BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Sayı: 52, 0 - , 17.09.2014
https://doi.org/10.14222/Turkiyat1235

Öz

General purpose of the research is to examine effect of creative drama activities in the fourth grade of primary school on creativity abilities development of students. In the study,according to the purpose ,pretestposttest experimental design with control group has been used. Sample of the study is formed by students of 4A and B classes in Aydın Doğan Primary School in Erzurum. As 17 control and 17 experimental, totally 34 students have been involved in the working group. As data collection tool, developed by Raudsepp in 1979 and adapted into Turkish by Çoban (1999) the scale “How creative are you” has been applied. In data analysis,using 18.0 packet program, frequency and percent values, in the groups free from parametric tests t-test and one way ANOVA , as nonparametric tests Mann Whitney and U test have been applied. Significancy of statistical results has been examined on % 95 confidence interval level of p<0,5. As a result, in the study with pretest-posttest experimental design with control group it has been observed that creative drama activities have a positive effect on studets’ creativity abilities. However, there are no effects of gender, educational levels of parents, level of income on creativity abilities of them.

Kaynakça

  • Argun, Y. (2004). O kulöncesi dönemde yaratıcılık ve eğitimi. Ankara: Anı Yayınları.
  • Aykaç, M. (2011). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı metinleriyle kurgulanan yaratıcı drama etkinliklerinin anlatma becerisine etkisi Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aytaş, G. (2013). Eğitim ve öğretimde alternatif bir yöntem: Yaratıcı drama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 35-54.
  • Baran, G. (2004). Yaratıcılık ve Eğitim. Çoluk Çocuk Dergisi, 36, 29-30.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (9.baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Çepni, S. (2001). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Erol Yayıncılık.
  • Çoban, S. (1999). Yöneticilerin yaratıcılık düzeyleri ile liderlik tarzları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdem, A. R.(2005). Etkili ve verimli nitelikli eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K., and Fulton, C. R. (2003). Effects of creative drama on selfconcept, social skills, and problem behavior. Journal of Educational Research, 96 (3), 1Gresham, F. M. (1997). Social competence and students with behavior disorders: Where we’ve been, where we are and where we should go. Education and Treatment of Children, 20(3), 233-250.
  • Heining, R. B. (2003). Creative drama for the classroom teacher. (Ed. Prentice Hall A Pearson Education Company Upper Saddle River), London.
  • Heldenbrand, B. (2003). Drama techniques in English language learning, The Korea TESOL Journal, 6 (1), 27-38.
  • Hops, H. (1983). Children’s social competence and skills: Current research practices and future directions. Behavior Therapy, 14, 3-18.
  • Isbell, R.T., and Raines, S.C. (2003). Creativity and the arts with young children.Canada: Thomson Delmar Learning Printed.
  • Kaf, Ö. (2000). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6), 173–184.
  • Kamen, M. (1992). Creative drama and the enhancement of elementary school students’ understanding of science concepts. Dissertation Abstracts International. DAI-A 52/07, 248
  • Kandır, A. (2003). Yaratıcı dramanın okul öncesi eğitim programındaki yeri ve hedefleri. Okul Öncesi Eğitimde Drama Teoriden Uygulamaya (Yazarlar: Ömeroğlu, E., Ersoy, Ö., Tezel Şahin, F., Kandır, A. ve Turla, A.). Ankara: Kök Yayıncılık, ss. 21-28.
  • Kara, Ö. T. (2000), Türkçe öğretiminde yaratıcı drama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kara, Y., Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155.
  • Karadağ, E., ve Çalışkan, N. (2006). İlköğretim birinci kademesi öğrencilerinin drama yöntemine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 19, 45-57.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Beşikten mezara sanat ve kültür eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Kocayörük, A. (2000). İlköğretim öğrencilerinin sosyal becerilerini geliştirmede dramanın etkisi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Okvuran, A. (2000). Yaratıcı dramaya yönelik tutumlar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ömeroğlu, E. (1999). Anaokuluna giden beş altı yaşındaki çocukların sözel yaratıcılıklarının gelişmesine dramanın etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Özcan, A. O. (2000). Algıdan yoruma yaratıcı düşünce. İstanbul: Avcıol Basım Yayın.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi resim-iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Özsoy. N, (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması, BAÜ Fen Bilimleri Enstitü Dergisi, 5(2), 112- 119.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: The dramatic learning connection. Arts Education Policy Review, 94(6), 24-29.
  • Raudsepp, E. (1977). 12 Vital characteristics of the Creative Supervisor. Supervision, 45, 14-15. San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi Eğitim Özel Sayısı, 2(7), 148-160.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi Eğitim Özel Sayısı, 2(7), 148-160.
  • Selçioğlu Demirsöz, E. (2010). Yaratıcı dramanın öğretmen adaylarının demokratik tutumları, bilişüstü farkındalıkları ve duygusal zekâ yeterliliklerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünme. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Tobdal, E. B. (2004). İletişim ve eğitimde yaratıcı drama süreci. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi. Ankara: MEB Yay.
  • Türkdoğan, G. (1981). Sanat eğitimi yöntemleri. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Uysal, F. N. (1996). Anaokuluna giden 56 yaş grubu çocuklarda yaratıcı drama çalışmalarının sosyal gelişim alanına olan etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Uysal, F. N. (1996). Anaokuluna giden 56 yaş grubu çocuklarda yaratıcı drama çalışmalarının sosyal gelişim alanına olan etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Üstündağ, T. (1997). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinin öğretiminde yaratıcı dramanın erişiye ve derse yönelik öğrenci tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

İLKOKUL 4. SINIFTA UYGULANAN YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN YARATICILIK DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Yıl 2014, Sayı: 52, 0 - , 17.09.2014
https://doi.org/10.14222/Turkiyat1235

Öz

Bu araştırmanın amacı, yaratıcı drama etkinliklerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcılık becerilerinin gelişimine etkisini incelemektir. Araştırmada ön test- son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma gurubunu Erzurum’da bulunan Aydın Doğan İlköğretim Okulu 4-A ve 4-B sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunda 17 kontrol, 17 deney olmak üzere 34 öğrenci yer almıştır. Veri toplama aracı olarak 1977’de Raudsepp tarafından geliştirilen ve Çoban (1999) tarafından Türkçeye uyarlanan “Ne Kadar Yaratıcısınız?” ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde 18.0 paket programından faydalanılarak frekans ve yüzde değerleri, parametrik testlerden bağımsız gruplarda t- testi ve One Way ANOVA, nonparametrik testlerden Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. İstatistiksel sonuçların anlamlılığı %95 güven aralığında p<0,5 düzeyinde incelenmiştir. Araştırmanın sonunda yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcılık düzeyleri üzerinde olumlu etki yaptığı; cinsiyet, anne-babanın eğitim ve gelir düzeyi açısından yaratıcılık düzeylerinin anlamlı bir farklılık göstermediği anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Argun, Y. (2004). O kulöncesi dönemde yaratıcılık ve eğitimi. Ankara: Anı Yayınları.
  • Aykaç, M. (2011). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı metinleriyle kurgulanan yaratıcı drama etkinliklerinin anlatma becerisine etkisi Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aytaş, G. (2013). Eğitim ve öğretimde alternatif bir yöntem: Yaratıcı drama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 35-54.
  • Baran, G. (2004). Yaratıcılık ve Eğitim. Çoluk Çocuk Dergisi, 36, 29-30.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (9.baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Çepni, S. (2001). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Erol Yayıncılık.
  • Çoban, S. (1999). Yöneticilerin yaratıcılık düzeyleri ile liderlik tarzları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdem, A. R.(2005). Etkili ve verimli nitelikli eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K., and Fulton, C. R. (2003). Effects of creative drama on selfconcept, social skills, and problem behavior. Journal of Educational Research, 96 (3), 1Gresham, F. M. (1997). Social competence and students with behavior disorders: Where we’ve been, where we are and where we should go. Education and Treatment of Children, 20(3), 233-250.
  • Heining, R. B. (2003). Creative drama for the classroom teacher. (Ed. Prentice Hall A Pearson Education Company Upper Saddle River), London.
  • Heldenbrand, B. (2003). Drama techniques in English language learning, The Korea TESOL Journal, 6 (1), 27-38.
  • Hops, H. (1983). Children’s social competence and skills: Current research practices and future directions. Behavior Therapy, 14, 3-18.
  • Isbell, R.T., and Raines, S.C. (2003). Creativity and the arts with young children.Canada: Thomson Delmar Learning Printed.
  • Kaf, Ö. (2000). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6), 173–184.
  • Kamen, M. (1992). Creative drama and the enhancement of elementary school students’ understanding of science concepts. Dissertation Abstracts International. DAI-A 52/07, 248
  • Kandır, A. (2003). Yaratıcı dramanın okul öncesi eğitim programındaki yeri ve hedefleri. Okul Öncesi Eğitimde Drama Teoriden Uygulamaya (Yazarlar: Ömeroğlu, E., Ersoy, Ö., Tezel Şahin, F., Kandır, A. ve Turla, A.). Ankara: Kök Yayıncılık, ss. 21-28.
  • Kara, Ö. T. (2000), Türkçe öğretiminde yaratıcı drama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kara, Y., Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155.
  • Karadağ, E., ve Çalışkan, N. (2006). İlköğretim birinci kademesi öğrencilerinin drama yöntemine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 19, 45-57.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Beşikten mezara sanat ve kültür eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Kocayörük, A. (2000). İlköğretim öğrencilerinin sosyal becerilerini geliştirmede dramanın etkisi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Okvuran, A. (2000). Yaratıcı dramaya yönelik tutumlar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ömeroğlu, E. (1999). Anaokuluna giden beş altı yaşındaki çocukların sözel yaratıcılıklarının gelişmesine dramanın etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Özcan, A. O. (2000). Algıdan yoruma yaratıcı düşünce. İstanbul: Avcıol Basım Yayın.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi resim-iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Özsoy. N, (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması, BAÜ Fen Bilimleri Enstitü Dergisi, 5(2), 112- 119.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: The dramatic learning connection. Arts Education Policy Review, 94(6), 24-29.
  • Raudsepp, E. (1977). 12 Vital characteristics of the Creative Supervisor. Supervision, 45, 14-15. San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi Eğitim Özel Sayısı, 2(7), 148-160.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi Eğitim Özel Sayısı, 2(7), 148-160.
  • Selçioğlu Demirsöz, E. (2010). Yaratıcı dramanın öğretmen adaylarının demokratik tutumları, bilişüstü farkındalıkları ve duygusal zekâ yeterliliklerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünme. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Tobdal, E. B. (2004). İletişim ve eğitimde yaratıcı drama süreci. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi. Ankara: MEB Yay.
  • Türkdoğan, G. (1981). Sanat eğitimi yöntemleri. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Uysal, F. N. (1996). Anaokuluna giden 56 yaş grubu çocuklarda yaratıcı drama çalışmalarının sosyal gelişim alanına olan etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Uysal, F. N. (1996). Anaokuluna giden 56 yaş grubu çocuklarda yaratıcı drama çalışmalarının sosyal gelişim alanına olan etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Üstündağ, T. (1997). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinin öğretiminde yaratıcı dramanın erişiye ve derse yönelik öğrenci tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

A. Ulaş

Gökçe Tedik Bu kişi benim

Oğuzhan Sevim

Yayımlanma Tarihi 17 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Ulaş, A., Tedik, G., & Sevim, O. (2014). İLKOKUL 4. SINIFTA UYGULANAN YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN YARATICILIK DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi(52). https://doi.org/10.14222/Turkiyat1235