BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Sayı: 51, 171 - 185, 23.04.2014

Öz

Considering generations which doesn‟t know national values, ignorant for some universal assents and far from science are dangerous for their own nation, even for humanity; educating the children and teens is not only a duty of governments but also it is a duty of artists. Recently the idea of “global moral principles” must be internalized by all shows that some values are universal even more same for centuries. This claim has been proven via analyzing the literal and religious pieces. For individuals and society to live in peace, all pieces emphasize that mundane anxiety, physical beauty, money, racism and social status must be abandoned. Moreover for governor to establish the social peace, he must consider the certain necessities. Nabi, representative of hikemi movement in 17th century, wrote Hayriyye and Sümbülzade Vehbi wrote Lütfiyye in order to give advises to children. Telemaque, belong to western civilization, was written by Fenelon in the same century. The piece narrates the adventures of the Telemaque who was trained by his master, Mentor. The piece is recognized by its features of educating, advising aspects and preparing kids to the life. In the present study Hayriyye of Nabi and Lütfiyye of Sümbülzade Vehbi, two important pieces of classical Turkish literature in terms of advising to children and teens and Telemaque which reflects a lot of features of Western culture is compare with regards to their similar advises. In this study pieces of Fenelon and Nabi, written in similar political disputes and same century but different geographical areas, are especially remarked.

Kaynakça

  • Alıcı, G. T. (2011). Lutfiyye-i Vehbi. Kahramanmaraş: Ukde Basımevi.
  • Alpaslan, G. G. (2007). Tercüme-i Telemak. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Armağan, M. Bir „Roman‟ın Romanı. Yağmur Dil Kültür ve Edebiyat Dergisi, http://www.yagmurdergisi.com.tr, Erişim tarihi: 09.09.2013
  • Beyzâdeoğlu, S. A. (1986). Lutfiyye-i Vehbi. İstanbul: Cihan Neşriyat ve Matbaacılık. Eyduran, A. Klasik Türk Edebiyatına Çocuğun Yansıması, http://www.ozgurpencere.com, Erişim tarihi: 20.09.2013
  • Kaplan, M. (2008). Hayriyye-i Nâbi. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Kaynardağ, A. Türk Yazın ve Düşünce Hayatında Ütopya, turk-yazn-ve-dusunce-tarihindeutopya.html, Erişim tarihi: 27.09.2013
  • Kurbanov, B. O., Ahlaki Değerler ve Sanat, http://www.hakveadalet.com/ahlaki-degerler-vesanat, Erişim tarihi: 29.09.2013
  • Meriç, C. (1980). Kırk Ambar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ortaş, İ. Bilim, Bilim İnsanı ve Bilimsel Etik, http://www.genbilim.com. Erişim tarihi: 27.09. 2013
  • Tahsinoğlu, A. R. Ahlak İnsanlığın Evrensel Bir Değeridir, http://www.siyasalbirikim.com.tr, Erişim tarihi: 17. 10. 2013

HAYRİYYE-İ NÂBİ, LUTFİYYE VE TELEMAK AYNI YÜZYILLARIN FARKLI KÜLTÜRLERİNDEN ÇOCUKLARA ORTAK NASİHATLER

Yıl 2014, Sayı: 51, 171 - 185, 23.04.2014

Öz

Millî değerlerini bilmeyen, evrensel bazı kabullerden habersiz, bilimden
uzak nesillerin kendi milletine hatta insanlığa tehlikeli olacağı düşüncesiyle
çocukları ve gençleri eğitme işi, sadece devlete ait bir görev değil, aynı
zamanda sanatçılar tarafından da yüzyıllardır vazife olarak görülmüştür.
Günümüzde „global ahlak ilkeleri‟nin varlığı bazı değerlerin
evrenselliğini, bu değerlerin yüzyıllardır değişmeden kaldığını gösterir.
Varlığı kabul edilen bu değerlerin önemi edebi ve dini eserlerin
incelenmesiyle bir kez daha açığa çıkmaktadır. Bireyin, toplumun mutlu
yaşaması için dünyevi kıymetlerin, fiziksel güzelliğin, paranın, insanlar
arasındaki ırk ayırımının, sosyal konumun bir tarafa bırakması gerektiği
nasihat içeren eserlerde vurgulanmaktadır. Ayrıca devlet yöneticisinin
toplumsal barışı, huzuru yakalayabilmesi aynı şekilde bazı ahlaki değerlerinin
iktidarı boyunca söz konusu olması gerekmektedir.
17. yüzyılın hikemî üsluptaki ismi Nâbi Hayriyye‟yi, Sümbülzâde Vehbi
Lutfiyye‟yi oğullarına nasihat etmek maksadıyla yazarlar. Batı medeniyetine
ait Telemak da Nâbi‟nin eseriyle aynı yüzyılda Fenelon tarafından kaleme
alınır. Eser, hocası Mentor tarafından eğitime tabi tutulan Telemak‟ın
maceralarını anlatır. Eser; eğitici, nasihat verici, çocuğu hayata hazırlayıcı
özellikleriyle dikkat çeker.
Bu çalışmada çocuklara ve gençlere nasihatler veren klasik Türk
edebiyatının önemli iki eseri Nâbi‟nin Hayriyye‟si ile Sümbülzâde Vehbi‟nin
Lutfiyye‟si Batı kültürünün birçok değerini yansıtan Telemak‟la benzer
içerikteki nasihatleriyle değerlendirilecektir. Çalışmada, aynı yüzyıllarda,
farklı coğrafyalardaki benzer siyasi karışıklıkların içinde yazılan Nâbi‟nin ve
Fenelon‟un eserlerine „özellikle‟ dikkat çekilecektir.

Kaynakça

  • Alıcı, G. T. (2011). Lutfiyye-i Vehbi. Kahramanmaraş: Ukde Basımevi.
  • Alpaslan, G. G. (2007). Tercüme-i Telemak. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Armağan, M. Bir „Roman‟ın Romanı. Yağmur Dil Kültür ve Edebiyat Dergisi, http://www.yagmurdergisi.com.tr, Erişim tarihi: 09.09.2013
  • Beyzâdeoğlu, S. A. (1986). Lutfiyye-i Vehbi. İstanbul: Cihan Neşriyat ve Matbaacılık. Eyduran, A. Klasik Türk Edebiyatına Çocuğun Yansıması, http://www.ozgurpencere.com, Erişim tarihi: 20.09.2013
  • Kaplan, M. (2008). Hayriyye-i Nâbi. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Kaynardağ, A. Türk Yazın ve Düşünce Hayatında Ütopya, turk-yazn-ve-dusunce-tarihindeutopya.html, Erişim tarihi: 27.09.2013
  • Kurbanov, B. O., Ahlaki Değerler ve Sanat, http://www.hakveadalet.com/ahlaki-degerler-vesanat, Erişim tarihi: 29.09.2013
  • Meriç, C. (1980). Kırk Ambar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ortaş, İ. Bilim, Bilim İnsanı ve Bilimsel Etik, http://www.genbilim.com. Erişim tarihi: 27.09. 2013
  • Tahsinoğlu, A. R. Ahlak İnsanlığın Evrensel Bir Değeridir, http://www.siyasalbirikim.com.tr, Erişim tarihi: 17. 10. 2013
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazire Erbay

Yayımlanma Tarihi 23 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Erbay, N. (2014). HAYRİYYE-İ NÂBİ, LUTFİYYE VE TELEMAK AYNI YÜZYILLARIN FARKLI KÜLTÜRLERİNDEN ÇOCUKLARA ORTAK NASİHATLER. Journal of Turkish Research Institute(51), 171-185.