Sigmund Freud’un öncülüğüyle gelişen psikanalitik eleştiri yöntemi,
sanatçının ruhsal yaşamöyküsünün ve bilinçaltının sanat eserlerinin
oluşumundaki etkisini araştırır. Sanatçıların eserlerindeki çeşitli
yönelimleri, bu eleştiri yöntemi için veri oluşturur.
Psikanalistlerin farklı yaklaşımlarla değerlendirdikleri bir nesne olan
‘ayna’, birtakım ruhsal eğilimlerin saptanmasında belirleyici bir işleve
sahiptir. Bu bakımdan bu nesneye belirgin bir şekilde yer veren
sanatçıların eserleri, psikanalitik bir eleştiri yapılmasına imkân verebilir.
Gündelik yaşamda karşılaşılan ayna takıntısının sanat eserlerinde de
görülmesi, sanatçının ruhsal durumu ile ilgili ipuçları verir.
Bu makalede, Cumhuriyet dönemi şairlerinden Cahit Sıtkı Tarancı’nın
şiirlerinde sıkça karşılaştığımız ayna imgesi üzerine psikanalitik bir
çözümleme yapılarak, şairin ruhsal durumu ile söz konusu imgenin
kullanımı arasındaki etkileşim tespit edilmeye çalışılmıştır.
Birincil Dil | tr; en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 16 Sayı: 41 |