Bu yazıda, özellikle şiir incelemede sıklıkla
kullanılan Einfuhlung (özdeşleyim) kuramının
insan-nesne ilişkisindeki etkisi üzerinde durulmuştur.
Volkelt ve Th.Lipps tarafından
geliştirilen Einfuhlung kuramı insanın nesneyle
kurduğu bağı inceler. Özdeşleyim kuramı-
nın esasını, süjenin psikolojisinin objeye yansıması
oluşturur. Bu kuramla bağdaştırdığımız
Tebrizli Şems, 1185 yılında Tebriz’de doğmuş,
1247 yılında Konya’da ölmüştür. Asıl adı Muhammed
bin Ali’dir. Şems, hayatını zühd
anlayışını esas alarak yaşamış, dünya malından
kendini uzak tutmaya çalışmıştır. Tasavvuf
ilminin önemli isimlerinden olan Şems’in
giydiği ferace farklı kullanım türlerine sahiptir.
Ferace, hem bayanların hem de erkeklerin
giydiği bir kıyafettir. Şems’in giydiği kıyafet
Mevlevi dervişlerinin giydiği türdendir. Şems,
son nefesini verirken bile üzerinde feracesi
vardır. Tebrizli Şems’in yaşamı boyunca tek
kıyafeti olan feracesiyle özdeşleşmesi Einfuhlung
kuramıyla incelenmiştir. İnsanların ruh
dünyasının objeye yansıması ona anlamlar
yüklemesi kaçınılmazdır. Tebrizli Şems de ruh
dünyasını objeye yani hayattaki tek mülkü
olan feracesine yansıtmıştır. Obje-suje arasında
kurulan bağ ile objeye istenilen anlam
yüklenebilir. Şems’in hayat felsefesi onunla
özdeşleşen feracesiyle örtüşmektedir.
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Temmuz 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 47 |