Hangi populasyona ait oldukları kesinlikle bilinmeyen fertlerin
ayırım ve sınıflandırılmalanm konu edinen diskriminont analizinin
genel teorisi incelenmiştir. Optimum sınıflandırma kaidesi çok değişkenli populasyonlar için izah edilerek teori kesikli dağıfış ıgösteren populasyonlar için de genelleştirilmişrir.
Araştırmada diskriminan! analizi ile ilg;/i yanlış sınıflanfırma ihtimalleri, kalitatif verilerle yapılan sınıflandınma, değişkenlerin seçimi ve kayıp müşahadeler gibi konular ele alınarak bunlara ait çeşitli metodların mukayesesi yapılmıştır.
A RESEARCH ON DISCRIMINANT ANALYSIS AND SOME RELATED TOPICS
In this reseacrh the general theory
of discriminant analysis and some related
topi-es such as probalitiy of misclassification,
choosing the best variables
and the estimation of the missing
observations were considered.
The poblem of classifieation aries
when an investigator makes a number
of measurements on an individual and
wishes to Cıassify the individual into
one of several pupulations on the basis
where ~(1), ~(2) are the mean vectors
and ~ is the variance - covariance
matrLx.. When the parameters ~(ı), ~(2)
and ~ are urik.nown, the sample esti·
mates of these arç used. The above
mentioned statistical formula is the
same as Fisher's linear dlscriminant
function, except the constant term inczaman
bu değişikliğin takriben Y.; 63,6
olduğu gösterilmiştir.
Kayıp müşahadelerin tahmini için
varyans - kovanyans matrisinin izinin
ve determinahnm minimum yapılmasını
kriter olarak alan iki met.odun
mukayesesi yapılarak bunJarın birbir~
lerine olan üstünlükleri izah edilmiştir.
Son olarak diskıiminant fonksiyonu
için kullanılan değişkenJirin seçiminde
bazı metodlar incelenmiştir.
Diskriminant fonksiyonu ile çoklu reğresyon
arasındaki ilişkide gösterilerek
değişkenlerin seçimi için regresyon analiz:
indeki tekniklerden birinin kullanılmaSlll111
mümkün olabileceği belirtilmiştir.
of these measurements . In costructing
a precedure of calassification it is desired
to minimise the probalitiy of
misclassification. For this purpose a
calissification procedure was ob~ained
by minimising the expected cost of
misclassification.
Anderson propesed the foI1owing
statistics for the classifictaion of the
individuals into one of two mUıtivariate
normal populations.
luded in W (~). In the case where there
are more than two populations, the allocation
rule was generalised. The same
rule was used to show how to Cıassify
individuals, with the multivariate qualitative
data.
The data used in the research
was obtained by inkoving the simulation techniques and gathering observations
on the student records.
Comparing five of the methods
. developed to estimate the probalitiy
of misclassification, two of them were
found to be the best.
Applieation of two different was
iHustrated for the classifieation with
the multivariate' qualitative data. The
effeet of replacing anonnal variate by
a qualitative variate was alsa mentioned
for a speeial ease.
The advantages and disadvantagcs
of the two methods proposed toestimate the missing observations were
diseussed.
In the last part of the resareh same
whieh are used to selleet the best variables
for diseriminant funetion were
eonsidered. The relation between the
multiple regression equation and the
diseriminant function was iliustrated,
and the possibility of the use of one
of the regression teehniques was pointed
out for seleeting the best variables
of the discriminant funetion.
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMALAR |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Aralık 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 1973 Cilt: 4 Sayı: 3 |
Bu dergide yayınlanan makaleler Creative Commons Uluslararası Lisansı (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) kapsamında yayınlanmaktadır. Bu, orijinal makaleye uygun şekilde atıf yapılması şartıyla, eserin herhangi bir ortam veya formatta kopyalanmasını ve dağıtılmasını sağlar. Ancak, eserler ticari amaçlar için kullanılamaz.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/