Güngör Dilmen creates an
example of historical drama by making some changes and reconstructing the main
story in the historical event in Bağdat Hatun. Togay, who is the closest to
Bahadır Khan in Bağdat Hatun, a play full of personal ambitions and passions,
is an example of the villain archetype with his actions and attitudes; he also
always affects Bahadır, the Ilkhanid khan, in a negative way. Bağdat Hatun, who
sets an example for the traditional Turkish girl/woman before Bahadır Khan
proposed marriage to her, exemplifies a female villain acting with her lust and
passion after the marriage proposal of Bahadır Khan. Togay and Bağdat Hatun,
with their lust and desire for revenge, cause both themselves and many others
to die terribly. Bağdat Hatun was examined from different perspectives in
independent publications or other studies related to the plays of Güngör
Dilmen. In this study, Bağdat Hatun was analyzed and investigated by means of
symbolic reading through archetypal literary criticism.
Bağdat Hatun; The Ilkhanid State; Play; Historical Drama; Lust; Revenge
Güngör Dilmen, Bağdat Hatun piyesinde tarihî hadisedeki ana hikâyeyi bazı değişiklikler yapıp yeniden kurgulayarak tarihî tiyatro örneği oluşturur. Kişisel ihtirasların yoğunluğu oluşturduğu Bağdat Hatun piyesinde Bahadır Han’ın en yakınında bulunan Togay eylem ve tavırlarıyla “kötü adam” arketipine örnek oluşturur, kişisel hırsları ve intikam arzusuyla İlhanlı hakanı Bahadır’ı hep olumsuza yönlendirir. Bahadır Han kendisine evlilik teklif etmeden önce geleneksel Türk kızı/kadınına örnek oluşturan Bağdat Hatun da Bahadır’ın evlilik teklifi sonrası ihtiraslarıyla hareket eden kötücül kadına örnek oluşturur. Hem Togay hem de Bağdat Hatun intikam arzusu ve ihtiraslarıyla hem kendilerinin hem de birçok kişinin feci şekilde ölümüne neden olurlar. Bağdat Hatun piyesi, daha önce piyese ilişkin müstakil yayınlarda ya da Güngör Dilmen’in piyeslerine ilişkin çalışmalarda farklı açılardan incelenmiştir. Bu çalışmada ise Bağdat Hatun piyesi arketipçi eleştiri yönteminden de yararlanılarak simgesel okumayla değerlendirilmiştir.
Bağdat Hatun İlhanlı Devleti piyes tarihî tiyatro ihtiras intikam
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 66 |