BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Sayı: 51, 379 - 394, 23.04.2014

Öz

The examination of social representations related to any particular society or group is functional for understanding the social and cognitive elements that form their identity. From this point of view, in this article today within the frame of historic memory and conscience related to this, we have tried to understand the social and cognitive elements of being an “İmam Hatip” member that happened to become collective identity via their social representations that reflect on internet forums and social networking sites. In this understanding activity, primarily we have handled the term of being an “İmam Hatip” member as a system of social representations and collective identity in theoretical level. Then, we have asked formed questions for the texts chosen as a sample and related discourses within the frame of particular analysis categories. With reference to the evaluation of social representations related to being an “İmam Hatip” member that became evident with the answers of those questions, we have tried to make a socio-cognitive analysis of discourses related to the identity of being an “Imam Hatip” member and a possible typification of being an “İmam Hatip” member identity

Kaynakça

  • Assman, J. (1995). “Collective Memory and Cultural Identity”, New German Critique, 65, 125- 133
  • Bauman, Z. (2009). Sosyolojik Düşünmek. A. Yılmaz (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Brubaker, R. ve Frederick, Cr. (2000). “Beyond Identity”. Theory and Society, 29,1-47.
  • Cerulo, K. E. (1997). “Identity Construction: New Issues, New Directions”. Annual Reviews Sociology, 23, 385-409.
  • Cirhingiroğlu, F. G., Aktaş, V. ve Bengi Ö. Özkan. (2006). “ Sosyal Temsil Kuramına Genel Bir Bakış”, CÜSBD, 30(2), 163-174.
  • Çakı, R., Bozan, İ. ve Balkan Talu (2004). İmam Hatip Liseleri: Efsaneler ve Gerçekler. İstanbul: TESEV Yayınları
  • Çiftçi, A. (2003). Nasıl Bir Sosyal Bilim. Ankara: Kitabiyat Yayınları.
  • Durkheim, E. (2005). Dini Hayatın İlkel Biçimleri. (çev. F. Aydın). İstanbul: Ataç Yayınları.
  • Duveen, G. ve Lloyd, B. (1990). Social Representations and the Development of Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press.
  • http://nedir.antoloji.com/imam-hatip-liseleri/sayfa-1/., 30.09.2013.
  • http://www.ihlsozluk.com/#660%26sayfa%3D8%26rval%3D99457., 25.09.2013.
  • Koller, V. (2012). “How to Analyse Colledtive Identity in Discourse-Textual and Contextual Parameters”. CADAAD, 5(2), 19-38.
  • Melucci, A. (1995). “The Process of Collective Identity”. In H. Johnston, B. Klandermans (Eds.). Social Movements and Culture (s 41). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Meriç, C. (1964). “Hürriyet”, Jurnal, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Moscovici, S. (1984). “The Phenomenon of Social Representations”, In R. Farr, S. Moscovici (Eds.). Social Representations, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Taylor, V., ve N. E. Whittier (1992), “Collective identity in social movement communities: Lesbian feminist mobilization.” In A. D. Morris and C. M. Mueller (eds.), Frontiers in Social Movement Theory (s. 104-130). New Haven, CT: Yale University Press.
  • TİMAV. (2012). Türkiye’de İmam Hatip Liseleri ve İmam Hatpliler Algısı. İstanbul: TİMAV Yayınları.
  • Turner, J. C. (1975). "Social Comparison and Social Identity: Some Prospects for Intergroup Behaviour". European Journal of Social Psychology, 5, 5-34.
  • Volkan, V. D. (2005). Körü Körüne İnanç: Kriz ve Terör Dönemlerinde Geniş Guruplar ve Liderleri. İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Wagner, W., Gerard Duveen, Robert Farr and etc. (1999). “Theory and Method of Social Representations”. Asian Journal of Social Pyschology, 2, 95-125.

SOSYAL MEDYADA “İMAM HATİPLİ” TEMSİLLERİ: KOLEKTİF BİR KİMLİK SÖYLEMİNDEKİ SOSYAL-BİLİŞSEL İZDÜŞÜMLER

Yıl 2014, Sayı: 51, 379 - 394, 23.04.2014

Öz

Herhangi bir topluma veya guruba ilişkin sosyal temsillerin incelenmesi, onların kimliğini oluşturan toplumsal ve bilişsel unsurları anlamada işlevseldir. Buradan alarak bu makalede, bugün gelinen noktada bir tarihi bellek, buna ilişkin bir bilinç çerçevesinde kolektif kimlik haline gelmeye başlamış “imam hatipli”liğin sosyal, bilişsel unsurlarını çeşitli internet forumlarına, sosyal paylaşım sitelerine yansıyan sosyal temsilleri üzerinden anlamaya çalıştık. Bu anlama faaliyetinde öncelikle “imam hatipli”liği teorik düzeyde bir sosyal temsiller sistemi ve kolektif kimlik olarak ele aldık. Sonra örneklem olarak seçilen metinlere, ilgili söylemlere belirli analiz kategorileri çerçevesinde şekillenmiş sorular yönelttik. Bu sorulardan elde edilen cevaplarda belirginleşen “imam hatipli”liğe ilişkin sosyal temsillerin değerlendirilmesinden hareketle  “imam hatipli” kimliğine dair söylemlerin sosyo-bilişsel bir analizini, bir mümkün imam hatipli kimliği tipleştirmesi yapmayı denedik.

Kaynakça

  • Assman, J. (1995). “Collective Memory and Cultural Identity”, New German Critique, 65, 125- 133
  • Bauman, Z. (2009). Sosyolojik Düşünmek. A. Yılmaz (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Brubaker, R. ve Frederick, Cr. (2000). “Beyond Identity”. Theory and Society, 29,1-47.
  • Cerulo, K. E. (1997). “Identity Construction: New Issues, New Directions”. Annual Reviews Sociology, 23, 385-409.
  • Cirhingiroğlu, F. G., Aktaş, V. ve Bengi Ö. Özkan. (2006). “ Sosyal Temsil Kuramına Genel Bir Bakış”, CÜSBD, 30(2), 163-174.
  • Çakı, R., Bozan, İ. ve Balkan Talu (2004). İmam Hatip Liseleri: Efsaneler ve Gerçekler. İstanbul: TESEV Yayınları
  • Çiftçi, A. (2003). Nasıl Bir Sosyal Bilim. Ankara: Kitabiyat Yayınları.
  • Durkheim, E. (2005). Dini Hayatın İlkel Biçimleri. (çev. F. Aydın). İstanbul: Ataç Yayınları.
  • Duveen, G. ve Lloyd, B. (1990). Social Representations and the Development of Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press.
  • http://nedir.antoloji.com/imam-hatip-liseleri/sayfa-1/., 30.09.2013.
  • http://www.ihlsozluk.com/#660%26sayfa%3D8%26rval%3D99457., 25.09.2013.
  • Koller, V. (2012). “How to Analyse Colledtive Identity in Discourse-Textual and Contextual Parameters”. CADAAD, 5(2), 19-38.
  • Melucci, A. (1995). “The Process of Collective Identity”. In H. Johnston, B. Klandermans (Eds.). Social Movements and Culture (s 41). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Meriç, C. (1964). “Hürriyet”, Jurnal, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Moscovici, S. (1984). “The Phenomenon of Social Representations”, In R. Farr, S. Moscovici (Eds.). Social Representations, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Taylor, V., ve N. E. Whittier (1992), “Collective identity in social movement communities: Lesbian feminist mobilization.” In A. D. Morris and C. M. Mueller (eds.), Frontiers in Social Movement Theory (s. 104-130). New Haven, CT: Yale University Press.
  • TİMAV. (2012). Türkiye’de İmam Hatip Liseleri ve İmam Hatpliler Algısı. İstanbul: TİMAV Yayınları.
  • Turner, J. C. (1975). "Social Comparison and Social Identity: Some Prospects for Intergroup Behaviour". European Journal of Social Psychology, 5, 5-34.
  • Volkan, V. D. (2005). Körü Körüne İnanç: Kriz ve Terör Dönemlerinde Geniş Guruplar ve Liderleri. İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Wagner, W., Gerard Duveen, Robert Farr and etc. (1999). “Theory and Method of Social Representations”. Asian Journal of Social Pyschology, 2, 95-125.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Macit

Yayımlanma Tarihi 23 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Macit, M. (2014). SOSYAL MEDYADA “İMAM HATİPLİ” TEMSİLLERİ: KOLEKTİF BİR KİMLİK SÖYLEMİNDEKİ SOSYAL-BİLİŞSEL İZDÜŞÜMLER. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi(51), 379-394.