Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Marketing Margins and Economic Analysis of the Mandarin Market in Turkey

Yıl 2020, Cilt: 51 Sayı: 2, 119 - 125, 19.05.2020
https://doi.org/10.17097/ataunizfd.562118

Öz

In this study, prices of the mandarin producers and consumers and its marketing structure in Turkey were examined. Between 2003 and 2017, production, consumption, foreign trade, price fluctuations, and marketing of the mandarin product were analyzed. The yield of the product in the increased bearer and the production rate increases in Turkey. Based on the current and real prices, the mandarin marketing margins were calculated, while the chain indexes of both producers and consumers were obtained through the current prices. We then compare them with the annual inflation rate in the country. Supply and demand models of the mandarin product were estimated and interpreted statistically. As a result, the real price of diesel and the trend (time) were found to have an impact on the mandarin production amount, while the mandarin consumer real price, orange consumer real price, and national income were determined to be effective on the mandarin consumption amount.

Kaynakça

  • Akgün, C., 2006. Turunçgil Sektör Profili Raporu. Dış Ticaret Müsteşarlığı.
  • Altundağ, S., Güneş, T., 1992. Türkiye'de Patates ve Soğanın Üretim Miktarı ile Fiyat İlişkileri. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yıllığı. 52-65.
  • Aşkan, E. ve Dağdemir, V., 2018. Türkiye Sarımsak Piyasasının Ekonomik Analizi. Alinteri Journal of Agriculture Sciences, 28(1).
  • Çam, E., 2017. Yaş Sebze ve Meyve Sektörünün Güncel Durum Değerlendirmesi. İzmir Ticaret Odası Mayıs-Haziran Sektörel ARGE Bülteni.
  • Dağdemir, V., Birinci, A. 1999. Türkiye’de Patates Pazarlaması ve Fiyat Dalgalanmalarının Üretim Üzerine Etkisi. II. Ulusal Patates Kongresi, 28 - 30 Haziran, Erzurum.
  • Dağdemir, V., 1998. Türkiye Soğan Piyasasının Ekonomik Analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Cilt:12, Sayı:1/2, Sayfa 99-114.
  • Demir, Ü., 2015. Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı (DOĞAKA), TR63 Bölgesi Yaş Sebze Meyve Sektör Raporu.
  • FAO, 2019. Food and Agriculture Organization (Gıda ve Tarım Örgütü). http://www.fao.org/faostat/en/#data/QC (Erişim Tarihi: 19 Şubat 2019).
  • MGM, 2019. Meteoroloji Genel Müdürlüğü, https://www.mgm.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 10 Şubat 2019).
  • Niyaz, Ö. C., ve Demirbaş, N., 2011. Türkiye Yaş Meyve Üretim ve İhracatının Son On Yıllık Döneminin Değerlendirilmesi. Tarım Ekonomisi Dergisi, 17(1 Ve 2), 37-45.

Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları

Yıl 2020, Cilt: 51 Sayı: 2, 119 - 125, 19.05.2020
https://doi.org/10.17097/ataunizfd.562118

Öz

Bu çalışmada Türkiye’de mandalina üretici–tüketici fiyatları ve pazarlama yapısı incelenmiştir. 2003-2017 yılları arasında mandalina üretim–tüketim, dış ticaret, fiyat dalgalanmaları ve pazarlaması üzerinde durulmuştur. Türkiye’de meyve veren ağaç sayısı ve üretim miktarında düşüş olmasına karşılık verimde artış olduğu tespit edilmiştir. Mandalina cari ve reel fiyatlarına göre pazarlama marjları hesaplanmış, cari fiyatlara göre üretici ve tüketici zincirleme indeksleri hesaplanarak yıllık enflasyon oranları ile karşılaştırılmıştır. Mandalina ile ilgili arz ve talep modelleri tahmin edilmiş ve istatistiki olarak yorumlanmıştır. Sonuçta mandalina üretim miktarı üzerine mazot reel fiyatı ve trendin (zamanın), mandalina tüketim miktarı üzerine ise mandalina tüketici reel fiyatı, portakal tüketici reel fiyatı ve milli gelirin etkili olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akgün, C., 2006. Turunçgil Sektör Profili Raporu. Dış Ticaret Müsteşarlığı.
  • Altundağ, S., Güneş, T., 1992. Türkiye'de Patates ve Soğanın Üretim Miktarı ile Fiyat İlişkileri. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yıllığı. 52-65.
  • Aşkan, E. ve Dağdemir, V., 2018. Türkiye Sarımsak Piyasasının Ekonomik Analizi. Alinteri Journal of Agriculture Sciences, 28(1).
  • Çam, E., 2017. Yaş Sebze ve Meyve Sektörünün Güncel Durum Değerlendirmesi. İzmir Ticaret Odası Mayıs-Haziran Sektörel ARGE Bülteni.
  • Dağdemir, V., Birinci, A. 1999. Türkiye’de Patates Pazarlaması ve Fiyat Dalgalanmalarının Üretim Üzerine Etkisi. II. Ulusal Patates Kongresi, 28 - 30 Haziran, Erzurum.
  • Dağdemir, V., 1998. Türkiye Soğan Piyasasının Ekonomik Analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Cilt:12, Sayı:1/2, Sayfa 99-114.
  • Demir, Ü., 2015. Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı (DOĞAKA), TR63 Bölgesi Yaş Sebze Meyve Sektör Raporu.
  • FAO, 2019. Food and Agriculture Organization (Gıda ve Tarım Örgütü). http://www.fao.org/faostat/en/#data/QC (Erişim Tarihi: 19 Şubat 2019).
  • MGM, 2019. Meteoroloji Genel Müdürlüğü, https://www.mgm.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 10 Şubat 2019).
  • Niyaz, Ö. C., ve Demirbaş, N., 2011. Türkiye Yaş Meyve Üretim ve İhracatının Son On Yıllık Döneminin Değerlendirilmesi. Tarım Ekonomisi Dergisi, 17(1 Ve 2), 37-45.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMALAR
Yazarlar

Nur Ertek Bu kişi benim 0000-0002-3475-5888

Vedat Dağdemir 0000-0002-2293-9460

Atilla Keskin 0000-0001-5317-6032

Yayımlanma Tarihi 19 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 51 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ertek, N., Dağdemir, V., & Keskin, A. (2020). Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 51(2), 119-125. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.562118
AMA Ertek N, Dağdemir V, Keskin A. Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. Mayıs 2020;51(2):119-125. doi:10.17097/ataunizfd.562118
Chicago Ertek, Nur, Vedat Dağdemir, ve Atilla Keskin. “Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi Ve Pazarlama Marjları”. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 51, sy. 2 (Mayıs 2020): 119-25. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.562118.
EndNote Ertek N, Dağdemir V, Keskin A (01 Mayıs 2020) Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 51 2 119–125.
IEEE N. Ertek, V. Dağdemir, ve A. Keskin, “Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları”, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, c. 51, sy. 2, ss. 119–125, 2020, doi: 10.17097/ataunizfd.562118.
ISNAD Ertek, Nur vd. “Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi Ve Pazarlama Marjları”. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 51/2 (Mayıs 2020), 119-125. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.562118.
JAMA Ertek N, Dağdemir V, Keskin A. Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2020;51:119–125.
MLA Ertek, Nur vd. “Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi Ve Pazarlama Marjları”. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, c. 51, sy. 2, 2020, ss. 119-25, doi:10.17097/ataunizfd.562118.
Vancouver Ertek N, Dağdemir V, Keskin A. Türkiye’de Mandalina Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2020;51(2):119-25.

Bu dergide yayınlanan makaleler Creative Commons Uluslararası Lisansı (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) kapsamında yayınlanmaktadır. Bu, orijinal makaleye uygun şekilde atıf yapılması şartıyla, eserin herhangi bir ortam veya formatta kopyalanmasını ve dağıtılmasını sağlar. Ancak, eserler ticari amaçlar için kullanılamaz.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/