BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 54, 0 - , 04.08.2015

Öz

Magical Realism as a concept was especially developed to shape a twentieth century movement in Latin America. The boundaries of this concept have not yet been drawn clearly. In this case, most of the time these novels are composed of the fantastic and surreal elements which should be taken into consideration within this context. The most important determinant of magical realism, to take part in a work of a combination of real and unreal is to meet people like usual for fiction in this case. Events take place although the unreal elements of magical realism is always the real world. Magical Realism is a literary approach which is novel and has not yet been fully adopted in Turkish literature. This genre was artistically adopted in one of the works that we can still credit for Latife Tekin's novel named as Sevgili Arsız Olum. In Sevgili Arsız Olum, which is the author's first novel. She gives place to the big city adventure which starts off ending in a village outside of the family. Fiction progresses in two layers. The first layer, the mythic element hosts, surreal events are processed, and the second is the section that remained in the normal flow of real life. Imaginary elements, described in the form of the family's life in the village is very intense in the first chapter. The life of families who migrated to the city in the second part, these elements of city life is reduced faced with tough and hard reality. This sort of breakdown does not disrupt the progress of the imaginary fairytale layers in the narrative. Ironic elements in the novel and surrealism help to advance towards a conflict impending. Particularly cruel irony in the direction of the section focusing on the start of the city of Aktas family life helps to soften a bit more healthy progress of the novel's fantastic texture

Kaynakça

  • Elçin, Ş. (1993). Türk halk edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Ergin, M. (haz.), (1997). Dede Korkut kitabı. İstanbul: Boğaziçi yayınları.
  • Grimm Kardeşler (2003). Fareli köyün kavalcısı. (çev. Ekrem Aytar). İstanbul: Damla Yayınevi.
  • Öktemgil Turgut, C. (2003). Latife Tekin’in yapıtlarında büyülü gerçekçilik. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdemir, G. (2013). Romanın varoluş serüveni. Turkish Studies 8(13), 1281-1292.
  • Pyle, H. (2005). Robin Hood. (çev. Komisyon), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tekin, L. (2001). Sevgili arsız ölüm. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Uğurlu, S. B. (2008). Sevgili arsız ölüm romanında gerçeklik, gelenek ve yenilik. Milli Eğitim, 178, 166-176.
  • Ulusoy Aranyosi, E. (2011). Edebiyatta büyülü gerçekçiliğin “büyü”sünün menşei üzerine: Sosyal adaptasyon araçları olarak masallar. Milli Folklor, 91, 189-194.

LATİFE TEKİN’İN SEVGİLİ ARSIZ ÖLÜM ROMANINDA BÜYÜLÜ GERÇEKÇİLİK

Yıl 2015, Sayı: 54, 0 - , 04.08.2015

Öz

Büyülü gerçekçilik kavramı özellikle yirminci yüzyılda Latin Amerika’da şekillenip gelişmiştir. Bu kavramın sınırları henüz net olarak çizilememiştir. Bu durum, çoğu zaman fantastik ve gerçeküstü ögeler taşıyan her romanın bu kapsamda değerlendirilmesine sebep olmuştur. Büyülü gerçekçiliğin en önemli belirleyeni, gerçek ile gerçek dışının bir eserde bir arada yer alması ve bu durumun kurgu kişileri için olağanmış gibi karşılanmasıdır. Olaylar gerçek dışı unsurlar içermekle birlikte büyülü gerçekçilikte mekân daima gerçek dünyaya aittir.

Büyülü gerçekçilik, Türk edebiyatı için yeni sayılabilecek yaklaşımlardandır. Büyülü gerçekçilik yaklaşımına dâhil edebileceğimiz eserlerden biri Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm romanıdır. Sevgili Arsız Ölüm, yazarın ilk romanıdır. Roman, Aktaş ailesinin dışa kapalı bir köyde başlayıp büyük şehirde son bulan serüvenine yer verir. Romanın kurgusu iki katman şeklinde ilerler. İlk katman, masalsı unsurlar barındıran, gerçeküstü olayların işlendiği, ikincisi ise gerçek hayatın normal akışında seyrettiği kısımdır. Düşsel unsurlar, ailenin köydeki yaşantısının anlatıldığı birinci bölümde oldukça yoğundur. İkinci bölümde ise şehre göç eden ailenin hayatı, şehir yaşantısının çetin ve sert gerçekliğiyle karşılaştığı için bu unsurlar azalır. Anlatıda, düşsel katmanın ilerleyişindeki bu kırılma masalsı dokuyu sekteye uğratmaz. Romandaki ironik unsurlar gerçeklikle gerçeküstülüğün romanda birbiriyle çatışmadan ilerlemesine yardımcı olur. Özellikle Aktaş ailesinin şehir hayatının başladığı bölümde yoğunlaşan ironi, şehrin acımasız yönünü biraz yumuşatarak, romanın düşsel dokusunun daha sağlıklı ilerlemesine yardımcı olur.

Kaynakça

  • Elçin, Ş. (1993). Türk halk edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Ergin, M. (haz.), (1997). Dede Korkut kitabı. İstanbul: Boğaziçi yayınları.
  • Grimm Kardeşler (2003). Fareli köyün kavalcısı. (çev. Ekrem Aytar). İstanbul: Damla Yayınevi.
  • Öktemgil Turgut, C. (2003). Latife Tekin’in yapıtlarında büyülü gerçekçilik. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdemir, G. (2013). Romanın varoluş serüveni. Turkish Studies 8(13), 1281-1292.
  • Pyle, H. (2005). Robin Hood. (çev. Komisyon), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tekin, L. (2001). Sevgili arsız ölüm. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Uğurlu, S. B. (2008). Sevgili arsız ölüm romanında gerçeklik, gelenek ve yenilik. Milli Eğitim, 178, 166-176.
  • Ulusoy Aranyosi, E. (2011). Edebiyatta büyülü gerçekçiliğin “büyü”sünün menşei üzerine: Sosyal adaptasyon araçları olarak masallar. Milli Folklor, 91, 189-194.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevgül Türkmenoğlu

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Türkmenoğlu, S. (2015). LATİFE TEKİN’İN SEVGİLİ ARSIZ ÖLÜM ROMANINDA BÜYÜLÜ GERÇEKÇİLİK. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi(54).