Sebeb-i telifler, mesnevilerin yazılış sebeplerinin açıklandığı
bölümlerdir. Klasik edebiyatta mesnevilerin sebeb-i telifleri çoğunlukla
benzer motiflerle karşımıza çıkmaktadır. Bu benzerlikler genel olarak
tasnif edildiğinde şu başlıklar belirginleşmektedir:
Sebeb-i teliflerde karşımıza çıkan en yaygın motiflerden biri,
şairin rüyasında görüştüğü bir kişinin etkisiyle mesnevi yazmaya karar
vermesidir.
Şairin, düşünde ya da kendi başınayken hâtif’(iç ses) ten gelen
sesleniş veya dost meclislerinde, ahbaplarıyla bir aradayken yöneltilen
teklif de bazen bir mesnevi yazmasına sebep olabilir.
Devlet adamlarının kültürü ve sanatı destekleyici yaklaşımlarının
devamı olarak bazen şairlerden, kendi arzu ettikleri bir konuda, eser
yazmalarını istemeleri, klasik Türk şiirinin dil ve kültür olarak
beslendiği Arap ve Acem (İran) şiirinde, çokça işlenmiş bir konunun, o
zamana kadar Türk şiirinde işlenmemiş olması da, şairleri mesnevi
yazmaya yönlendiren sebeplerdendir.
Şairler için adının dünyada kalıcı olması, kendisinin ve eserinin
topluma faydalı olması isteği de mesnevi yazılmasında etkili olan
sebeplerdendir.
Bu makalede, incelenen mesneviler ışığında bu ortak motifler
örneklendirilmiştir. Ancak bu ortak motiflerin yanı sıra orijinal
sayılabilecek farklılıkta sebeb-i teliflere de rastlanmaktadır.
Muhammediye örneğinde olduğu gibi, eserlerin sebeb-i telifine dair
ipuçlarının hatime bölümünde verilmesi karşılaşılan farklılıklardandır.
Birincil Dil | tr; en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 14 Sayı: 35 |