The rules of classical Turkish literature, aesthetic elements, contents and cultural riches, on the basis of the Islamic civilization over a period of six centuries continued its development.While artists belonging to this literature were adopting a common style of civilization where they are located in, they were also able to show the distinction of being personally.In this respect, the training, environment, socio-cultural environment that the artists took place in and social rank of artists’ are important in the formation of personal style. Nabi, who is agreed as the pioneer of eracular poetry and adopted an important representative of this poetry by the researchers, was influenced issues mentioned above in the formation of the concepts of his art.We can say that, the problems experienced in the century, social, cultural, political, economic and moral disintegrations hit the mark of Nabi’s contents of poems and his style.Indeed, what makes Nabi different is that the problems of the era was expressed by Nabi in the language of poetry.He, the subjects dealth with these issues and mode of operation of these subjects, brought a new breath to classical Turkish poetry and became a sample poet for craftsmen of his era and also for those who come after him. In this study, Nabi’s two lyric that has “ bozundısıdur”’ rhyme, was evaluated in the context of ‘’ art of kalb ‘’. The reason for choosing the mentioned lyric in this study is because these lyrics reflect the understanding of art and style of Nabi’s in many aspects.Nabi, living in the Ottoman Empire during the downturn, by choosing ‘’ bozundısıdur‘’ rhyme for his lyrics and integrating them with ‘’art of kalb’’, showed his skill in this trick valley.
Klasik Türk edebiyatı kuralları, estetik
unsurları, muhtevası ve kültürel zenginlikleri
ile İslam medeniyet dairesinin zemininde
oluşarak altı asırlık bir süreçte gelişmesini
sürdürmüştür. Bu edebiyata
mensup sanatkârlar, içinde yer aldıkları
medeniyetin ortak üslubunu benimserken
şahsi olma başarısını da gösterebilmişlerdir.
Bu itibarla; sanatçının melekesi, aldığı
eğitim, yetiştiği çevre, içinde yer aldığı
sosyo-kültürel ortam, toplumsal statü vb.
faktörler onun şahsi üslubunun oluşmasında
önemli olmaktadır.
Araştırmacılar tarafından hikemî şiirin
öncüsü/önemli bir temsilcisi kabul edilen
Nâbî’nin sanat anlayışının oluşmasında da
yukarıda ifade ettiğimiz hususların etkili
olduğu bir gerçektir. Nâbî’nin şiirlerinin
muhtevasına ve onun üslubuna, yaşadığı
yüzyılın sorunlarının; sosyal, kültürel,
siyasal, ekonomik ve ahlakî çözülmelerin
damgasını vurduğunu söyleyebiliriz. Nitekim
Nâbî’yi farklı kılan da çağının sıkıntılarını
şiir diliyle ifade etmesidir. O, işlediği
konular ve bu konuları işleyiş biçimi ile
klasik Türk şiirine yeni bir soluk getirmiş,
çağının sanatkârları ve kendisinden sonra
gelenler için örnek alınan bir şair olmuş-
tur.
Bu çalışmada Nâbî’nin, “bozundısıdur”
redifli iki gazeli, gazellerin her beytinde
anlam ile bütünleşen kalb sanatı bağlamında
incelenip değerlendirilmiştir. Çalışmada
adı geçen gazellerin seçilmesinin sebebi bu
gazellerin Nâbî’nin sanat anlayışını ve üslubunu birçok yönüyle yansıtması dolayısıyladır.
Osmanlının gerileme döneminde
yaşayan Nâbî, gazelleri için seçtiği “bozındısıdur”
redifiyle kalb sanatını birleştirerek
hüner vadisini parıltılı hikmet incileri ile
bezemiştir
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mayıs 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 49 |