ÖZET
Bu makalede i 772-1897 yılları arasında Tokat'ta ihtida
hareketleri, dönemin şer' iyye sicilierine. göre ele alınmıştır. Bu
siciııerde tespit edilen toplam 68 adet ihtidıi'kaydı, sicillerdeki yer
alış şekilleri, yıııara ve aylara göre dagılımları, mlihtedilerin
milliyetleri ve ikamet yerleri, eski dinlerine göre mOhtediler,
mOhtedilerin aldıkları isimler, ihdida sebepleri ve mOhtedilere
yapılan yardımlar şeklinde yedi alt başlık altında analitik olarak
incelenmiştir. Siciııerde çogunlukla "ihtida i'laml" şeklinde yer
alan ihtida kayıtlarından ihtidaların daha çok 1798-1847 yıııarı
arasında RebiOlevvel ve Şevval aylarında meydana geldigi'
görOlmliştür. Milliyet bakımından mühtedilerin Ermeni, Rum ve
Yahudi kökenli oldukları ve Tokat'ta toplam 24 adet mahaııede
ikamet ettikleri anlaşılmıştır. Çogunlugu hıristiyanlıktan ihtida
eden mühtedilerin hemen İslıimi isimler aldıkları ve daha çok
Mehmed ve Fatıma isimlerini kuııandıkları tespit edilmiştir.
Genellikle psikolojik ve sosyo-kültürel faktörler sonucu İsliimı
seçen mühtedilere gerek devlet gerekse şahıslar ve vakıflar
tarafından çeşitli yardımlar yapılmaktaydı.
AB8TRACT
In this article, the eonversion events in Tokat between the
years of 1772-i 897 have been taken up based on the eourt registers
of that period. The total 68 eonversion records in these court
registers have been examined analytieally under such sub-titles as
cliche forms of eonversion records, distribution of eonverts by year
and month, eonvem in terms of their previous religions, names
used by eonverts, reasons for conversion, and aids provided for
eonverts. it has been seen that the most of the eonversion records
registered in eourt registers usually in the form of "judieial
decision for eonversion" took plaee during the period of 17981847
and in the months of RebiUlevvel and Şevval. lt has been
understood that the eonverts were Armenian, Greek and Jewish in
terms of their nationalities and that they Iived in the total 24
quarters of Tokat. it has been found that the eonverts who beeame
Muslim leaving mostly Christianity immediately adopted Islamic
names and usually used such names as Mehmed and Fatıma. Both
State, and persons and pious Islamje foundations provided various
kind of aids for the eonverts embracing Islam with the effeets of
psyehologieal and soeial-eultural faetors.
Birincil Dil | tr; en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Şubat 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 11 Sayı: 23 |