of Higher Learning, 27 (4), 34.
  • Mattingly, R. M., Vansickle, R. L. (1991). “Cooperative Learning and Achievement in Social Studies: Jigsaw II”. Journal Of Social Psychology, 128 (1), 345-352.
  • MEB. (2007). Tarih Dersi Öğretim Programı (9. SINIF). Ankara: Milli Eğitim Basımevi. Http://Ogm.Meb.Gov.Tr/Belgeler/Tarih9.Pdf. adresinden 01.09.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Metin, E. (Tarihsiz). “Tarih Nedir? Niçin Tarih Öğrenilir? Http://Akademik.Karatekin.Edu.Tr/Dosyalar/13844d01d85a85bed47338e396b2aa3d/Tarih%20Nedir.Pdf Adresinden 01.12.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Nastasi, B., Clements, D. (1991). “Research on Cooperative Learning: İmplications For Practice”. School Psychology Review, 20, 110-131.
  • Öcal, M. G. (1996). Akademik Çelişki Tekniğinin Tarih Derslerindeki Başarı İle Güdü Üzerindeki Etkileri ve Öğrencilerin Değerlendirmeleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkıdık, K. (2010). İlköğretim 7. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesinin Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Tutuma Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Shaaban, K. (2006). “An İnitial Study of The Effects of Cooperative Learning on Reading Comprehension, Vocabulary Acquisition, and Motivation to Read”. Reading Psychology, 27, 377-403.
  • Sharan, Y. (1990). Cooperative Learning Theory And Research. USA: Westport, Praeger Publishers.
  • Sharan, Y., Sharan, S. (1999). Group İnvestigation in The Cooperative Classroom. In Handbook of Cooperative Learning Methods, S. Sharan (Ed.), Westport, CT: Preager.
  • Slavin, R. E. (1992). When and Why Does Cooperative Learning Increase Achievement? Theoretical and Empirical Perspectives. 145-173 İn Hertz-Lazarowitz And
  • Miller (Eds.) Interaction İn Cooperative Groups, NY: Cambridge University Press.
  • Slavin, R. E. (1995). “Research on Cooperative Learning and Achievement: What We Know, What We Need to Know. Center For Research on The Education of Students Placed at Risk, Johns Hopkins University”. Http://Www.Successforall.Net/Resource/Research/Cooplearn.Htm adresinden 11.10.2014 tarihinde indirildi.
  • Smart, D., Harnett, P. (2009). “İngiltere’de Tarih Öğretim Programı: Tartışmalı Anlatılar”. S. Aktekin, P. Harnett, M. Öztürk, D. Smart (Ed). Çok Kültürlü Bir Avrupa İçin Tarih ve Sosyal Bilgiler Eğitimi. (1. Baskı) (ss.103-120). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık.
  • Stevens, R., Slavin, R., Farnish, A. (1991). “The Effects of Cooperative Learning and Directed İnstruction in Reading Comprehension Strategies on Main İdea İdentification”. Journal of Educational Psychology, 83, 8-16.
  • Şimşek, U. Şimşek, U., Doymuş, K. (2006). “İşbirlikçi Öğrenme Yöntemi Üzerine Derleme Çalışması: III. İşbirlikçi Öğrenme Yönteminin, Eğitim Ortamındaki Faydaları”. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 414-430.
  • Şimşek, U., Doymuş, K., Karaçöp, A. (2009). “Yükseköğretimde Eğitim Gören Öğrencilerin Demokratik Tutumlarına Jigsaw ve Birlikte Öğrenme Tekniklerinin Etkisi”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 167-176.
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve Kimyasal Denge Konularında Uygulanan Jigsaw ve Birlikte Öğrenme Tekniklerinin Öğrencilerin Maddenin Tanecikli Yapıda Öğrenmeleri ve Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Şimşek, Ü., Doymuş, K., Doğan, A., Karaçöp, A. (2009). İşbirlikli öğrenmenin iki farklı tekniğinin öğrencilerin akademik başarıları ve maddenin tanecikli yapısında anlamaları üzerine etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (3), 763-791.
  • Tanel, R. (2006). Termodinamiğin İkinci Yasası ve Entropi Konularının Öğrenimine İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Etkilerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tanel, Z., Erol, M. (2008). “Effects of Cooperative Learning on İnstructing Magnetism: Analysis of an Experimental Teaching Sequence”. Latin-American Journal of Physics Education, 2 (2), 124-136.
  • Uysal, G. (2010). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenmenin Erişiye, Problem Çözme Becerilerine, Öğrenme Stillerine Etkisi ve Öğrenci Görüşleri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Webb, N. M. (1980). “An Analysis of Group Interaction and Mathematical Enors in Heterogeneous Ability Groups”. British Journal Of Educational Psychology, 50, 266-276.
  • Yıldız, Ö. (2003). “Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çağdaş Çözüm Önerileri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 181-190.

Jigsaw Yönteminin 9. Sınıf Tarih Dersinde Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerinde Etkisi

Year 2020, Volume: 24 Issue: 3, 1121 - 1139, 30.09.2020

Abstract

Araştırmanın amacı 9. sınıf tarih dersinde jigsaw yöntemi ve tarih öğretim programının önerdiği yöntemlerin öğrencilerin akademik başarıları üzerinde etkisini belirlemektir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen uygulanmıştır. Çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Trabzon’un Of İlçesi’nde bulunan bir lisenin 9. sınıflarında okuyan 88 öğrenci oluşturmaktadır. Deney ve kontrol grupları tesadüfi örnekleme ile seçilmiştir. Araştırmada, “Türkiye Tarihi Ünitesi Başarı Testi” öntest ve sontest olarak her iki gruba uygulanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler t-testi ve bağımlı örneklemler t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları her iki yöntemin de öğrencilerin akademik başarılarını anlamlı düzeyde artırdığını göstermektedir. Ancak deney grubunun öntest-sontest puan farkının kontrol grubunun öntest-sontest puan farkına göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Açıkgöz, K. (2003). Aktif Öğrenme. (2. Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Açıkgöz, K. Ü. (1992). İşbirlikli Öğrenme: Kuram, Araştırma ve Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası
  • Aranson, E., Patnoe, S. (1997). The Jigsaw Classroom. (2nd). New York: Edn, Longman.
  • Bacanlı, H. (2001). Gelişim ve Öğrenme. (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • De Baz, T. (2001). “The Effectivness of The Jigsaw Cooperative Learning on Students’ Achievement and Attitudes Toward Science”. Science Education International. 12 (4). 6-11.
  • Demircioğlu, İ. H. 2007. Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dori, Y. J., Yaroslavsky, O., Lazarowitz, R. (1995). The Effect of Teaching The Cell Topic Using The Jigsaw Method on Students’ Achievement and Learning Activity. ERIC Clearinghouse For Science. Mathematics And Environmental Education. Columbus, Ohio. ED, 387, 336.
  • Doymuş, K. (2008). “Teaching Chemical Equilibrium With The Jigsaw Technique”. Research in Science Education. 38 (2), 249-269.
  • Doymuş, K., Simşek, Ü. (2007). “Kimyasal Bağların Öğretilmesinde Jigsaw Tekniğinin Etkisi ve Bu Teknik Hakkında Öğrenci Görüşleri”. Milli Eğitim Dergisi. 173 (1), 231-243.
  • Doymuş, K., Karaçöp, A., Şimşek, Ü. (2010). “Effects of Jigsaw and Animation Techniques on Students’ Understanding of Concepts and Subjects in Electrochemistry”. Educational Technology Research and Development 58, 671-691.
  • Doymuş, K., Şimsek, Ü., Şimsek, U. (2005). “İşbirlikçi Öğrenme Yöntemi Üzerine Derleme: İşbirlikçi Öğrenme Yöntemi ve Yöntemle İlgili Çalışmalar”. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 7 (1), 59-83.
  • Duruhan, K. (2004). “Türkiye’de Geleneksel Anlayış ve Yöntemlerle İnsan Yetiştirmenin Olumsuz Etkileri”. http://Www.Pegem.Net/Dosyalar/Dokuman/125.Pdf. adresinden 30.11.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Evcim, H., İpek, Ö. F. (2013). “Effects of Jigsaw II on Academic Achievement in English Prep Classes. Procedia”. Social and Behavioral Sciences, 70, 1651-1659.
  • Fidan, N., Erden, M. (2001). Eğitime Giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Fidan, S. (2004). Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenmenin Erişiye, Kalıcılığa Ve Derse Karşı Tutuma Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ghaith, G., “Bouzeineddine, A. R. (2003). “Relationship Between Reading Attitudes, Achievement, and Learners’ Perceptions of Their Jigsaw II Cooperative Learning Experience”. Reading Psychology, 24 (1), 105-121.
  • Ghaith, G., El-Malak, M.A. (2004). “Effect of Jigsaw İi On Literal and Higher Order EFL Reading Comprehension”. Educational Research And Evaluation, 10 (2), 105-115.
  • Gök, A. (2004). Tarih Öğretiminde İşbirliğine Dayalı Öğrenme Tekniğinin Kullanımı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gömleksiz, M. (1993). Kubaşık Öğrenme Yöntemi İle Geleneksel Yöntemin Demokratik Tutumlar Ve Erişiye Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gömleksiz, M. (1997). Kubaşık Öğrenme. Adana: Baki Kitabevi.
  • Hedeen, T. 2003. The Reverse Jigsaw: A Process Of Cooperative Learning And Discussion. Teaching Sociology, 325-332.
  • Holliday, D. C. (2000). “The Development Of Jigsaw IV in A Secondary Social Studies Classroom”. ERIC: ED 447 045.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., Smith, K. A. (1998). “Cooperative Learning Returns to College What Evidence İs There That İt Works?”. Change: The Magazine of Higher Learning, 30 (4), 26-35.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., Stanne, M. B. (2000). Cooperative Learning Methods: A Meta-Analysis. Http://Www.Tablelearning.Com/Uploads/File/EXHIBIT-B.Pdf adresinden 11.10.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Johnson, D. W., Johnson, R., Holubec, E. (1992). Advanced Cooperative Learning. (2nd Ed.). Edina, MN: Interaction Book Company.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T. (1992). Approaches to implementing cooperative learning in the social studies classroom, cooperative learning in the social studies classroom: An invitation social study. In R.J., Stahl & R.L. Vansicle 266 (Eds), National Council for the Social Studies. Bulletin No: 87, 44-51, Washington.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T. (1998). Learning Together And Alone: Cooperative, Competitive, And İndividualistic Learning. (Fifth Edition). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T. (1999). “What Makes Cooperative Learning Work”. Erıc:Ed 437-841.
  • Jones, K. A., Jones, J. L. (2008). “Making Cooperative Learning Work in The College Classroom: An Application of The ‘Five Pillars’ of Cooperative Learning to Postsecondary Instruction”. The Journal Of Effective Teaching, 8 (2), 61-76.
  • Kagan, S., Kagan, L. (2000). Science-Reaching Standards Through Cooperative Learning. Kagan Publishing.
  • Kaya, M. T. (2013). Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Erişiye Kalıcılığa ve Derse Karşı Tutuma Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya, Z. (2004). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Türkiye Cumhuriyeti Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi Dersinde Erişiye, Kalıcılığa ve Derse Karşı Tutuma Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kennedy, P., Linwick, M., Vercell, J. (2000). Improving Social And Emotional Skills Through Cooperative Learning. Saint Xavier University. Dissertations/Thesis, Field Based Master Program, Chicago, Illinois. ED 444 703.
  • Koç, Y. (2009). Termokimya ve Kimyasal Kinetik Konularının Öğretiminde Uygulanan Jigsaw ve Grup Araştırması Tekniklerinin Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Entitüsü.
  • Kömürkaraoğlu, S. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Işık ve Ses Ünitesinin Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Bilgilerin Kalıcılık Düzeylerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Lebaron, J., Miller, D. (2005). “The Potential Of Jigsaw Role Playing To Promote The Social Construction of Knowledge in an Online Graduate Education Course”. Teachers College Record, 107 (8), 1652-1674.
  • Matthews, R. S., James L., Cooper, J. L., Davidson, N., Hawkes, P. (1995). “Building Bridges Between Cooperative and Collaborative Learning”. Change: The Magazine Of Higher Learning, 27 (4), 34.
  • Mattingly, R. M., Vansickle, R. L. (1991). “Cooperative Learning and Achievement in Social Studies: Jigsaw II”. Journal Of Social Psychology, 128 (1), 345-352.
  • MEB. (2007). Tarih Dersi Öğretim Programı (9. SINIF). Ankara: Milli Eğitim Basımevi. Http://Ogm.Meb.Gov.Tr/Belgeler/Tarih9.Pdf. adresinden 01.09.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Metin, E. (Tarihsiz). “Tarih Nedir? Niçin Tarih Öğrenilir? Http://Akademik.Karatekin.Edu.Tr/Dosyalar/13844d01d85a85bed47338e396b2aa3d/Tarih%20Nedir.Pdf Adresinden 01.12.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Nastasi, B., Clements, D. (1991). “Research on Cooperative Learning: İmplications For Practice”. School Psychology Review, 20, 110-131.
  • Öcal, M. G. (1996). Akademik Çelişki Tekniğinin Tarih Derslerindeki Başarı İle Güdü Üzerindeki Etkileri ve Öğrencilerin Değerlendirmeleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkıdık, K. (2010). İlköğretim 7. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesinin Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına ve Tutuma Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Shaaban, K. (2006). “An İnitial Study of The Effects of Cooperative Learning on Reading Comprehension, Vocabulary Acquisition, and Motivation to Read”. Reading Psychology, 27, 377-403.
  • Sharan, Y. (1990). Cooperative Learning Theory And Research. USA: Westport, Praeger Publishers.
  • Sharan, Y., Sharan, S. (1999). Group İnvestigation in The Cooperative Classroom. In Handbook of Cooperative Learning Methods, S. Sharan (Ed.), Westport, CT: Preager.
  • Slavin, R. E. (1992). When and Why Does Cooperative Learning Increase Achievement? Theoretical and Empirical Perspectives. 145-173 İn Hertz-Lazarowitz And
  • Miller (Eds.) Interaction İn Cooperative Groups, NY: Cambridge University Press.
  • Slavin, R. E. (1995). “Research on Cooperative Learning and Achievement: What We Know, What We Need to Know. Center For Research on The Education of Students Placed at Risk, Johns Hopkins University”. Http://Www.Successforall.Net/Resource/Research/Cooplearn.Htm adresinden 11.10.2014 tarihinde indirildi.
  • Smart, D., Harnett, P. (2009). “İngiltere’de Tarih Öğretim Programı: Tartışmalı Anlatılar”. S. Aktekin, P. Harnett, M. Öztürk, D. Smart (Ed). Çok Kültürlü Bir Avrupa İçin Tarih ve Sosyal Bilgiler Eğitimi. (1. Baskı) (ss.103-120). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık.
  • Stevens, R., Slavin, R., Farnish, A. (1991). “The Effects of Cooperative Learning and Directed İnstruction in Reading Comprehension Strategies on Main İdea İdentification”. Journal of Educational Psychology, 83, 8-16.
  • Şimşek, U. Şimşek, U., Doymuş, K. (2006). “İşbirlikçi Öğrenme Yöntemi Üzerine Derleme Çalışması: III. İşbirlikçi Öğrenme Yönteminin, Eğitim Ortamındaki Faydaları”. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 414-430.
  • Şimşek, U., Doymuş, K., Karaçöp, A. (2009). “Yükseköğretimde Eğitim Gören Öğrencilerin Demokratik Tutumlarına Jigsaw ve Birlikte Öğrenme Tekniklerinin Etkisi”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 167-176.
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve Kimyasal Denge Konularında Uygulanan Jigsaw ve Birlikte Öğrenme Tekniklerinin Öğrencilerin Maddenin Tanecikli Yapıda Öğrenmeleri ve Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Şimşek, Ü., Doymuş, K., Doğan, A., Karaçöp, A. (2009). İşbirlikli öğrenmenin iki farklı tekniğinin öğrencilerin akademik başarıları ve maddenin tanecikli yapısında anlamaları üzerine etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (3), 763-791.
  • Tanel, R. (2006). Termodinamiğin İkinci Yasası ve Entropi Konularının Öğrenimine İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Etkilerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tanel, Z., Erol, M. (2008). “Effects of Cooperative Learning on İnstructing Magnetism: Analysis of an Experimental Teaching Sequence”. Latin-American Journal of Physics Education, 2 (2), 124-136.
  • Uysal, G. (2010). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenmenin Erişiye, Problem Çözme Becerilerine, Öğrenme Stillerine Etkisi ve Öğrenci Görüşleri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Webb, N. M. (1980). “An Analysis of Group Interaction and Mathematical Enors in Heterogeneous Ability Groups”. British Journal Of Educational Psychology, 50, 266-276.
  • Yıldız, Ö. (2003). “Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çağdaş Çözüm Önerileri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 181-190.
There are 60 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ayşe Seyhan 0000-0002-3362-4683

Ufuk Şimşek 0000-0002-4699-0674

Publication Date September 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 24 Issue: 3

Cite

APA Seyhan, A., & Şimşek, U. (2020). Jigsaw Yönteminin 9. Sınıf Tarih Dersinde Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerinde Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(3), 1121-1139.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.