Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Etkili İletişimde Ana Dilinin Önemi Üzerine Felsefi Bir Çözümleme

Yıl 2022, Sayı: 74, 315 - 323, 29.05.2022
https://doi.org/10.54614/JTRI.2022.4576

Öz

Bu makalede, etkili iletişimde ana dilinin önemini felsefi açıdan çözümlemeye çalıştık. İletişim, insanoğlunun faaliyetlerini tanımlamak için temel kriterlerden biridir. İnsani iletişimin başlıca aracı olarak dilin doğası ve işlevi, insan bilimlerinde, özellikle felsefede önemli bir konuma sahiptir. Ancak iletişim başından beri sorunludur. Çünkü iletişimin nasıl bir süreç olduğunu tanımlamak oldukça zordur. Özel olarak etkili bir iletişimde ana dilinin önemini ortaya koyabilmek çok daha zor bir iştir. Başka bir zorluk da bu sorunu felsefi olarak incelemektir. Felsefe dili nasıl inceler? Dilin doğası ve işlevi arasında nasıl bir ilişki vardır? Ana dilinin etkili bir iletişim açısından önemi nedir? Bu çalışmanın cevaplamaya çalıştığı temel soru budur. Bu nedenle, araştırmanın odağında felsefe, felsefenin soruları, dil, dilin neliği ve ana dilinin etkili iletişimdeki rolü bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1975). Ana dili, Türk Dili, 31(285), 423-434.
  • Aksan, D. (1995). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aksan, D. (2006). Anlambilim. Engin Yayın Evi.
  • Aristoteles. (1996). Metafizik. (çev. A. Arslan), Sosyal Yayınlar.
  • Batuhan, H., & Grünberg, T. (1984). Modern Mantık. ODTÜ Fen ve Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Benveniste, E. (1995). Genel Dilbilim Sorunları. (çev. E. Öztokat), Yapı Kredi Yayınları.
  • Bhasker, G. (2013). General Semantics and Effective Communication. ETC: A Review of General Semantics, 70(2), 123-129.
  • Bingöl, A. (1999). İletişim Bağlamında Mantık ve Dil. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 9, 105-115.
  • Bolay, M. N. (1989). Farabi ve İbni Sina'da Kavram Anlayışı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Cemal, A. (1995). İletişimde Ana Dil Sorunu. Kurgu Dergisi, 13, 31-36.
  • Christian, J. (2003). Philosophy: An Introduction to the Art of Wondering. Word Sworth.
  • Cündioğlu, D. (1995). Anlamın Buharlaşması ve Kur'an. Tibyan Yayınları.
  • Cündioğlu, D. (1997). Anlamın Tarihi. Tibyan Yayınları.
  • Çavuşoğlu, A. (2006). Ana Dili, Edinimi, Önemi ve Geliştirilmesi. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11 (1), 37-46.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (2013). Felsefe Nedir? (çev. T. Ilgaz), Yapı Kredi Yayınları.
  • Foucault, M. (1994). Kelimeler ve Şeyler. (çev. M. A. Kılıçbay), İmge Kitabevi.
  • Goldwater, R., & Treves, M. (1990). Artists on Art: from the XIV to the XX Century. John Murray Hong Kong.
  • Gombrich, E. H. (1992a). Sanat ve Yanılsama. (çev. A. Cemal). Remzi Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (1992b). Sanatın Öyküsü. (çev. B. Cömert), Remzi Kitabevi.
  • Hegel, G. W. F. (2019). Felsefe Tarihi. (çev. D. B. Kılınç), NotaBene Yayınları.
  • Jaspers, K. (1981). Felsefeye Giriş. (çev. M. Akalın), Dergâh Yayınları.
  • Jaspers, K. (1995). Felsefe Nedir? (çev. İ. Z. Eyuboğlu), Say Yayınları.
  • Kaplan, M. (1992). Kültür ve Dil. Dergâh Yayınları.
  • Kelly. J. C. (1981). A Philosophy of Communication. Communicatio Socialis, 223-231. [Crossref]
  • Türker Küyel, M.( 1969). Aristoteles ve Farabi'nin Varlık ve Düşünce Öğretileri. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Law, S. (2016). Felsefe Jimnastiği. Pegasus Yayınları.
  • Lewandowski, T. (1985). Linguistiches Wörterbuch 2. UTB, Heildelberg-Wiesbaden.
  • Magee, B. (1978). Men of Ideas. British Broadcasting Corporation.
  • Mengüşoğlu, T. (1988). İnsan Felsefesi. Remzi Kitabevi.
  • Morgan, C. T. (2009). Psikolojiye Giriş. (ed. S. Karakaş, R. Eski), Eğitim Akademi Yayınları.
  • Özlem, D. (1991). Mantık. Ara Yayıncılık.
  • Palmer, F. R. (2020). Semantik/Yeni Bir Anlambilim Projesi. (çev. R. Ertürk), Fol Kitap.
  • Platon. (1986). Diyaloglar II, Theaitetos. (çev. M. Gökberk), Remzi Kitabevi.
  • Platon. (2019). Devlet. (çev. S. Eyüboğlu, M. A. Cimcoz), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rand, A. (1984). Philosophy: Who Needs It. New American Library.
  • Reichenbach, H. (1981). Bilimsel Felsefenin Doğuşu. (çev. C. Yıldırım), Remzi Kitabevi.
  • Runes, D. D. (1942). The Dictionary of Philosophy. Philosophical Library.
  • Topaloğlu, A. (1989). Dil Bilgisi Terimleri Sözlüğü. Ötüken Neşriyat.
  • Uygur, N. (1984). Felsefenin Çağrısı. Remzi Kitabevi.
  • Uygur, N. (2016). Bütün Eserleri I. Yapı Kredi Yayınları.
  • Vahapzade, B. (1999). Vatan Millet Ana Dili. Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Wittgenstein, L. (1953). Philosophical Investigations. Oxford University Press.
  • Yu-Lan, F. (2009). Çin Felsefesi Tarihi. (çev. F. Aydın), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

A Philosophical Analysis on The Importance of Mother Tongue in Effective Communication

Yıl 2022, Sayı: 74, 315 - 323, 29.05.2022
https://doi.org/10.54614/JTRI.2022.4576

Öz

In this article, we tried to analyze the importance of mother tongue in effective communication philosophically. Communication is one of the basic criteria for defining human activities. The nature and function of language as a major means of human communication have an important place in human sciences, particularly in philosophy. However, communication has been problematic from the beginning. Because it is difficult to define what communication is like. It is much more difficult to demonstrate the importance of mother tongue in a particularly effective communication. Another challenge is to examine this problem philosophically. How does philosophy study language? What is the relationship between the nature and function of language? What is the importance of the mother tongue in terms of effective communication? This is the basic question that the present study seeks to answer. Therefore, the focus of the research is philosophy, questions of philosophy, language, the nature of the language and the role of mother tongue in effective communication.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1975). Ana dili, Türk Dili, 31(285), 423-434.
  • Aksan, D. (1995). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aksan, D. (2006). Anlambilim. Engin Yayın Evi.
  • Aristoteles. (1996). Metafizik. (çev. A. Arslan), Sosyal Yayınlar.
  • Batuhan, H., & Grünberg, T. (1984). Modern Mantık. ODTÜ Fen ve Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Benveniste, E. (1995). Genel Dilbilim Sorunları. (çev. E. Öztokat), Yapı Kredi Yayınları.
  • Bhasker, G. (2013). General Semantics and Effective Communication. ETC: A Review of General Semantics, 70(2), 123-129.
  • Bingöl, A. (1999). İletişim Bağlamında Mantık ve Dil. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 9, 105-115.
  • Bolay, M. N. (1989). Farabi ve İbni Sina'da Kavram Anlayışı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Cemal, A. (1995). İletişimde Ana Dil Sorunu. Kurgu Dergisi, 13, 31-36.
  • Christian, J. (2003). Philosophy: An Introduction to the Art of Wondering. Word Sworth.
  • Cündioğlu, D. (1995). Anlamın Buharlaşması ve Kur'an. Tibyan Yayınları.
  • Cündioğlu, D. (1997). Anlamın Tarihi. Tibyan Yayınları.
  • Çavuşoğlu, A. (2006). Ana Dili, Edinimi, Önemi ve Geliştirilmesi. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11 (1), 37-46.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (2013). Felsefe Nedir? (çev. T. Ilgaz), Yapı Kredi Yayınları.
  • Foucault, M. (1994). Kelimeler ve Şeyler. (çev. M. A. Kılıçbay), İmge Kitabevi.
  • Goldwater, R., & Treves, M. (1990). Artists on Art: from the XIV to the XX Century. John Murray Hong Kong.
  • Gombrich, E. H. (1992a). Sanat ve Yanılsama. (çev. A. Cemal). Remzi Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (1992b). Sanatın Öyküsü. (çev. B. Cömert), Remzi Kitabevi.
  • Hegel, G. W. F. (2019). Felsefe Tarihi. (çev. D. B. Kılınç), NotaBene Yayınları.
  • Jaspers, K. (1981). Felsefeye Giriş. (çev. M. Akalın), Dergâh Yayınları.
  • Jaspers, K. (1995). Felsefe Nedir? (çev. İ. Z. Eyuboğlu), Say Yayınları.
  • Kaplan, M. (1992). Kültür ve Dil. Dergâh Yayınları.
  • Kelly. J. C. (1981). A Philosophy of Communication. Communicatio Socialis, 223-231. [Crossref]
  • Türker Küyel, M.( 1969). Aristoteles ve Farabi'nin Varlık ve Düşünce Öğretileri. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Law, S. (2016). Felsefe Jimnastiği. Pegasus Yayınları.
  • Lewandowski, T. (1985). Linguistiches Wörterbuch 2. UTB, Heildelberg-Wiesbaden.
  • Magee, B. (1978). Men of Ideas. British Broadcasting Corporation.
  • Mengüşoğlu, T. (1988). İnsan Felsefesi. Remzi Kitabevi.
  • Morgan, C. T. (2009). Psikolojiye Giriş. (ed. S. Karakaş, R. Eski), Eğitim Akademi Yayınları.
  • Özlem, D. (1991). Mantık. Ara Yayıncılık.
  • Palmer, F. R. (2020). Semantik/Yeni Bir Anlambilim Projesi. (çev. R. Ertürk), Fol Kitap.
  • Platon. (1986). Diyaloglar II, Theaitetos. (çev. M. Gökberk), Remzi Kitabevi.
  • Platon. (2019). Devlet. (çev. S. Eyüboğlu, M. A. Cimcoz), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rand, A. (1984). Philosophy: Who Needs It. New American Library.
  • Reichenbach, H. (1981). Bilimsel Felsefenin Doğuşu. (çev. C. Yıldırım), Remzi Kitabevi.
  • Runes, D. D. (1942). The Dictionary of Philosophy. Philosophical Library.
  • Topaloğlu, A. (1989). Dil Bilgisi Terimleri Sözlüğü. Ötüken Neşriyat.
  • Uygur, N. (1984). Felsefenin Çağrısı. Remzi Kitabevi.
  • Uygur, N. (2016). Bütün Eserleri I. Yapı Kredi Yayınları.
  • Vahapzade, B. (1999). Vatan Millet Ana Dili. Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Wittgenstein, L. (1953). Philosophical Investigations. Oxford University Press.
  • Yu-Lan, F. (2009). Çin Felsefesi Tarihi. (çev. F. Aydın), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bölgesel Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mücella Can Bu kişi benim 0000-0002-3987-2805

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 74

Kaynak Göster

APA Can, M. (2022). Etkili İletişimde Ana Dilinin Önemi Üzerine Felsefi Bir Çözümleme. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi(74), 315-323. https://doi.org/10.54614/JTRI.2022.4576