BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 54, 0 - , 04.08.2015

Öz

Thanks to developing technology, the proliferation of communication tools, the using of this tools in everywhere in the society and especially the children and teens use this technology. Therefore media literacy education has become very important. Accordingly, the lesson of media literacy has been given as a selective lesson in the schools which is related to ministry of national education (MEB). At the same time, the relation of this lesson with language education has made valuable the opinion and perception of the Turkish teachers and the prospective Turkish teachers. determine students’ views a semi-structured interview form was used. Data collection is composed of two parts. In the first part, the purpose of the interview and the personal information of the students, in the second part there are some questions to determine the opinions of the prospective Turkish teachers. In the study, the data was examined by the technique of the content analysis and the descriptive analysis and the views of prospective Turkish teachers on the media literacy were presented in tables. In order to develop the purpose of the media literacy some suggestions were offered

Kaynakça

  • Alagözlü, Ç. (2012). Türkiye’de ve Avrupa birliği ülkelerinde medya okuryazarlığı. Uzmanlık tezi, T.C. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Algan, E. (2005). Medya okuryazarlığı alanında teorik ve pratik yaklaşımlar. Türkoğlu,N., Cilman Şimşek, M. (Eds.), Medya okuryazarlığı içinde (68-78). İstanbul: Kalemus Yayıncılık.
  • Altun, A. (2009). Eğitim bilim açısından seçmeli medya okuryazarlığı dersi programına eleştirel bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 97-109.
  • Aydeniz, H. (2012). Medyayı tanımak. (82. Baskı). İstanbul: T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Çakmak, E., Altun, A. (2013). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programında medya okuryazarlığı eğitimi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(2), 152-170.
  • Çetinkaya, S. (2008), Bilinçli medya kullanıcıları yaratma sürecinde medya okuryazarlığının önemi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Deveci, H., Çengelci, T. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarından medya okuryazarlığına bir bakış. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, V(II), 25-43.
  • Diker Coşkun, Y., Kızılkaya Cumaoğlu, G., Seçkin, H. (2013). Bilgisayar öğretmen adaylarının bilişim alanıyla ilgili okuryazarlık kavramlarına yönelik görüşleri. Internatioanal Journal Of Human Sciences, 10(1), 1259-1272.
  • Elma, C., Kesten, A., N. Dicle, A., Mercan, E., Çınkır, Ş., Palavan, Ö. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin medya ve medya okuryazarlığı dersine ilişkin tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 93‐113
  • Gömleksiz, M. N., Duman, B. (2013). Medya okuryazarlığı dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğrenci ve okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 8 (9), 265 - 278.
  • Korkmaz, Ö., Yeşil, R. (2011). Medya ve televizyon okuryazarlık düzeyleri ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8 (2), 110 – 126.
  • Kurudayıoğlu, M., Tüzel, S. (2010). 21. yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve Türkçe eğitimi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 283-298.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). Medya okuryazarlığı dersi öğretmen kılavuz kitabı. (1. Baskı). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2014). Öğretmenlik alanları, atama ve ders okutma esasları. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_09/100939499_cizelgeveesaslar.pdf, adresinden 12.03.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Pekman, C. (2007). Avrupa Birliğinde medya okuryazarlığı. Medya okuryazarlığı içinde (40- 49). İstanbul: Kalemus Yayıncılık.
  • Som, S., Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1), 104-119.
  • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (2012). Medya okuryazarlığı çalıştayı sonuç bildirisi. http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/cal9.html adresinden 09/10/2013 tarihinde alınmıştır.
  • T.C. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (2007). İlköğretim medya okuryazarlığı dersi öğretmen el kitabı. (1. Baskı). Ankara: T.C. Radyo Televizyon Üst Kurulu.
  • Taşkıran, N.Ö. (2007). Medya okuryazarlığına giriş. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe sözlük. (10. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tüzel, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde medya okuryazarlığı: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MEDYA OKURYAZARLIĞINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2015, Sayı: 54, 0 - , 04.08.2015

Öz

Gelişen teknoloji sayesinde iletişim araçlarının yaygınlaşması, bu araçların toplumun her kesiminde kullanılmaya başlanması ve özellikle kullanıcıların çoğunluğunu çocukların ve gençlerin oluşturması medya okuryazarlığı eğitimini gerekli hâle getirmiştir. Bu doğrultuda medya okuryazarlığı dersi MEB'e bağlı okullarda seçmeli ders olarak verilmeye başlanmıştır. Aynı zamanda bu dersin dil eğitimiyle ilişkilendirilmesi Türkçe öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının medya okuryazarlığıyla ilgili algılamalarını, görüşlerini ve özellikle yeterliliklerini değerli kılmıştır.

Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı dersine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda nitel bir yaklaşımla Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Bölümü öğrencilerinden 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören 32 kişilik bir gurupla görüşmeler yapılmıştır. Öğrencilerin görüşlerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmış ve görüşme sürecinde odak grup görüşme stratejisi takip edilmiştir. Veri toplama aracı iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde görüşmenin amacı ve öğrencilerin kişisel bilgileri, ikinci bölümde ise medya okuryazarlığıyla ilgili öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek amacıyla hazırlanan sorular yer almaktadır.

Yapılan çalışmada elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz tekniğiyle incelenmiş ve Türkçe öğretmeni adaylarının medya okuryazarlığıyla ilgili görüşleri tablolar hâlinde sunulmuştur. Medya okuryazarlığı dersinin amaçlarının gerçekleştirilebilmesi için elde edilen veriler ışığında öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Alagözlü, Ç. (2012). Türkiye’de ve Avrupa birliği ülkelerinde medya okuryazarlığı. Uzmanlık tezi, T.C. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Algan, E. (2005). Medya okuryazarlığı alanında teorik ve pratik yaklaşımlar. Türkoğlu,N., Cilman Şimşek, M. (Eds.), Medya okuryazarlığı içinde (68-78). İstanbul: Kalemus Yayıncılık.
  • Altun, A. (2009). Eğitim bilim açısından seçmeli medya okuryazarlığı dersi programına eleştirel bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 97-109.
  • Aydeniz, H. (2012). Medyayı tanımak. (82. Baskı). İstanbul: T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Çakmak, E., Altun, A. (2013). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programında medya okuryazarlığı eğitimi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(2), 152-170.
  • Çetinkaya, S. (2008), Bilinçli medya kullanıcıları yaratma sürecinde medya okuryazarlığının önemi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Deveci, H., Çengelci, T. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarından medya okuryazarlığına bir bakış. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, V(II), 25-43.
  • Diker Coşkun, Y., Kızılkaya Cumaoğlu, G., Seçkin, H. (2013). Bilgisayar öğretmen adaylarının bilişim alanıyla ilgili okuryazarlık kavramlarına yönelik görüşleri. Internatioanal Journal Of Human Sciences, 10(1), 1259-1272.
  • Elma, C., Kesten, A., N. Dicle, A., Mercan, E., Çınkır, Ş., Palavan, Ö. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin medya ve medya okuryazarlığı dersine ilişkin tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 93‐113
  • Gömleksiz, M. N., Duman, B. (2013). Medya okuryazarlığı dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğrenci ve okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 8 (9), 265 - 278.
  • Korkmaz, Ö., Yeşil, R. (2011). Medya ve televizyon okuryazarlık düzeyleri ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8 (2), 110 – 126.
  • Kurudayıoğlu, M., Tüzel, S. (2010). 21. yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve Türkçe eğitimi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 283-298.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). Medya okuryazarlığı dersi öğretmen kılavuz kitabı. (1. Baskı). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2014). Öğretmenlik alanları, atama ve ders okutma esasları. http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_09/100939499_cizelgeveesaslar.pdf, adresinden 12.03.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Pekman, C. (2007). Avrupa Birliğinde medya okuryazarlığı. Medya okuryazarlığı içinde (40- 49). İstanbul: Kalemus Yayıncılık.
  • Som, S., Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1), 104-119.
  • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (2012). Medya okuryazarlığı çalıştayı sonuç bildirisi. http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/cal9.html adresinden 09/10/2013 tarihinde alınmıştır.
  • T.C. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (2007). İlköğretim medya okuryazarlığı dersi öğretmen el kitabı. (1. Baskı). Ankara: T.C. Radyo Televizyon Üst Kurulu.
  • Taşkıran, N.Ö. (2007). Medya okuryazarlığına giriş. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe sözlük. (10. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tüzel, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde medya okuryazarlığı: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Gedik

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Gedik, M. (2015). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MEDYA OKURYAZARLIĞINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi(54).